sofokles Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Dannelse vil jo si at man har vært gjennom en viss skolering og at man derigjennom har lært for eksempel å skrive korrekt i henhold til språkregler og normer. Det kan derved ses som et tegn på manglende dannelse å skrive et inkorrekt språk. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 (endret) AHHAHAHA! Jauda, alle de forferdelige a-endelsene kan du holde for deg selv. @JoachimR Du får nok bare innse at du, og de 4-5 andre i landet som deler dine politiske standpunkter ikke kommer til å få det store gjennomslaget. Vi lever i et såkalt "demokrati", vet du. Men dere (altså dere 4-5) kan jo f.eks spleise på en øy? Jan Mayen er ikke så populær for tida, kanskje dere kan opprette deres eget lille regime der? Der dere kan leve helt uten folk dere ikke liker, "sprog" dere ikke liker, musikk dere ikke liker, mat dere ikke liker, religion dere ikke liker, folkeslag dere ikke liker. Også videre. DET hadde vært noe det. Så blir vi andre fornøyde også Endret 7. desember 2003 av HalTan Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 AHHAHAHA! Jauda, alle de forferdelige a-endelsene kan du holde for deg selv. @JoachimR Du får nok bare innse at du, og de 4-5 andre i landet som deler dine politiske standpunkter ikke kommer til å få det store gjennomslaget. Vi lever i et såkalt "demokrati", vet du. Men dere (altså dere 4-5) kan jo f.eks spleise på en øy? Jan Mayen er ikke så populær for tida, kanskje dere kan opprette deres eget lille regime der? Der dere kan leve helt uten folk dere ikke liker, "sprog" dere ikke liker, musikk dere ikke liker, mat dere ikke liker, religion dere ikke liker, folkeslag dere ikke liker. Også videre. DET hadde vært noe det. Så blir vi andre fornøyde også En fortreffelig idee. Men da kjøper jeg heller Cuba! Og sender hele gjengen til Russland eller US! (for kaldt på Jan Mayen, går ut i fra at Cuba er varmere...) Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Men du må passe deg Joachim, se her At Saddam ikke var grei, det har jeg da sagt heile tida Både en a endelse og dertil bruk av uttrykket heile ??? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Ja, det HENDER at jeg erter på meg og erter nynorsk på den måten. "jau" er på samme måten. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Ja, det HENDER at jeg erter på meg og erter nynorsk på den måten. "jau" er på samme måten. Din lille rebell Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Jau, den raude rebellen kjem no snart. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Få noreg ut av norge! Vi har nok med bokmål! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 nynorsk er en viktig del av kulturarva, det ville vært ett kjempetap om nynorsken døde. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Har nokon sett "nynorskens herre"? Nynorsk, berre for AKP-ml og sosialistar i dalstrøka innafor. Siden AKP-ml har kjempet hardt for nynorsk, er det mer enn grunn nok til å være kraftig imot hele greia. Når det i tillegg viser seg at nynorsk folka har lurt/stjålet millioner av statskassen, mine og dine penger - så gjør det meg enda sikrere i min sak. Nynorsk er satan. Leve engelsk og tysk. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Samma hva språk vi snakker så lenge vi forstår hverandre vel? Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Dessverre er ikke babelfishens gener kartlagt enda. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Lenge leve nynorsk! Jeg mener riktignok at det ved visse ultra-byråkratiske stiftelser burde brukes mer tid på å arbeidde - enn å gnompreike - men allikvel - nynorsken lenge leve. Faktisk. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 (endret) Kan gå inn i det, siden vi likevel snakker om språk. Først: du har rett, Baldviking; jeg leser mye, mye mer engelsk enn norsk (noe som skal forbedre seg nå utenfor semesteret). Den beste alternative teorien er at jeg etterhvert bare kjenner til engelsk når det gjelder formulering av småkronglete sammenhenger, mens norsken min er mer muntlig (!). Men til poenget. Advarsel: teknobabbel. Det er ikke det at vi på død og liv skal snakke engelsk. Er helt enig i at språket vårt antagelig er vår tids viktigste kulturmarkør, og jeg for min del liker lyden i det bedre enn engelsk. Men jeg kommer ikke helt forbi at engelsk har en fleksibilitet som ikke går på bekostning av presisjon, som jeg savner i norsk. Det første er effektivitet. Det meste lar seg uttrykke like presist på kortere måter enn når det skrives på norsk, fagspråk kan faktisk bli ganske *mye* kortere iblant. Det gjelder både antall stavelser i de vanligste ordene, men også en mer fleksibel struktur for å forvandle et ord mellom substantiv-, verb-, adjektiv- og adverb-form osv. Et eksempel: "social and family issues", vi har ikke grammatikk for å håndtere at "sosial" og "familie" er to ulike ordklasser som begge skal kobles inn i "issues", som vi ikke engang har noe skikkelig ord for. Tilsvarende trøbbel hvis det ene ordet er i entall og det andre i flertall. Det neste kan ha mer å gjøre med at jeg er vant med engelsk. Men norsk virker fattigere på markører for referanser som ikke må uttrykkes i hele setningskonstruksjoner. "Whose", for eksempel er nesten utdødd på norsk ("hvis"). Resultatet er engelsk kan tillate seg lenger setninger enn norsk uten å bli tvetydige. Det til tross for at de ikke har kommaregler engang (har jeg hørt) ... For det tredje, en løs påstand: engelsk har et større register av kjente ordtak, floskler, vendinger og klisjeer, og for meg virker det som om de er mer oppdaterte i tid. Dette kan jo gjøre litteratur fattigere, men samtidig er det jo, akkurat som ord, måter å oppsummere kompliserte sammenhenger på. Igjen, effektivt. Og da har jeg ikke engang kommet inn på forskjellen i tilgjengelige ord, som gjør engelsk potensielt mer nyansert. Det får være nok for nå. Endret 7. desember 2003 av Onkel Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 Veldig mange som har svart her mener de uttrykker seg bedre på engelsk enn på norsk. Onkel refererer bl.a til lærebøkene sine som er på engelsk. (Skrevet av amerikanske forfattere...?) Vi har vel også blitt enige om at språk er noe av det mest grunnleggende for identiteten vår. Ord og uttrykk vi skal bruke for å beskrive ting som er viktige i livene våre henter vi fra amerikansk populærkultur. Politiske tema overføres direkte fra USA til Norge. Vi simpelthen elsker å diskutere alt amerikansk. Spørsmålet mitt blir da som før: Hvor amerikanske er vi? Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) Og hvor amerikanske er amerikanerne? Dette kan fort bli en smeltedigeldabatt der allverdens historiske og nåtidige kulturpåvirkningsinsidenter påvises og analyseres og vektlegges i en slags formel for grad av amerikanisme. Noen venner av meg fikk for noen år siden positiv tilbakemelding, da de kontaktet britenes språkråd, de ville ha inn ordet Norwegianess i de engelske ordbøkene. Jeg tar det som et tegn på at det finnes noe som kan defineres som i hovedsak norsk. Ser vi på nordmenn og amerikanere sånn generelt er det vel noen generelle forskjeller. (gjelder ikke for alle, en gjennomsnittsperson finnes antagelig ikke) Jeg har jobbet mye med amerikanere, og jeg synes det er en markert forskjell på dem og oss nordmenn. Amerikanere er mye mer pratsomme enn nordmenn. De er mer spøkefulle og lekne og de smiler mye mer enn vi gjør. De er mer rett på sak en oss og ikke så opptatt av etikette. De er mer uformelle enn oss. De har større sans for makt og er ikke like opptatt av å oppnå konsensus. De er i mange sammenhenger engsteligere enn oss. De jobber hardere og har mindre fritid enn oss. De er ikke særlig opptatt av den kulturen vi (later som vi) setter høyt. De er mer religiøse enn oss, men samtidig mer opptatt av det ytre. De har en helt annen estetikk med sans for det grandiose og dobbeltunderstrekede. Vi tar til oss amerikanske kulturuttrykk, men vi gjør de amerikanske tingene med vår egen vri. Jeg tror ikke det er mange amerikanere som ville kjenne igjen halloweenfeiringen i Norge. Det er ikke mange av de som jobber på McDonalds her som ville få beholde jobben særlig lenge i USA, etc. Vi staver tilogmed ordene annerledes ; teip, diskett, ketsjup (egentilig indonesisk), osv. Ikke har vi innført republikk og tjenestemenn i stat, fylke og kommune er ikke valgt av folket. Men amerikansk kultur, organisasjonslære, markedsføringsfag, teknologi etc har vi rundt oss hele tiden. Så kanskje 27,8% er et omtrentlig anslag som kan gi en pekepinn om mulig Endret 8. desember 2003 av sofokles Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 AHHAHAHA! Jauda, alle de forferdelige a-endelsene kan du holde for deg selv. @JoachimR Du får nok bare innse at du, og de 4-5 andre i landet som deler dine politiske standpunkter ikke kommer til å få det store gjennomslaget. Vi lever i et såkalt "demokrati", vet du. Men dere (altså dere 4-5) kan jo f.eks spleise på en øy? Jan Mayen er ikke så populær for tida, kanskje dere kan opprette deres eget lille regime der? Der dere kan leve helt uten folk dere ikke liker, "sprog" dere ikke liker, musikk dere ikke liker, mat dere ikke liker, religion dere ikke liker, folkeslag dere ikke liker. Også videre. DET hadde vært noe det. Så blir vi andre fornøyde også En fortreffelig idee. Men da kjøper jeg heller Cuba! Og sender hele gjengen til Russland eller US! (for kaldt på Jan Mayen, går ut i fra at Cuba er varmere...) Da må du nok bli kvitt Castro først lille venn . Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg tror heller ikke vi er amerikanere, men det var gøy å prøve og finne ut i hvor stor grad mange på forumet her, også de som kritiserer USA, er preget av amerikansk kultur. Å definere amerikansk kultur blir, som Sofokles påpeker, ytterst vanskelig. USA er en etnisk og kulturell smeltedigel. Jeg tror vi hadde tre veier å gå i forrige århundre. Fascismen og med den troen på ætt, bygd, by, et samfunn hvor du definerte deg ut fra hva du historisk var en del av, døde i ruinene av Berlin 30. april 1945. Norske jagerpiloter beskyttet da bombefly fra RAF og USAF som kastet bomber på norske soldater i Generalløytnants Wencks arme på vei fra Pommern for å unnsette den mannen de hadde trodd skulle frelse Europa. En komplett syk og tragisk situasjon. Kommunismen, hvor du definerte deg ut fra klassetilhørighet, døde som følge av gjentatte feilgrep i Sovjet, angst, mistro og paranoia blant ledelsen og den økonomiske og ideologiske utmattelsen som fulgte i kjølvannet av Den kalde krigen. Hva kommunismen kunne ha blitt etter proletariatets diktatur vil vi aldri få vite. Alternativet USA representerte var et samfunn innsiktet mot å dekke individets behov og hjelpe det til å realisere sitt eget potensiale. Tyggegummi og Rock 'n Roll blir da bra fordi individet ønsker det. Rasesegresjon forkastes fordi det hindrer individer i å utøve sin frihet. USA mangler en klar ideologisk profil, men individet er alltid i bunn for hva de gjør. Slik sett mener jeg vi har blitt amerikanere, i den forstand at vi har overtatt amerikanernes grunnholdning om at samfunn bygges rundt individer, ikke grupper. Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 dansk-germanske ord som "sprog", som meg bekjent forsvant etter språkreformen i 1917 (eller 1929) 1938, i en reform hvis formål var å forberede innføring av samnorsk. Som kjent utløste den et gedigent spetakkel etter krigen, og en språkkamp som endte først i 1981, da de aller fleste riksmålsformer igjen ble tillatt i offisiell rettskrivning (med "sprog", "efter" og "nu" som eksempler på noen forholdsvis få unntak). Hadde det ikke vært for riksmålsbevegelsens innsats, hadde vi sannsynligvis hatt bare ett byråkratadministrert bastardspråk i Norge i dag. For å dra den litt lengre herr Joachim: Hvorfor skriver du ikke gjennem og mellem - det er da så mye finere? Disse formene ble også avskaffet i 1938-reformen, men til forskjell fra de ovennevnte, var det endringer som ble akseptert av de aller fleste norske skribenter og forfattere. Man ser derfor ikke eksempler på bruk av "gjennem" og "mellem" i de siste tiårs norsk litteratur, i motsetning til mange andre riksmålsformer. Det kan være grunnen til at noen "gammeldagse" former føles mer naturlige enn andre. (Ja, jeg vet dette er relativt off-topic, men jeg kunne ikke dy meg, hobbyspråknerd som jeg er. ) Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 sofokles: Amerikanere jobber generelt sett ikke hardere... De har lengre arbeidsdager, men lavere intensitetsnivå og lang lunch. På college og high-school osv har de også sportstlige aktiviteter som en del av skoledagen. De fleste amerikanere er usannsynlig overfladisk med fremmede. Veldig "hyggelige" osv. De er trent opp til å være sånn, ekstremt høflige. Synes at det vil si at nordmenn er mer rett på sak enn amerikanere, selv om det kan virke litt mindre høflig. Og til alle de som vil forkaste det norske språket: Dere sier dere vil snakke slik alle andre snakker, det språket som høres så dannet ut osv. Hvorfor snakker ikke da alle kinesisk? Er jo inni gampehaugen så mange som snakker det. Greit nok at de har flere forskjellige skrift og talespråk, men er nok mange fler som snakker mandarin og andre kinesiske språk enn engelsk. Synes norsk språk er helt fortreffelig, selv om jeg ville gjort sidemål valgfritt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg