DukeRichelieu Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Hei! Etter noen år med skole starter jeg i ny jobb i midten av august. Har mange års arbeidserfaring fra før av, men mer av praktisk art, så dette blir nytt for meg. Jobben er en ingeniørstilling i et konsulentselskap. Har en ambisjon om å bli dyktig i denne jobben og bli så flink som mulig, så er klar til å stå på og er forberedt på at det kan bli et travelt første halvår med mye nytt å lære. Har alt begynt å sette meg litt inn i programvare som jeg vet at jeg skal bruke en del i hverdagen. Noen generelle tips eller erfaringer som kan være nyttige for en nyutdannet? Hvordan opplevde du overgangen fra nyutdannet til arbeidslivet? Sannsynligvis er jeg ikke alene i denne situasjonen, så kanskje andre kan ha nytte av denne tråden også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Som ung skal du bytte jobb ofte, det sa faren min, som ble født i 1918. Lytt mer enn du snakker. Vær høflig mot alle, men spesielt assistenter, sentralbordet og de i kantina. Rydd etter deg, tøm søppel og bær ut oppvaska. Vær på plass før åtte, de mest produktive timene har du før lunch. Lenke til kommentar
-submariner- Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Hei! Etter noen år med skole starter jeg i ny jobb i midten av august. Har mange års arbeidserfaring fra før av, men mer av praktisk art, så dette blir nytt for meg. Jobben er en ingeniørstilling i et konsulentselskap. Har en ambisjon om å bli dyktig i denne jobben og bli så flink som mulig, så er klar til å stå på og er forberedt på at det kan bli et travelt første halvår med mye nytt å lære. Har alt begynt å sette meg litt inn i programvare som jeg vet at jeg skal bruke en del i hverdagen. Noen generelle tips eller erfaringer som kan være nyttige for en nyutdannet? Hvordan opplevde du overgangen fra nyutdannet til arbeidslivet? Sannsynligvis er jeg ikke alene i denne situasjonen, så kanskje andre kan ha nytte av denne tråden også. Nå kommer jeg til å være i en identisk situasjon som deg om et års tid så kan ikke komme med erfaringer "fra den siden av bordet", men etter flere år i en bedrift som har ansatt mye nye folk vet jeg hva som forventes av de som allerede er i jobben: 1) Vær engasjert 2) Still spørsmål og sug til deg informasjon 3) Vær proaktiv og ta ansvar 4) Bli selvstendig så fort som mulig. Vi som har jobbet her lenge har nok å gjøre om vi ikke må holde deg i hånda til en hver tid i tillegg. Vi vil selvfølgelig hjelpe deg, lære deg jobben og sørge for at du trives, men på et tidspunkt vil vi bli lei av spørsmål om ting du burde hatt kontrollen på. Som det ble sagt på intervjuet i bedriften hvor jeg jobber nå: "Vi er på jakt etter den riktige personen. Fagkunnskapen kan vi lære deg." Sånn er det nok der du har blitt ansatt også. De forventer ikke at du kommer inn dørene og er ferdig utlært. Så lenge du er interessert og lærevillig går det bra. Lykke til! Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Keep your ears open and your mouth shut ^^ Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Som ung skal du bytte jobb ofte, det sa faren min, som ble født i 1918. Lytt mer enn du snakker. Vær høflig mot alle, men spesielt assistenter, sentralbordet og de i kantina. Rydd etter deg, tøm søppel og bær ut oppvaska. Vær på plass før åtte, de mest produktive timene har du før lunch. Gode råd, men å begynne i en ingeniørstilling i et konsulentselskap kan innebærer at rammen for ditt produkt kan være gitt på forhånd. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 17. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2017 Glemte litt av denne tråden, men takk for alle svar! Noterer meg det som er nevnt så langt. Å bytte jobb ofte er nok ikke aktuelt. Er i utgangspunktet interessert i å bli værende i samme firma så lenge som mulig. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Ikke jobb overtid uten kompensasjon. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå