Kikert Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Det er skammelig. Jeg kan aldri stemme på et parti som ikke engang kan si det banale at en slik fengsling er forkastelig og at denne personen må settes fri øyeblikkelig. Å respektere et lands lover og avgjørelser er jo helt feil. Hva med alle liknende saker i USA? http://www.newsweek.com/2015/07/31/dont-get-cancer-if-youre-prison-356010.html http://www.ravishly.com/2014/12/11/prison-denied-both-me-and-my-roommate-proper-cancer-treatment https://thinkprogress.org/prisoners-denied-medical-care-told-to-pray-instead-b250663b3cd8 http://www.radionz.co.nz/national/programmes/checkpoint/audio/201821714/dying-prisoner-denied-compassionate-release http://iran-hrm.com/index.php/2017/03/31/young-prisoner-denied-medical-treatment-diagnosed-with-lung-cancer/ Har ikke vært et rabalder i norske medier og en befolkning som klager på at ingen norske politikere klager til krampa tar dem. Listen er meget lang hvis vi tar med alle land. Det er rett og slett forkastelig at denne saken får så mye oppmerksomhet bare fordi fyren er en kjendis. Det er folk som har det langt verre som ikke engang har kommet frem i mediene. Respekterer du lover som kan sette mennesker som sier sin mening i fengsel? Er det tid for "whataboutism" nå, kommunistisk propaganda? Vi kan liksom aldri kritisere noe som helst, fordi hver gang man kritiserer en sak, så blir alle andre saker dratt inn. Hva kan du kritisere uten at noen sier "what about..."? Respekterer selvfølgelig andre lands lover. Norge har også lover som kan sette mennesker som sier sin mening i fengsel. Å respektere er ikke det samme som å være enig. Å holde kjeft er ikke det samme som å ikke bry seg. Det handler ikke alltid om "hva med [insert]?", men det er større saker enn denne, mye mye større. Å glemme de mange fordi man kjemper for de få fordi de er kjendiser er alltid feil. Som et foregangsland, eller hva vi kaller oss, så vil jeg heller at vi skal ta de virkelig store sakene som har stor betydning for mannen i gata. Jeg vet ikke helt hva jeg skulle skrevet for at det ikke skulle virket som "hvamedisme", men jeg håper det kom litt bedre frem nå Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 En god relasjon med Kina er viktigere enn å protestere mot det som i bunn og grunn bare angår dem. Hvorfor skal vi blande oss? Rimelig mange land som har nektet eller ikke gitt folk muligheten til å få behandling utenlands, inkludert Norge. Norge bør ta seg en bolle og slutte å prøve å være så forbanna moralske og etiske ovenfor andre. Det er bare bra at hun ikke sier noe og jeg vil si at det krever mye mer ryggrad enn å "følge strømmen". Å bli mindre poppis er jo en politikers verste mareritt... Rekker ikke å lese alle svar, men svarer denne, som sikkert gjelder flere. Jeg synes ikke vi skal slutte å være så forbanne moralske og etiske ovenfor andre! Vi har til og med råd til å la være. Norge er tildelt vervet å velge og utdele Nobels Fredspris. Det er en ære. Prisen er anerkjent over alt på jord. Oppdraget krever ryggrad! For å omskrive et idiom fra Koreakrigen: "The Peace Prize isn't Free". Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Så skrev jeg vel heller ingenting om at mannen ikke burde få fredsprisen? Den eneste jeg vet i farta som ikke har fortjent fredsprisen er selveste Obama. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) Respekterer selvfølgelig andre lands lover. Norge har også lover som kan sette mennesker som sier sin mening i fengsel. Å respektere er ikke det samme som å være enig. Å holde kjeft er ikke det samme som å ikke bry seg. Om du levde for 50 år siden, ville du respektert lov om at homofili er forbudt? Ikke bare er jeg uenig i loven, jeg respekterer den ikke! Ingen i Norge kan settes i fengsel for å sin politiske mening om demokrati. Det kan man i Kina. Det respekterer du? Og jo, det handler alltid om "whataboutism". Den gamle slageren fra soviet som aldri går av moten. I hver eneste diskusjon er det "what about...". Diskuterer Nord-Korea.... hva med Saudi-Arabia? Uansett hva vi diskuterer så er det hva med ditten og datten. Dette er ikke ditten og datten. Dette er kjeltringregimet i Kina som arresterer uskyldige mennesker. De som faktisk skulle vært i fengsel er politikerne der. Endret 4. juli 2017 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) Nei, men hvis jeg skriver noe som noe kan ta seg nær av eller som kan oppfattes som rasistisk blir det leven med en gang. Hvis jeg ikke respekterer andres kultur, sier at jeg hater muslimer, at Islam burde utslettest og at de som støtter Islam og ISIL burde få dødsstraff så så blir det bråk. Hvis jeg brenner Koranen eller gjør andre liknende ting så går det rett til helvete. Hvis jeg ikke liker jøder og mener at behandlingen de fikk under krigen var rettferdig og riktig så blir det bråk. Hvis jeg mener at diverse folkemord var bra så blir det bråk. Edit; Poenget er selvfølgelig at våre lover er like idiotiske som mange andre. Forskjellen er at vi mener forskjellige ting om forskjellige saker. Dobbelmoral er en ting. Endret 4. juli 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Norge tildelte ham Nobels fredspris i 2010. Nå var det vel aldri den norske stat som gir noen en fredspris, men den norske nobelkomiteen. ... som er underlagt Stortinget. Alfred Nobels testamente: ...för fredsförfäktare af ett utskott af fem personer som väljas af Norska Stortinget. