Gå til innhold

Hvor amerikanske er vi?


Anbefalte innlegg

AHHAHAHA! Jauda, alle de forferdelige a-endelsene kan du holde for deg selv.

 

@JoachimR

Du får nok bare innse at du, og de 4-5 andre i landet som deler dine politiske standpunkter ikke kommer til å få det store gjennomslaget. Vi lever i et såkalt "demokrati", vet du. Men dere (altså dere 4-5) kan jo f.eks spleise på en øy? Jan Mayen er ikke så populær for tida, kanskje dere kan opprette deres eget lille regime der? Der dere kan leve helt uten folk dere ikke liker, "sprog" dere ikke liker, musikk dere ikke liker, mat dere ikke liker, religion dere ikke liker, folkeslag dere ikke liker. Også videre. DET hadde vært noe det. Så blir vi andre fornøyde også :)

En fortreffelig idee. Men da kjøper jeg heller Cuba! Og sender hele gjengen til Russland eller US!

 

(for kaldt på Jan Mayen, går ut i fra at Cuba er varmere...)

Da må du nok bli kvitt Castro først lille venn :thumbs: .

Castro kan kjøpes. No problemo, my dear friend!

 

Norsk blir mindre og mindre, engelsk større og større. Hvorfor ikke bare se det i øynene, og erklære engelsk som offisielt sprog?

 

Hadde vi vært en stat i Asia, ville jeg kanskje sett et poeng med å kunne kinesisk. Men vi er ingen stat i Asia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Castro kan kjøpes. No problemo, my dear friend!

 

Norsk blir mindre og mindre, engelsk større og større. Hvorfor ikke bare se det i øynene, og erklære engelsk som offisielt sprog?

 

Hadde vi vært en stat i Asia, ville jeg kanskje sett et poeng med å kunne kinesisk. Men vi er ingen stat i Asia.

Vi er heller ingen stat i USA så jeg tar ikke helt poenget med engelsken ;) Er bare 57mill som snakker engelsk her vettu... (bor ca. 250mill i Europa)

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Samme hvordan man vender og vrir på det så utvikler Engelsk seg til å bli verdensspråk nr 1, selv om det er flere som snakker flere andre språk. Dette er blant annet grunnet IT-verdenen og fordi internationale business-møter foregår på engelsk. Selv Kinesere begynner nå å lære seg engelsk i utstrakt grad, selv om det selvsagt er langt igjen før alle 1,3 mrd kinesere kan det.

 

Spørsmålet er ikke hvorfor skal nordmenn snakke engelsk, men det er hvorfor skal verden ha mange forskjellige språk? Har hørt norske språkforskere si at vi i Norge trolig kommer til å snakke engelsk innen 200 år. Blir altså neppe noe vi får oppleve, men det vil nok skje.

 

Engelsk behøver ikke være verdens største førstespråk, men så lenge det likevel blir godtatt som verdensspråk av svært mange så er det bare en utvikling som man ikke kan stoppe. Når jeg snakker med engelskmenn, amerikanere, kinesere, taiwanere, nederlendere, dansker (til en viss grad), tyskere, spanjoler, egyptere, israelere, tyrkere eller hvem jeg nå enn måtte møte på annet enn nordmenn og svensker er alltid engelsk det språket vi kommuniserer på. Dette er trolig det språket som blir forstått over størstedelen av verden.

Lenke til kommentar

Ser ikke noen poeng i å gå over til engelsk. En slik forandring ville blitt enormt dyr og tung. Nesten som å snu en elefant i et bøttekott.

Om vi skal gå over til engelsk regner jeg med at dere også mener at alle skolebøker, skilt, aviser og lignende skal gå over til engelsk også?

Ser absolutt ikke bort ifra at engelsk kommer til å bli språket hele europa snakker om noen hundre år, men det vil ta lang tid.

 

Dessuten er det en viss stolthet ved å ha vårt eget språk.

Lenke til kommentar
Ser ikke noen poeng i å gå over til engelsk. En slik forandring ville blitt enormt dyr og tung. Nesten som å snu en elefant i et bøttekott.

Om vi skal gå over til engelsk regner jeg med at dere også mener at alle skolebøker, skilt, aviser og lignende skal gå over til engelsk også?

Ser absolutt ikke bort ifra at engelsk kommer til å bli språket hele europa snakker om noen hundre år, men det vil ta lang tid.

 

Dessuten er det en viss stolthet ved å ha vårt eget språk.

Så du tror denne overgangen vil skje i løpet av natta? Dette vil være en glidende overgang som strengt tatt allerede har begynt så smått. Vi har f.eks. allerede reklame som er på ren engelsk på TV, og tenk på alle de engelske firma -og produktnavnene. Overgangen kommer helt sikkert enten du vil eller ikke, men det vil gå lang tid og være en glidende overgang. Jeg tror 200 år er et greit perspektiv å ha det på. Det vil ikke være hverkent dyrt eller tungt, det vil skje av seg selv. Ser man på lærerbøker på høyskole og universitet er dette godt over 50% engelsk allerede, skilt byttes ut hele tiden uansewtt, men stedsnavn vil jo fortsatt være det samme.

 

Stoltheten av å ha et eget språk kan du få gratis av meg mot at hele verden forstår hva jeg sier.

Lenke til kommentar

Noe som er interessant med engelsk er at store deler av språket stammer fra Vikinger. I vikingtiden hadde skandinaver null problemer med å forstå en engelskmann. Engelsken ble tilført masse norske ord, som fortsatt er i bruk - ordet 'bag' blir sett på som et norsk låne-ord, men faktum er at det opprinnelig er norsk. I York finnes det gater som har gamle norske navn - York stammer forøvrig fra navnet 'Jorvik'. Dette gjør bynavnet New York ganske interessant, Nye Jorvik.

 

...men så ble det slutt på den store skandinaviske inflytelsen da normannerne kom - sammen med dem franske ord. Men normannerne var også opprinnelig skandinaver...

 

Det er ganske så fantastisk.

Lenke til kommentar
Ser absolutt ikke bort ifra at engelsk kommer til å bli språket hele europa snakker om noen hundre år, men det vil ta lang tid.

Mange spår at tysk kommer til å bli et like viktig språk som engelsk i Europa framover - og Berlin blir Europas "hovestad". I øst-Europa kommer du som regel mye lenger med tysk enn med engelsk.

Lenke til kommentar
Ser absolutt ikke bort ifra at engelsk kommer til å bli språket hele europa snakker om noen hundre år, men det vil ta lang tid.

Mange spår at tysk kommer til å bli et like viktig språk som engelsk i Europa framover - og Berlin blir Europas "hovestad". I øst-Europa kommer du som regel mye lenger med tysk enn med engelsk.

Tror man vil bli presset ut på engelsk uansett fordi tysk ikke betyr noe som helst utenfor Europas grenser.

Lenke til kommentar

TYsklæreren min håper nok dette, og trekker frem at Lidl krever at all komunikasjon og raportering innen kjeden, skal skje på tysk.

 

Men det er engelsk nesten alle kan, og tysk blir mindre og mindre i Norge. Jeg har bodd i USA og også Canada. Selvsagt kommuniserer jeg med halvparten av mine venner på engelsk! Selv 17. mai i "nååååååååårscke cløbben" foregår på engelsk...

 

Engelsk er kommet for å bli, hvorfor ikke bare godta det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Engelsk er kommet for å bli, hvorfor ikke bare godta det?

Tror de færreste har problemer med å "godta" engelsk. Men å bytte norsk ut over natten vil fungere dårlig. Jeg synes at utviklinga skal gå sin gang, og så vil vi nok se at det blir stadig mer engelsk i Norge. Men ikke med det første. "Det som skjer, det skjer." :)

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Mens amerikanarararane går motsatt vei og lanserer Office på nynorsk :w00t:

 

Det norske språk vil nok dessverre bli mer og mer utvannet -> men å bytte et lands offisielle språk vil vi nok ikke oppleve på en veldig lang stund.

Trodde UH hadde litt vett igjen i toppetasjene, men takker for at jeg nå fikk det avkreftet.

Endret av [bat]
Lenke til kommentar
Ja, men visse andre tullinger har vel bedt MS på det sterkeste om å komme med Nynorsk versjon. En del truet MS med boikott hvis jeg ikke tar helt feil...

Hva er så galt med at alle blir fornøyd da?

 

Her er du søren meg selvmotsigende igjen. Du omtaler deg selv som liberalist (markedsliberalist). For å ta det enkelt; en ideologi som mener at menensket selv burde få bestemme over eget liv, og de valgene den tar - uten at samfunnet skal få lov til å reagere hvis noe er uakseptabelt. Slik forekommer det riktignok seg ikke - tvert i mot.

 

Hvorfor skal ikke da nynorskfolket få valgmuligheten, å velge sitt mål i Office-pakka, er ikke det revnende likegyldig for deg?

 

Nei... mr. selvmotsigende... der traff vi spikern på huet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...