Gå til innhold

Yale Doorman VS ID-Lock VS Easy Access?

Anbefalte innlegg

Skal til innkjøp av ny lås, men er ikke helt sikker på hvilken en bør velge.

Hovedpoenget her er å slippe nøkler. Små barn mister nøkler, og med flere barn blir det fort en del nøkler på avveie etter hvert som tiden går.

Så tenker da at kode er en grei løsning, eventuelt i kombinasjon med slike brikker en kan kode til låsen. Mister en brikken antar jeg at en enkelt kan fjerne denne kode i fra systemet? Eventuelt frister jo fingeravtrykk fra Easy Access, forutsatt at hele familien kan legge inn sine fingeravtrykk.

Krav:
- Automatisk låsing, enten på gitte tider eller etter x antall sekunder etter døren ble låst opp
- Brikkene som hører til må være rimelig, er helt sikker på at en del av disse blir mistet og da er ikke 500 kr stk noe tema.
- Om det kan integreres med fremtidig z-wave system er det et stort pluss.
- Må passe med de fleste dører

Yale og Easy Access ser ut til å ligge i samme prisklasse, rundt 3000 kroner. På Easy Access får en da fingeravtrykk, men hvor pålitelig er denne? ID Lock ligger fort en 1000 kroner over, og er utsolgt.

Ser mange klager på at Yale ødelegger dørkarmen, er dette fortsatt et problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal til innkjøp av ny lås, men er ikke helt sikker på hvilken en bør velge.

Hovedpoenget her er å slippe nøkler. Små barn mister nøkler, og med flere barn blir det fort en del nøkler på avveie etter hvert som tiden går.

Så tenker da at kode er en grei løsning, eventuelt i kombinasjon med slike brikker en kan kode til låsen. Mister en brikken antar jeg at en enkelt kan fjerne denne kode i fra systemet? Eventuelt frister jo fingeravtrykk fra Easy Access, forutsatt at hele familien kan legge inn sine fingeravtrykk.

Krav:

- Automatisk låsing, enten på gitte tider eller etter x antall sekunder etter døren ble låst opp

- Brikkene som hører til må være rimelig, er helt sikker på at en del av disse blir mistet og da er ikke 500 kr stk noe tema.

Yale og Easy Access ser ut til å ligge i samme prisklasse, rundt 3000 kroner. På Easy Access får en da fingeravtrykk, men hvor pålitelig er denne? ID Lock ligger fort en 1000 kroner over, og er utsolgt.

Ser mange klager på at Yale ødelegger dørkarmen, er dette fortsatt et problem?

Kan bare svare for den jeg selv har, ID Lock. 

Mister en brikken antar jeg at en enkelt kan fjerne denne kode i fra systemet

Tja det er ikke rett frem, man kan ikke fjerne noe men når en legger til en ny forsvinner de som lå inne fra før. Dvs at om en mister en må en finne frem alle brikkene og registrere på ny. 

Min er satt til å låse etter ett par sekunder hver gang den åpner seg. Jeg liker denne funksjonen veldig bra, aldri opplevd at den ikke låses. Skal en låse på bestemte tider må en nok gjøre det via en Z-wave kontroller, kan ikke huske å ha sett noen justerings muligheter her iallefall(fra manual). Men manulen ligger på nett, så en kan jo alltids bla igjennom :) 

f

Standard NFC brikker som en får kjøpt fra Kina til slikk og ingenting, bare sørg for at en kjøper rett protokoll. Selv bruker jeg en NFC brikke som jeg har implantert i hånden. Den er dog ikke billig.

Krever en ekstra modul, koster en 500 lapp mener jeg på. 

Ganske sikker på at denne passer det meste av dører i Norge, en må dog bore ett hull i døren. 

Ellers er jeg veldig fornøyd med låsen, selv om jeg gjerne skulle hatt litt mer funksjoner fra den. Men den fungerer bra :) 

Lenke til kommentar

Glimrende.