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) Jeg er rimelig sikker på at Jonas G Støre trekker et lettelsen sukk over at det ikke er han som er statsminister akkurat nå - deilig å slippe å ta stilling til dette spørsmålet. Tror ikke han hadde taklet dette på noen særlig annen måte. Han har jo ikke akkurat vært høyt på banene vedrørende dette de siste dagene. Vi får se hvor prinsippfaste og opptatt av menneskerettigheter USA , EU og andre moralskt høyverdige er om det virkelig vil koste de noe. Tror at EU holder totalt kjeft om prisen de må betale er den samme som Norge betalte, nemlig 5 - 6 år i fryseboksen vis a vis Kina. Og om f eks Kina ymter frempå til USA at om de maser for mye om dette vil hjelpen til å takle Nord Korea sitte lenger inne - da tror jeg USA også " glemmer " denne modige mannens skjebne. Om de ikke har gjort det allerede. Det virker som om det skjer ting i kulissene. Da er det fornuftig av norske politikere å holde kjeft, slik at prosessene ikke stopper opp. Selv om det betyr at man blir kalt både det ene og det andre. Endret 4. juli 2017 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 http://www.tv2.no/a/9226293/ Erna har utalt seg, så da kan vel tråden bare stenges Vel, må bare kommentere på dette først; "De er nå med på å straffe Xiaobo, tausheten tolkes som at Norge er enige i måten Kina hånterer Liu Xiaobo-saken, sier Petter Eide, stortingskandidat for SV." Det er en idiotisk kommentar. Det er ikke gitt at den som tier samtykker selv om det er populært å si. Det er ikke vi som straffer ham da han ikke ville blitt sluppet fri uansett hva vi hadde sagt. Det er rett og slett tåpelig av en politiker å komme med et slikt utsagn. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 En god relasjon med Kina er viktigere enn å protestere mot det som i bunn og grunn bare angår dem. Hvorfor skal vi blande oss? Rimelig mange land som har nektet eller ikke gitt folk muligheten til å få behandling utenlands, inkludert Norge. Norge bør ta seg en bolle og slutte å prøve å være så forbanna moralske og etiske ovenfor andre. Det er bare bra at hun ikke sier noe og jeg vil si at det krever mye mer ryggrad enn å "følge strømmen". Å bli mindre poppis er jo en politikers verste mareritt... Hvis en slik holdning er representativ, ser jeg det som i Nobels ånd, om Stortinget ber Sverige om å overta oppgaven med fredsprisen. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) Forholdet mellom Kina og Norge er skjørt. Jeg tror at om Norge igjen begynner å stikke nåler i Kina, risikerer Norge at forbindelsene igjen blir fryst. Et Norge som ikke kan møte Kina på toppnivå har ca. ingen påvirkningskraft. Å rope til et Kina som ignorerer deg blir det samme som å rope til en murvegg. Nytteløst. Da er det best å la Xiaobo-saken bli håndtert av andre vestlige stater. For min del kan jeg ikke se noen problemer med at Norges image som menneskerettighetsforkjemper blir forverret. Den eneste konsekvensen er vel at færre norske avdankede toppolitikere havner i FN-systemet... noe som jeg ikke anser som et stort tap. Endret 4. juli 2017 av Star Fox Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) Men hvorfor setter du Erna opp mot opposisjonen i stedet for Det Som Er Riktig? (Hvor DSER selvsagt er subjektivt, og altså opp til deg å bestemme) Uansett må det være lov for Erna å si rett ut "Jeg ville ikke behandlet mine verste fiender slik, og jeg er glad jeg ikke bor i et slikt land, men vårt skjøre forhold til Kina gjør at vi ikke er i en posisjon hvor vi kan tillate oss å stille slike krav. Hvis jeg hadde gjort det hadde Xiaobo ikke fått det det noe bedre, og Norge hadde tapt penger på det. Realpolitik, bitches!", men kanskje på en litt mer diplomatisk måte og med taleskrivere innvolvert... Fordi denne saken brukes av opposisjonen for å sverte regjeringen. Det er vinn/vinn for dem. Uansett hva Solberg gjør så kan det brukes mot henne, så hun velger å prioritere innenlands interesser, som jo er hennes oppgave. Det er først og fremst Norge hun skal lede. Noen vil da mene at Norges oppgave er å blande seg inn i andres land politikk, det mener ikke jeg. Selv om det blir sagt på en diplomatisk måte, så vil det bli tolket av Kina som kritikk av det de anser som deres anliggende, ikke Norges. Det vil jo også bare styrke Kinas syn på at fredsprisen er nært knyttet til staten Norge. Som jo er sant på flere områder, selv om AP, som styrte den gangen, nektet for det. Tidligere politikere og statsministere har vært medlemmer og ledere av komitéen, så jeg skjønner at de ikke blir trodd når de sier de er uavhengige. Solberg er i en vanskelige situasjon, jeg mener hun tar det riktige valget når hun setter Norge sine interesser først. Det er selvsagt greit å være uenig, men jeg synes det er urettferdig å bruke det mot henne. Det er lett for AP og andre å kritisere henne nå, men de hadde heller ikke tatt "the moral high ground" og latt milliarder av kroner forsvinne over natten. Men det er valgtider, la hykleriet lenge leve Endret 4. juli 2017 av Uderzo Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Det hadde vært fint Enig, så lenge Thorbjørn Jagland ikke følger med. Det fjolset har gjort mye skade. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 http://www.tv2.no/a/9226293/ Erna har utalt seg, så da kan vel tråden bare stenges Hun har vel strengt tatt bare innrømmet hvorfor hun ikke vil uttale seg. Det er ikke helt det samme. Geir Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) Eeeeh, jo. Hun har forklart hvorfor hun gjør som hun gjør og hvis man leser mellom linjene så sier hun at hennes personlige mening er mindre viktig enn politikken og forholdet med Kina. Kudos sier nå jeg. Endret 4. juli 2017 av 4 3 Lenke til kommentar
Gamasj Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) Vi kan sikkert vri det til at hun setter menneskerettigheter høyest, men at hun tenker på innbyggerne våre først og at et godt forhold til Kina er viktigst for dem i form av at velferdsstaten trenger det. Kan også argumentere for at vi får mer penger til å hjelpe andre og fler hvis vi lar dette gå. Våre innbyggers menneskerettigheter blir helt utmerket ivaretatt uavhengig av om vi har godt forhold til Kina eller ikke. Det har ingenting med saken å gjøre. Dette handler derimot om hvilke signaler vi sender ut i verden. Vi har tidligere sagt at vi er en fredsnasjon, og vi bomber land langt unna. Vi har tidligere sagt at vi er en miljønasjon, og vi pumper opp olje. Vi sier at vi er en menneskerettighetsnasjon, og nå nekter vi å stå opp for Xiaobo. Ingen overraskelse det. Det er med andre ord svært liten sammenheng mellom hvem vi fremstiller oss som og hvem vi faktisk er. Kan ikke den norske regjeringen bare innrømme at vi er ingen av disse delene, så slipper vi dette maskeradespillet? Endret 4. juli 2017 av Gamasj Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Den norske oljepumpingen er bedre enn de fleste andre steder. Oljen i Norge har også ført til mye teknologi som har kommet samfunnet til gode, også miljøgreier. Å si at vi ikke er en miljønasjon fordi vi pumper olje er en bløff, oljen vår har gitt oss mulighet til å forbedre miljøet langt mer enn vi har skadet miljøet. Man kan ikke se så ensidig på ting som du tydeligvis gjør. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) Jeg kan ihvertfall fortelle dere en ting, vanlige kinesere forstår ikke Norges posisjon i det hele tatt. Først ga Norge fredsprisen til en ukjent regimekritiker som har fått til absolutt ingenting. Det tolkes som at Norge mener Kina er en trussel mot verdensfreden og bør bekjempes. Norge svarte med å si at fredsprisen er fullstendig uavhengig av staten, og derfor har ikke Kina rett til å straffe Norge diplomatisk. Det gir heller ikke mening, fordi Nobelkomiteen er bestemt av Stortinget og består av eks-politikere. I den siste tiden kommer norske aviser kommer med konstant kritikk mot Kina, fordi han får ikke reise til vesten og ta imot fredprisen, beklager jeg mente få vestlig behandling. Norge burde være glad for at han slipper ut av fengsel i det hele tatt. Forstår nordmenn at det eneste de får til med konstant kritikk av Kina, er å få kinesere til å mislike Norge? Kinesere er ikke spesielt interessert i demokrati, fordi det hadde ført til konflikter mellom bønder og de som bor i byene, og det ville ikke ført til bedre levestandard. Hvorfor er det egentlig så viktig at Kina blir demokratisk, Kina er ikke det eneste landet i verden som ikke har demokrati. Norge burde heller fokusere sin tid på land som Venezuela, hvor befolkningen vil ha hjelp fra utlandet til å styrte regimet sitt. Endret 4. juli 2017 av Camlon Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Venezuela ser vel også på Norge som et prakteksempel på hva de vil få til. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Å si at vi ikke er en miljønasjon fordi vi pumper olje er en bløff, oljen vår har gitt oss mulighet til å forbedre miljøet langt mer enn vi har skadet miljøet. Tja, har bedringen i miljøet i Norge kompensert miljøskadene av brenning av norsk olje i utlandet? Eller der dette med miljønasjonen bare en bløff? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå