Gå til innhold

Erna Solberg nekter å kommentere Liu Xiaobo.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den norske oljepumpingen er bedre enn de fleste andre steder. Oljen i Norge har også ført til mye teknologi som har kommet samfunnet til gode, også miljøgreier. Å si at vi ikke er en miljønasjon fordi vi pumper olje er en bløff, oljen vår har gitt oss mulighet til å forbedre miljøet langt mer enn vi har skadet miljøet.

Man kan ikke se så ensidig på ting som du tydeligvis gjør.

Det hjelper ikke at oljen er renere enn andre steder, så lenge den er skitten. Og det lille vi har fått av miljøvennlig teknologi er for lengst spist opp av den enorme velferdsøkningen og påfølgende hyper-materialismen og masse-konsumerismen oljen har fremprovosert i samfunnet.

Men nå sporer vi av tråden her. 

Lenke til kommentar

Å si at vi ikke er en miljønasjon fordi vi pumper olje er en bløff, oljen vår har gitt oss mulighet til å forbedre miljøet langt mer enn vi har skadet miljøet.

Tja, har bedringen i miljøet i Norge kompensert miljøskadene av brenning av norsk olje i utlandet?

Eller der dette med miljønasjonen bare en bløff?

Det er ikke bare brenning av olje som skader miljøet og brenning av olje trenger ikke å gi spesiellt store miljøbelastninger. Miljønasjonen kan godt være en bløff, men ikke pga. oljen.

Venezuela ser vel også på Norge som et prakteksempel på hva de vil få til.

Yup, Venezuela har fulgt Norges eksempel ... og vi ser jo hvordan det har gått. ;)

Nei, de har ikke fulgt Norges eksempel. At de vil få til det vi har fått til tilsier ikke at det har gått dritt fordi de har gjort som Norge. Du glemmer vel at Norge hadde veldig mye penger før vi innførte sosialsystemet vår sakte men sikkert. Venezuela har aldri hatt samme mulighetene til å gjøre som oss økonomisk sett. Hadde de fulgt vårt eksempel så hadde de tatt ting med ro og prøvd å få til dette sakte men sikkert.

Lenke til kommentar

Den norske oljepumpingen er bedre enn de fleste andre steder. Oljen i Norge har også ført til mye teknologi som har kommet samfunnet til gode, også miljøgreier. Å si at vi ikke er en miljønasjon fordi vi pumper olje er en bløff, oljen vår har gitt oss mulighet til å forbedre miljøet langt mer enn vi har skadet miljøet.

Man kan ikke se så ensidig på ting som du tydeligvis gjør.

Det hjelper ikke at oljen er renere enn andre steder, så lenge den er skitten. Og det lille vi har fått av miljøvennlig teknologi er for lengst spist opp av den enorme velferdsøkningen og påfølgende hyper-materialismen og masse-konsumerismen oljen har fremprovosert i samfunnet.

Men nå sporer vi av tråden her.

Ikke en spesiellt ille avsporing + at Erna alerede har kommet med et utsagn som gjør at problemstillingen i tråden egentlig er ferdig.

At velferdsøkningen har ført til bruk/kast er en ting ja, men hva med andre land som er bruk/kast som ikke har olje? Det er ikke oljen som er ansvarlig for bruk/kast som er en skikkelig miljøsynder, det er økonomien som tilfeldigvis har kommet av oljen.

Skal man bruke ditt argument så bør Norge bli fattige for at vi skal være miljøvennlige... Kutt alt av sosialhjelp og øk skattene til 90% så ingen har råd til noenting :thumbup:

Lenke til kommentar

Ikke en spesiellt ille avsporing + at Erna alerede har kommet med et utsagn som gjør at problemstillingen i tråden egentlig er ferdig.

At velferdsøkningen har ført til bruk/kast er en ting ja, men hva med andre land som er bruk/kast som ikke har olje? Det er ikke oljen som er ansvarlig for bruk/kast som er en skikkelig miljøsynder, det er økonomien som tilfeldigvis har kommet av oljen.

Skal man bruke ditt argument så bør Norge bli fattige for at vi skal være miljøvennlige... Kutt alt av sosialhjelp og øk skattene til 90% så ingen har råd til noenting :thumbup:

Jeg bare påviser at vi er oljeproduserende høy-konsumsland som også kaller seg en miljønasjon. Det er ikke til å komme seg unna, uavhengig av hvor "ren" oljen er sammenlignet med andre land. 

Lenke til kommentar

Du argumenterte med at oljen gjør oss til hyklere når vi sier at vi er et miljøland, noe som er direkte feil.

Nei. Det er ikke feil. Vi pumper opp skitten olje og konsumerer som gærninger. Det er ikke oppførsel et miljøland verdig.

Lenke til kommentar

Forholdet mellom Kina og Norge er skjørt. Jeg tror at om Norge igjen begynner å stikke nåler i Kina, risikerer Norge at forbindelsene igjen blir fryst. Et Norge som ikke kan møte Kina på toppnivå har ca. ingen påvirkningskraft. Å rope til et Kina som ignorerer deg blir det samme som å rope til en murvegg. Nytteløst. 

Da er det best å la Xiaobo-saken bli håndtert av andre vestlige stater. For min del kan jeg ikke se noen problemer med at Norges image som menneskerettighetsforkjemper blir forverret. Den eneste konsekvensen er vel at færre norske avdankede toppolitikere havner i FN-systemet... noe som jeg ikke anser som et stort tap.

Ja! Erna har svart: Forholdet mellom Norge og Kina har vært anstrengt de siste årene.

Fordi vi gav Xiaobo fredsprisen!

For min del kan jeg ikke se noen problemer med at Norges image som menneskerettighetsforkjemper blir forverret.

Det verste som kan skje en kineser er å "tape ansikt". Det verste som kan skje en utenlands handelspartner er at handelspartneren taper ansikt ovenfor Kina.

We, "Foleign Devils", have Lost Face - Big-Time! Zhōnghuá velly velly happy!

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar

Det verste som kan skje en kineser er å "tape ansikt". Det verste som kan skje en utenlands handelspartner er at handelspartneren taper ansikt ovenfor Kina.

We, "Foleign Devils", have Lost Face - Big-Time! Zhōnghuá velly velly happy!

Jeg tror du har misforstått kinesisk kultur. Det verste man kan gjøre i Kina er mangel på respekt, ikke å miste ansikt. Det er selvfølgelig lurt å ikke miste ansikt, men det er ikke viktigere enn å være respektløs. Å fornærme Kina ansees som å være respektsløs.

Forresten, det heter "White Ghost" og Kina heter Zhōngguó.

Lenke til kommentar

Mitt poeng er uansett at å sammenligne Ernas handlinger med Arbeiderpartiets teoretiske handlinger dersom de var i posisjon (som forespeilet av forfatter) er et argument med omtrent samme vekt som en mygg som har hatt en grusom snabelskade og derfor ikke får spist.

Det man sammenligner en politiker med er ikke en annen politiker men "Det Riktige" - selvsagt ut fra ens egen definisjon av et riktige.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...