Integrering med z-wave, hvor avansert kan dette gjøres? Får en mange valgmuligheter her, eller er der store begrensninger?

Jeg synes det er noe begrenset, en kan feks ikke skille mellom forskjellige brikker som blir brukt. En kan skille mellom brikke og kode dog.

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at ID Lock utgår også. Funnet forhandlere som har den på lager, men de nekter å sende i posten da deres erfaringer er at produktet ikke tåler påkjenningen det er å bli sendt med post, og produktet dermed blir (sitat fra forhandler) "ubrukelig grunnet støtskader". Spørs om jeg ønsker å ha en slik lås montert i døren. Ser for meg at det blir litt "støtskader" når døren lukkes også.

Lenke til kommentar

Det er det dummeste jeg har hørt! Hvordan ble låsen transportert til dem? Kjørte de og hentet dem personlig og holdt dem på fanget hele veien tilbake til butikken?

Min kom for øvrig med posten, og har fungert upåklagelig i over et år nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg synes det var en noe merkelig uttalelse, men har ikke tenkt å krangle meg til å få kjøpe i fra dem. Finnes jo alternativer i Yale og Easy Access, så om tilgjengelighet på ID Lock er så dårlig så blir det nok en av alternativene for min del.

Har funnet en forhandler her jeg bor, men de skal ha 5950 for den. Litt i dyreste laget når den er på nett til 3800.

Lenke til kommentar

Har vurdert tilsvarende lås selv, men har foreløpig lagt det på is. Når ungene må bytte pin-kode på mobilen fordi vennene er for nysgjerrige, vil jeg helst unngå at hele venneflokken kan koden til huset vårt. Med andre ord måtte ungene hatt brikke, og da forsvinner noe av poenget hos oss - at ungene ikke skal miste flere nøkler/brikker.

Men litt mer on-topic... Det kan være verdt å ta hensyn til såkalt FG-godkjenning (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd), hvor Yale ihvertfall tidligere var eneste med godkjenning. Dette kan ha en positiv effekt på forsikring f.eks.

Lenke til kommentar

Standard NFC brikker som en får kjøpt fra Kina til slikk og ingenting, bare sørg for at en kjøper rett protokoll. Selv bruker jeg en NFC brikke som jeg har implantert i hånden. Den er dog ikke billig.

Seriøst? Vet at det er mulig, men ikke akkurat vanlig å gjøre det vil jeg anta. Hvem var det som satt den inn i hånda di?

Lenke til kommentar

- Brikkene som hører til må være rimelig, er helt sikker på at en del av disse blir mistet og da er ikke 500 kr stk noe tema.[/size]

Seriøst? Vet at det er mulig, men ikke akkurat vanlig å gjøre det vil jeg anta. Hvem var det som satt den inn i hånda di?

Satt den selv, prøvde ett par leger i området men de var skeptiske og ville ikke sette den. Så da tok jeg saken i egne hender(no pun intended)

Lenke til kommentar

Jeg har id-lock med z-wave støtte. Det gir hele tre måter å åpne på  1)kode på lås, 2)RFID-brikker (har også lagt låsen inn i div. kort som f.eks jobb, 3) z-wave system som styrer resten av huset.

Låsen ble sendt pr.post og montert av undertegnede. Null problem og både jeg barna og faktisk også kona er fornøyd. Jeg synes forøvrig at det er merkelig at ID-lock har vært utsolgt så lenge.

Lenke til kommentar

Grunnen til at de ikke vil sende er nok at de vil montere selv og/eller at de har fått reklamasjoner på produkter de har sendt

Skulle gjerne ha hatt noe lignende selv, men har så mye annet som prioriteres

De tilbyr ikke montering her jeg bor, så det gir ingen mening.

At de får reklamasjoner må de jo regne med, det er jo helt vanlig at en får på produkter innimellom. De ville ikke sende fordi id lock ved flere tilfeller var blitt ødelagt av "støtskader" under frakt.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...