Gå til innhold

Digital Kabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, det går an å bruke en vanlig signalkabel mellom dvd-spiller og reciever. Dette vil funke helt greit til vanlig hjemmekino titting på et billig surround-anlegg.

MEN, en skikkelig kabel vil gjøre lyden mye mer oppløst, og få frem dypere og renere bass enn en vanlig signalkabel. Dette merker man særlig på musikk.

Har selv kjøpt en kabel fra Eltek, litt vanskelig med linker, men sjekk her

Supra Trico-RCA m/PPX, 1m, 400,-

Digital/video 75ohm coax med PPX RCA-plugger.

Nettbutikk på www.dynabel.no

Lenke til kommentar
MEN, en skikkelig kabel vil gjøre lyden mye mer oppløst, og få frem dypere og renere bass enn en vanlig signalkabel. Dette merker man særlig på musikk.

Dette er vel ikke mer enn din egen mening og oppfatning.

Det fins en mengde forskjellige meninger om akkurat dette emnet og sjelden noen som har en god forklaring på hvordan det egentlig er. Jeg personlig hadde ikke spandert så mye penger på en slik kabel og heller kjøpt en vanlig composite kabel til 50,- kroner, men hvis du ikke trenger å tenke penger og har et heftig anlegg så hvorfor ikke? :D

"Den hørbare forskjellen, hvis det i det hele tatt er en, så er den svært liten."

Lenke til kommentar

Det er vel for noe at composite kabelen i hifikretser kalles populært for

"Den gule kabelen fra helve.."

Men men smak og behag

For å sitere Hifiklubben "Det finnes lyd, og det finnes god lyd" det samme kan man jo si om bilde også

Kommer selvsagt an på mye forskjellig da

For å sitere Lars C " Det er ikke forskjell på digitale kabler" composite kabler er selvsagt analoge... og nederst på rankstigen når det gjelder kvalitet...

Endret av tintin77
Lenke til kommentar
Det er vel for noe at composite kabelen i hifikretser kalles populært for

"Den gule kabelen fra helve.."

Er det de samme kretsene som sverger til grønn tusj?

Men men smak og behag

Ja, det er dét det virkelig er snakk om her. Det finnes overhodet ingen kvalitatitv forskjell på lyden man får ut av anlegget ved å bruke en komposittkabel og en esoterisk 10 000 kroners kabel i det digitale domenet.

For å sitere Hifiklubben "Det finnes lyd, og det finnes god lyd" det samme kan man jo si om bilde også

Hva har 'bilde' med denne tråden å gjøre? Det er snakk om å bruke en komposittkabel som leder for et S/PDIF-signal fra dvdspiller til forsterkeri, noe som fungerer utmerket.

For å sitere Lars C " Det er forskjell på digitale kabler"

Dette har jeg aldri skrevet.

composite kabler er selvsagt analoge... og nederst på rankstigen når det gjelder kvalitet...

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvilke kabler vil du da definere som 'digitale'?

(at termen 'digitalkabel' brukes er naturligvis misvisende, da signalet i selve kabelen selvsagt er analogt)

Lenke til kommentar

Enig i mye av de Lars C sier. Hadde man hatt en blindtest mellom en "analog" og "digital" 75 ohm kabel, ville man ikke hørt forksjell.

Det finnes kun EN digital kabel og det er en optisk kabel. RCA kablene er alle av kobber og har for det meste samme lede-evne, men det er skjermingen som er forskjellen. Jeg sparte selv 300 kr, ved å kjøpe en 75 ohms video kabel frem for en "digital", så lenge lengden er kort er den ingen forskjell.

Når de mener "den gule kablen fra ******" så er det selve signalet som blir sendt igjennom den de mener, composit signalet er rett og slett UTROLIG dårlig, så kommer S-Video og best er RGB (av de normale signalene for folk flest). Og til de som mener det nesten ikke er forskjell mellom s-video og RGB (de finnes) det er enorm forskjell, det har jeg testet selv.

Lenke til kommentar

Hvor mange her "synser" og hvor mange er det som faktisk har forsøkt å høre på et greit anlegg med forskjellige kabler???

Har hentet quotes fra LarsC, fordi han har så mange gode sitat-emner...

Bullshit. Det eksisterer ikke forskjeller mellom digital kabler. Komposittvideokabelen duger utmerket.
Ja, det er dét det virkelig er snakk om her. Det finnes overhodet ingen kvalitatitv forskjell på lyden man får ut av anlegget ved å bruke en komposittkabel og en esoterisk 10 000 kroners kabel i det digitale domenet.

Jeg har ikke en god "teknologisk" forklaring på hvorfor en digitalkabel lyder annerledes enn en annen, men det gjør de. I teorien skal de bare overføre nullere og enere fra et sted til et annet, men det lyder helt klart forskjellig. Hva som karakteriserer en "spesiell digitalkabel" vet jeg ikke, men det har hovedsaklig med hvilke leder som blir brukt, skjerming og kontaktpunkter.

Det finnes kun EN digital kabel og det er en optisk kabel. RCA kablene er alle av kobber og har for det meste samme lede-evne, men det er skjermingen som er forskjellen. Jeg sparte selv 300 kr, ved å kjøpe en 75 ohms video kabel frem for en "digital", så lenge lengden er kort er den ingen forskjell.

AndersT2: Optisk digital ut er det mest idiotiske som er oppfunnet på DVD/CD-spillere. Den optiske teknologien er helt genial, for på mer enn et par kilometer, eller når det trengs ekstrem båndbredde over lengre avstander. IKKE mellom forsterker og cd-spiller. Internt i cd-spilleren, og internt i forsterkeren formidles signalet elektrisk (ikke optisk), og et signal som overføres optisk fra dvd -> forsterker må altså konverteres til optisk når det forlater CD-spilleren, og tilbake fra optisk igjen når det skal inn i forsterkeren. 2 ekstra ledd i signalveien? Neitakk.

edit: feil med quote taggene

Endret av magGen
Lenke til kommentar
og et signal som overføres optisk fra dvd -> forsterker må altså konverteres til optisk når det forlater CD-spilleren, og tilbake fra optisk igjen når det skal inn i forsterkeren. 2 ekstra ledd i signalveien? Neitakk.

Er ikke signalet allerede digitalt i dette leddet? Det er da ikke snakk om å konvertere signalet ytterligere da.

Men, det er da morsomt med all denne kabelhysterien hvor den ene skal overgå den andre når de sitter med et anlegg kjøpt på hifiasylet for konfirmant-pengene sine. Syns dere heller skulle stikke en tur på platebutikken og kjøpe noe god musikk istedet for jeg... just my ²c...

--

Jørn O.Nilsen

Endret av jornilse
Lenke til kommentar
Internt i cd-spilleren, og internt i forsterkeren formidles signalet elektrisk (ikke optisk), og et signal som overføres optisk fra dvd -> forsterker må altså konverteres til optisk når det forlater CD-spilleren, og tilbake fra optisk igjen når det skal inn i forsterkeren. 2 ekstra ledd i signalveien? Neitakk.

Jeg lurer litt på hvordan du skal formidle det signalet til forsterken uten "2 ekstra ledd". Dersom du ikke bruker optisk må du jo ha en DAC for å konvertere signalet slik at du faktisk kan sende det gjennom en vanlig RCA-kabel. Kan jo være et tap i signalet her også.

Hva som er den beste løsningen er det vel fortsatt ingen som har dekning for å uttale seg om, så foreløpig mener jeg alle kan synse så mye de vil. Men å si at optisk digital ut er det mest idiotiske som er oppfunnet mener jeg er litt vel brutalt. Jeg bruker optisk digital ut fra CD-spiller, DVD-spiller og PS2, og er veldig godt fornøyd med den løsningen.

Edit: woha..min 100 post! :wow:

Endret av Jan Roger
Lenke til kommentar

For mange mange år siden gjorde jeg en test som BEVISER at man IKKE kan høre forskjell på kabler når man bruker S/PDIF. Det programmet som er brukt er mange milliarder mer nøyaktig en den menneskelige hørsel så det er sagt. Kan du f eks høre at ett lydsignal er 0,001 dB lavere enn et annet? Nei men det kan man se i SpecraLab. I en av testene av Frekvensresponsen kan man se i denne nøyaktigheten.. avstanden mellom linjene er 0,01 dB. Til deg som mener man får fyldiger bass med dyrere kabel: :laugh: !!!

Her er linken! S/PDIF kabel test

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...