Abigor Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Med jevne mellomrom dukker det opp en påstand om at rasismeparagrafen eller en lignende paragraf sier at religion ikke kan kritiseres.Dette mener jeg er helt feil. Selv om ordet "religion" står i paragrafen, er ikke det nok til å si at paragrafen sier det er forbudt med ytringer mot religion.Jeg mener at samfunnet har gått bort ifra å beskytte gudinner og guder, religioner og tro. Istedenfor beskytter individer og hatefulle ytringer mot individer. Religioner blir ikke beskyttet av dette! Det virker som kritikken mot paragrafen er at den er vag. Det jeg har sett tidligere er at paragrafen først er blitt redigert av kritikerne, for deretter å anklages for å være vag. Men hvis man ikke redigerer paragrafen først, hvordan kan den oppfattes vag? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Denne diskusjonen handler om juss og derfor er det rart at den ble flyttet til politikk og samfunn. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Tråden handler ikke om hvordan gjeldende rett er å forstå, noe som ble avklart i din tidligere tråd. Tråden handler om, og jeg siterer, "hvordan kan [en paragraf] oppfattes vag". Dette er et språklig spørsmål, ikke et juridisk spørsmål. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Det er heldigvis ikke forbudt å kritisere religioner i Norge, selv om det ER krefter som ønsker slike forbud innført på den ene og den andre måten. Det var faktisk en underskriftskampanje som nådde frem i media som fikk forhindret at vi fikk en skjerpet blasfemiparagraf innført i 2009. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Ja godt poeng det. Det er også krefter her på forumet som mener at loven kan tolkes slik at religionskritikk er forbudt, men jeg forstår ikke hvordan det er mulig å gjøre en slik tolkning. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Det er også folk som tolker microovnen dit at katten kan tørkes i den. Jeg forstår godt hvordan det er mulig, det er fordi mennesker er en ting. 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) Jeg har lyst til å spise suppe mens jeg peker meg på nesen og roper "kjøttboller" 5 ganger om dagen. Kritikk av dette bør selvfølgelig forbys og straffes med bøter eller fengsel. Endret 4. juli 2017 av Tåkefyrste 1 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Loven er ikke bare vag, den er totalt åpen for tolkning. Å satse på at rettspresedens alene skal holde fremtidige autoriteter på bakken er fåfengt. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Hvordan er den åpen for tolkning? Den teksten vi diskuterer er slik jeg ser det ikke åpen for tolkning i det hele tatt. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Kan du ikke lime inn teksten her så folk slipper å lete opp selv? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 § 185. Hatefulle ytringer Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år. Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse, b) religion eller livssyn, c) homofile orientering, eller d) nedsatte funksjonsevne. 0 Tilføyd ved lov 7 mars 2008 nr. 4, endret ved lov 19 juni 2009 nr. 74. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Jeg pastet den inn i går men den og alle de andre svarene forsvant visst med flyttingen? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Det var ikke en flytting. Etter at moderator sa at du ikke var istand til å tolke lovtekster så ble diskusjonen stengt. Deretter laget jeg samme diskusjonen på nytt fordi - som vi kan se her - diskusjonen er ikke over. Så ble diskusjonen flyttet fra juss til politikk fordi det handler ikke om juss men gramatikk. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) "Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen" Her er problemsetningen jeg snakker om. Denne loven gjør subjektive følelser til en juridisk sak. Hvor går egentlig grensen for å forhåne noen? Fremme hat? Forfølgelse? Ringeakt?Svært mye religionskritisk humor f.eks faller under de betegnelsene. Endret 4. juli 2017 av misanthrope Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Ingen religionskritikk faller under de betegnelsene. Jeg er glad du nå representerer teksten uredigert. Du ser at teksten spesifiserer "noen"? Religion har aldri og blir aldri "noen". Derfor er det ikke vagt. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Loven gir jo mening når det er snakk om a) c) og d), men livvsyn? Hvorfor skal man ikke få love å håne noens meninger? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Det er ingen lov som forbyr deg å håne noens meninger. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 religion og livssyn er jo i bunn og grunn meninger. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Ja. Hvor i teksten mener du å håne meninger forbys? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå