rofl2 Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Jeg har bygget en pc med ASUS hovedkort M5A99FX PRO R2.0 og en AMD CPU som skal passe til det. De har vært en del strev med å få plassert og koblet alle kabler, særlig mellom power og hovedkort men alt kom da på plass tilslutt. Men dessverre, bortsett fra at det lyser MEMORY OK på HK, er alt dødt. Trykker jeg på knappen for å åpne DVD stasjon skjer det ikke noe. Det tyder vel på at systemet ikke starter, og da blir det kanskje dårlig med strøm til utstyret? Hvis prosessoren ikke starter kan det kanskje forklare oppførselen, men hvordan kan jeg teste det? Jeg kan ta den ut, og er resultatet nøyaktig det samme kan det kanskje være en pekepinn? Har bygget mange maskiner både for meg selv og for kunder dengang jeg jobbet med slikt, men har aldri opplevet en heldød maskin slik som denne. Men jeg har aldri før opplevet så mye plunder med kabler og kontakter heller, det er jo mye verre en det var før? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Greit med mere informasjon. Hva slags cpu? FX 9590 kan være så enkelt at bios ikke er oppdatert? Ellers så er det nok antakelig PSU eller ram\skjermkort. Sikker på powerSW er riktig? Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 3. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2017 (endret) Greit med mere informasjon. Hva slags cpu? FX 9590 kan være så enkelt at bios ikke er oppdatert? Ellers så er det nok antakelig PSU eller ram\skjermkort. Sikker på powerSW er riktig? Alt er flunkende nytt. Mener du power switch? Jeg får jo slått på, ellers ville ikke MEMORY OK komme frem. Så det kan altså ikke være RAM, kan det vel? PSU, nei det tror jeg ikke det minste på.Det er et Corsair RM-750. Jeg får vel gå ut fra at når ASUS sender fra seg et nytt kort, så er det i orden, fungerende, med BIOS, og vil gjøre akkurat jobben sin, hvis bare CPU'e n gjør sin. En ny CPU bør jo også fungere når man starter den opp, men det er ikke helt lett å verifisere om det kommer strøm til CPU eller ikke. Det eneste jeg kan gjøre er å dra ut kontakten og måle på den, om det kommer strøm til CPU. Det er en enkel og fornuftig test, skal prøve såsnart jeg har fått spist litt. Endret 3. juli 2017 av rofl2 Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 3. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2017 Greit med mere informasjon. Hva slags cpu? FX 9590 kan være så enkelt at bios ikke er oppdatert? Ellers så er det nok antakelig PSU eller ram\skjermkort. Sikker på powerSW er riktig? Alt er flunkende nytt. Mener du power switch? Jeg får jo slått på, ellers ville ikke MEMORY OK komme frem. Så det kan altså ikke være RAM, kan det vel? PSU, nei det tror jeg ikke det minste på.Det er et Corsair RM-750. Jeg får vel gå ut fra at når ASUS sender fra seg et nytt kort, så er det i orden, fungerende, med BIOS, og vil gjøre akkurat jobben sin, hvis bare CPU'e n gjør sin. En ny CPU bør jo også fungere når man starter den opp, men det er ikke helt lett å verifisere om det kommer strøm til CPU eller ikke. Det eneste jeg kan gjøre er å dra ut kontakten og måle på den, om det kommer strøm til CPU. Det er en enkel og fornuftig test, skal prøve såsnart jeg har fått spist litt. 12 volt på alle pinnene så strøm er det nok av. Prosessoren er AMD FX-Series FX-6300 3,5GHz Socket AM3+Finner det bare merkelig at det ikke skulle fungere. Det er kun ting det kan være feil på: Hovedkort eller prosessor. Og det burde nøkternt sett ikke være noen av dem, det er jo kurant handelsvare og er ikke blitt mishandlet på noe vis. Bør jeg ta sjansen og kjøpe ny CPU? Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Greit med mere informasjon. Hva slags cpu? FX 9590 kan være så enkelt at bios ikke er oppdatert? Ellers så er det nok antakelig PSU eller ram\skjermkort. Sikker på powerSW er riktig? Alt er flunkende nytt. Mener du power switch? Jeg får jo slått på, ellers ville ikke MEMORY OK komme frem. Så det kan altså ikke være RAM, kan det vel? PSU, nei det tror jeg ikke det minste på.Det er et Corsair RM-750. Jeg får vel gå ut fra at når ASUS sender fra seg et nytt kort, så er det i orden, fungerende, med BIOS, og vil gjøre akkurat jobben sin, hvis bare CPU'e n gjør sin. En ny CPU bør jo også fungere når man starter den opp, men det er ikke helt lett å verifisere om det kommer strøm til CPU eller ikke. Det eneste jeg kan gjøre er å dra ut kontakten og måle på den, om det kommer strøm til CPU. Det er en enkel og fornuftig test, skal prøve såsnart jeg har fått spist litt. 12 volt på alle pinnene så strøm er det nok av. Prosessoren er AMD FX-Series FX-6300 3,5GHz Socket AM3+Finner det bare merkelig at det ikke skulle fungere. Det er kun ting det kan være feil på: Hovedkort eller prosessor. Og det burde nøkternt sett ikke være noen av dem, det er jo kurant handelsvare og er ikke blitt mishandlet på noe vis. Bør jeg ta sjansen og kjøpe ny CPU? Jeg har gjort en annen sjekk, og fant ut at det ikke er strøm på USB-portene på hovedkortet, og jeg skulle vel tro at den skal være der straks maskinen blir slått på og hovedkortet får strøm, uavhengig av alt annet? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) Det er veldig vanskelig å kunne si noe sikkert, kan jo være kortsluttning, noe kabel som ikke sitter, har du koblet til 8 pin cpu, prøvd begge veier? Har vertfall funnet før når jeg hadde problemer kabelen til cpu var feil vei da fikk jeg ikke bilde på skjermen. 24 pins bør også sitte godt, kan jo være hovedkortet er defekt. Beste å prøve noe annet for å være sikker. Endret 4. juli 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Gi oss en full oversikt over alle komponentene. Gjerne i en litt lett leselig liste form. Ta også noen bilder av oppsettet. Gode bilder, der vi faktisk kan se hva du har koblet hvor og eventuelt hva som er gjort galt. Hvis alt ser ut til å være OK kobla må vi begynne å finne ut hvilken komponent som ikke fungerer. Strømforsyning eller hovedkort kanskje? Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Det første jeg ønsker å finne ut av, er om det skal komme strøm til USB-kontaktene på hovedkortet med det samme strømmen slås på, eller om det er avhengig av at cpu er oppe og går? Samme hva problemet kan være, så funker systemet som helhet ikke. Lenke til kommentar
naldy Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Ta et bilde av bygget la oss se hva som er koblet sammen. Har du prøvd å nullstille BIOS? Sjekket eventuelle jumpere på hovedkort (om noen) om de er riktig? Starter vifta som skal kjøle CPU? Får du feilsignal i form av blinkende lys på hovedkort ellet lydsignal? Har du prøvd å ta ut CPU igjen og se at alt er som det skal med monteringen? Lenke til kommentar
Woods Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Det første jeg ønsker å finne ut av Det du først burde gjøre er å publisere en fullstendig liste med komponenter du har brukt. Deretter bør du ta bilder av hele oppsettet (gode og klare bilder), med egne bilder for alle kontaktene dine. Uten dette er det så og si umulig å feilsøke. I tillegg til dette bør du gå over alle kontaktene dine, gjerne plugge de ut og inn igjen. 1 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Det første jeg ønsker å finne ut av, er om det skal komme strøm til USB-kontaktene på hovedkortet med det samme strømmen slås på, eller om det er avhengig av at cpu er oppe og går? Samme hva problemet kan være, så funker systemet som helhet ikke. Hvorfor insisterer du på å finne ut av dette? Jeg tror de skal det, men er for å være helt ærlig ikke sikker. Spørsmålet er hvilken informasjon du får ut av dette? Hvordan hjelper dette deg med å løse problemet? Oversikt over komponenter og bilder. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Det første jeg ønsker å finne ut av, er om det skal komme strøm til USB-kontaktene på hovedkortet med det samme strømmen slås på, eller om det er avhengig av at cpu er oppe og går? Samme hva problemet kan være, så funker systemet som helhet ikke. Hvorfor insisterer du på å finne ut av dette? Jeg tror de skal det, men er for å være helt ærlig ikke sikker. Spørsmålet er hvilken informasjon du får ut av dette? Hvordan hjelper dette deg med å løse problemet? Oversikt over komponenter og bilder. Dette er i tillegg avhengig av hovedkort og BIOS innstillinger. Selv har jeg liv i mine USB kontakter selv om maskinen er avslått. 1 Lenke til kommentar
Bottekott Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Får du i det hele tatt noe liv i systemet? Du sier det er helt dødt, men skjer det noe når du trykker på på-knappen? Starter vifter, disker, er det noen lys som slås på etc? Jeg knotet med dette en gang, og da var det så dumt som feil plassering av kobinga til på-knappen. Har du dobbeltsjekka at alt er på riktig plass? Koble fra alle komponenter (disker, dvd-rom, etc..), fjern alle kort i maskinen (skjermkort og lignende). Du burde sitte igjen med PSU og hovedkort med CPU og RAM. Prøv å starte maskinen. Hvis det fortsatt er like dødt (og du er sikker på at powerknappen fungerer , kan ev. prøve å koble sammen power pins på HK med en liten kabel eller tuppen på en skrutrekker), så blir det vanskelig å feilsøke mer uten komponenter å bytte ut. Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Jeg skrev et lang svar men gjorde det visst i gmail og det går sjelden godt. Så jeg får gjenta det viktigste: Jeg har gitt opp og har reklamert til ASUS. Kortet oppfører seg som det skulle være dødt, og jeg er sikker på at det er det. De diodene som skal tennes under POST gir ikke livstegn, og det er et dårlig tegn;) Så jeg regner med at reklamasjonen blir godtatt og at jeg får et nytt kort. Det er ikke sikkert, jeg vet det er helt på slutten, og er utgått av produksjon. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Jeg skrev et lang svar men gjorde det visst i gmail og det går sjelden godt. Så jeg får gjenta det viktigste: Jeg har gitt opp og har reklamert til ASUS. Kortet oppfører seg som det skulle være dødt, og jeg er sikker på at det er det. De diodene som skal tennes under POST gir ikke livstegn, og det er et dårlig tegn;) Så jeg regner med at reklamasjonen blir godtatt og at jeg får et nytt kort. Det er ikke sikkert, jeg vet det er helt på slutten, og er utgått av produksjon. GG WP, no re. Lykke til videre. Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) Jeg skrev et lang svar men gjorde det visst i gmail og det går sjelden godt. Så jeg får gjenta det viktigste: Jeg har gitt opp og har reklamert til ASUS. Kortet oppfører seg som det skulle være dødt, og jeg er sikker på at det er det. De diodene som skal tennes under POST gir ikke livstegn, og det er et dårlig tegn;) Så jeg regner med at reklamasjonen blir godtatt og at jeg får et nytt kort. Det er ikke sikkert, jeg vet det er helt på slutten, og er utgått av produksjon. GG WP, no re. Lykke til videre. Bokstavene foran punktum sier meg ikke noe, men 'Lykke til' tar jeg gjerne med meg på veien videre! Endret 5. juli 2017 av rofl2 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Du kunne jo gitt noen basic opplysninger også da, i og med du starta tråden. Ikke glem at slike tråder kan være nyttige for folk i fremtiden. Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 Du kunne jo gitt noen basic opplysninger også da, i og med du starta tråden. Ikke glem at slike tråder kan være nyttige for folk i fremtiden. Tja, jeg vet ikke hva mere jeg kunne opplyse om. Når kortet er helt dødt og ikke gir noen indikasjoner på liv, må man jo anta at det er dødt. Og da burde man fly i taket og gi utttrykk for sin vrede. Jeg skal bestille ett nytt kort og får bare håpe at det ikke oppfører seg likedan. Jeg forutsetter at det vil oppføre seg slik som det skal iflg.manualen: Når jeg slår på strømmen skal alle POST diodene lyse opp, på en gang, eller en for en? Det regner jeg med at jeg får se, og da vet jeg straks om er ting som de skal være. Og da skal umiddelbart også BIOS gi livstegn på skjermen, og så er vi i gang. Ellers blir jeg ganske forb. Såvidt jeg kan forstå burde jo dette være et supert kort, full ATX størrelse, ikke noe mini/midi tull der. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Slik jeg forstår det så virker det litt som at 12V aldri blir aktivert av PSU. Fungerer PSU om den jumstartes? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Fy søren så mye kødd det er med selvbygging av pc ^^ Den jeg har nå kostet 2500 på tilbud hos Elkjøp for 10 år siden, og den fungérer like bra i dag ^^ Beklager off topic, bare følte for å sette perspektiv på saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå