Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Installere komfyr

Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt ny komfyr med induksjonsplate på toppen. 

Støpselet må man koble til selv, og etter hva jeg har lest så er dette ikke lov å gjøre som ufaglært. Jeg har tatt kontakt med noen elektrikere og forhørt meg om prisen de skal ha for å koble til komfyren min. Billigste var 1500 kr. Synes det var noe stivt for noe som tar maks 5 minutter, og samtidig som dette er noe jeg kan klare selv med litt hjelp.

Så her er problemet mitt: Min gamle komfyr hadde tre ledninger: blå, brun og gul/grønn.
Den nye komfyren min har de tre samme ledningene, i tillegg til grå og svart.
Bilde er lagt ved.

Ble først tipset om å bruke de samme som på den forrige komfyren, og "blinde" de to siste i en wago slik at de ble satt ut av spill (ingen støtfare osv). Det gikk helt fint å fikse. Komfyren fikk strøm, trodde jeg, men det var kun platetoppen. Ovnsrommet ville ikke slå seg på.

Så da lurer jeg på om alle fem ledningene skal kobles sammen? Har fått beskjed fra en i svigerfamilien om at svart+brun kobles til på samme, og hvit+blå på en annen. Er litt skeptisk, så jeg vil først spørre her om det høres ut som noe man absolutt ikke bør gjøre, eller om det faktisk er rett.
Eller er det bare å få tak i en elektriker?

Setter pris på tilbakemeldinger.
Mvh en ung og urutinert kar som helst vil spare penger :)

post-261041-0-52588800-1499088742_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...