Gå til innhold

Erna Solberg nekter å kommentere Liu Xiaobo.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En god relasjon med Kina er viktigere enn å protestere mot det som i bunn og grunn bare angår dem. Hvorfor skal vi blande oss? Rimelig mange land som har nektet eller ikke gitt folk muligheten til å få behandling utenlands, inkludert Norge.

Norge bør ta seg en bolle og slutte å prøve å være så forbanna moralske og etiske ovenfor andre. Det er bare bra at hun ikke sier noe og jeg vil si at det krever mye mer ryggrad enn å "følge strømmen". Å bli mindre poppis er jo en politikers verste mareritt...

Hvorfor skal man slutte å prøve å være moralsk og etisk? Og er ikke det nettopp derfor man skal blande seg? Det bør kreve mye "ryggrad" å være umoralsk.

AtW

Det handler ikke om å slutte å være moralsk og etisk, det handler om at det er mye større saker enn denne som er mye viktigere. Vi må også respektere andre lands avgjørelser og lover.

Man må velge sine kamper med omhu og denne saken er et garantert tap totalt sett. Det vil være umoralsk ovenfor Kongeriket Norge å blande seg hvis resultatet er en elendig relasjon til Kina. Selv om mange innbiller seg at man skal blande seg i alt så er det noen ganger lurt å holde kjeft mens alle andre krangler ;)

Så man skal være moralsk og etisk, unntatt om det ikke er verdens viktigste sak, og unntatt om det koster noe ubehag i det hele tatt?

AtW

Det gjør politikerne alerede så å hoppe over en sak som kan gi potensiellt alvorlige konsekvenser er mye bedre enn å hopper over saker som ikke vil gi like alvorlige konsekvenser. Å gjøre seg til uvenn med en av verdens mektigste nasjoner fører bare til at vår påvirkningskraft i det landet svekkes, noe som gjør at eventuelle fremtidlige saker blir meningsløst å klage på.

Jeg ville heller vært med i en fredelig demonstrasjon med høy røst enn en voldelig demonstrasjon som bare skaper trøbbel for meg.

Edit; Men jeg vet at du er en stor kverulant så nok får være nok :)

Endret av 4 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å gjøre seg til uvenn med en av verdens mektigste nasjoner fører bare til at vår påvirkningskraft i de landene svekkes, noe som gjør at eventuelle fremtidlige saker blir meningsløst å klage på.

Det er riktig at vår påvirkningskraft svekkes, men samtidig må vi som land velge hvilke verdier vi setter høyest. Setter vi virkelig menneskerettigheter øverst, må vi protestere hver gang, uansett kostnad. Hvis ikke, må vi komme ut og innrømme at økonomiske interesser er viktigere for oss som nasjon. Dobbeltmoral er den verste synd, og det er der Solberg-regjeringen driter seg ut.

Endret av Gamasj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å protestere på noe som gjør at våre fremtidlige protester blir ignorert? Politikk på dette nivået handler om strategi og hvorfor bruke en strategi som ikke fører til noe godt.

I denne saken så er det eneste som fungerer at de nasjonene som virkelig kan skade Kina truer dem. Vi har alerede masse sanksjoner vi og Kina lever fint med så de har ingenting å tape på å opprettholde de sanksjonene.

Edit; @Gamasj et hakk over.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å protestere på noe som gjør at våre fremtidlige protester blir ignorert? 

Jeg er enig med Gamasj her. Jeg er slett ikke sikker på om "psykologien" i dette er slik du fremstiller den. Det er selvsagt en fare for at man roper ulv, men i denne saken har jo "hele verden" sett ulven, og ulven innrømmer endog at han spiser på den, men mener det er hans rett.

Så hvis vi lar ham spise sauen uforstyrret denne gang, hvorfor skal han bry seg noe mer om at vi protesterer neste gang?

Geir :)

(I overført betydning. Jeg er ikke ulvemotstander...)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å protestere på noe som gjør at våre fremtidlige protester blir ignorert? 

Jeg er enig med Gamasj her. Jeg er slett ikke sikker på om "psykologien" i dette er slik du fremstiller den. Det er selvsagt en fare for at man roper ulv, men i denne saken har jo "hele verden" sett ulven, og ulven innrømmer endog at han spiser på den, men mener det er hans rett.

Så hvis vi lar ham spise sauen uforstyrret denne gang, hvorfor skal han bry seg noe mer om at vi protesterer neste gang?

(I overført betydning. Jeg er ikke ulvemotstander...)

Det er jo halve poenget. Hvis 20 jegere står foran ulven og man er den desidert dårligste til å skyte og man har en luftpistol mens de andre har rifle hva er da poenget med å skyte? Luftpistolen vil ha null effekt og den lille kula vil ikke engang nå frem til ulven.

Hvis man ved neste jakt har øvd seg, har rifle og de andre er dårligst til å skyte og har luftpistol gir det mer mening å trykke på avtrekkeren.

Metaforer er artig :D

Lenke til kommentar

En god relasjon med Kina er viktigere enn å protestere mot det som i bunn og grunn bare angår dem. Hvorfor skal vi blande oss? Rimelig mange land som har nektet eller ikke gitt folk muligheten til å få behandling utenlands, inkludert Norge.

Norge bør ta seg en bolle og slutte å prøve å være så forbanna moralske og etiske ovenfor andre. Det er bare bra at hun ikke sier noe og jeg vil si at det krever mye mer ryggrad enn å "følge strømmen". Å bli mindre poppis er jo en politikers verste mareritt...

Hvorfor skal man slutte å prøve å være moralsk og etisk? Og er ikke det nettopp derfor man skal blande seg? Det bør kreve mye "ryggrad" å være umoralsk.

AtW

Det handler ikke om å slutte å være moralsk og etisk, det handler om at det er mye større saker enn denne som er mye viktigere. Vi må også respektere andre lands avgjørelser og lover.

Man må velge sine kamper med omhu og denne saken er et garantert tap totalt sett. Det vil være umoralsk ovenfor Kongeriket Norge å blande seg hvis resultatet er en elendig relasjon til Kina. Selv om mange innbiller seg at man skal blande seg i alt så er det noen ganger lurt å holde kjeft mens alle andre krangler ;)

Så man skal være moralsk og etisk, unntatt om det ikke er verdens viktigste sak, og unntatt om det koster noe ubehag i det hele tatt?

AtW

Det gjør politikerne alerede så å hoppe over en sak som kan gi potensiellt alvorlige konsekvenser er mye bedre enn å hopper over saker som ikke vil gi like alvorlige konsekvenser. Å gjøre seg til uvenn med en av verdens mektigste nasjoner fører bare til at vår påvirkningskraft i det landet svekkes, noe som gjør at eventuelle fremtidlige saker blir meningsløst å klage på.

Jeg ville heller vært med i en fredelig demonstrasjon med høy røst enn en voldelig demonstrasjon som bare skaper trøbbel for meg.

Edit; Men jeg vet at du er en stor kverulant så nok får være nok :)

Nå er det jo snakk om å snakke opp mot urett her, som er langt nærmere en "fredelig demonstrasjon", for å ta en annen analogi, får man mest gehør hos den sterke bølla ved å føye seg hele tiden, fordi man er redd? Små land må også hevde sin rett, ellers så vil man bare bli hundset hele tiden.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, not :p Du forsto kanskje ikke at våpnene er sanksjoner mot Kina som vil skade dem økonomisk

Nei, fordi jeg har ikke snakket om sanksjoner her. Jeg har snakket om at Solberg og Sanner og andre politikere (spesielt i posisjon, ellers teller det lite) skal vise "ryggrad" og våge å si sin mening om saken, og oppfordre Kina til å la Xiaobo få reise.

Sanksjonene kommer nok snarere fra Kina enn mot dem, og det er derfor regjeringen er så pysete.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva hun tenker selvfølgelig eller om hun er redd for å si noe, men det krever mer ryggrad å ikke følge strømmen mener nå jeg. Hun er nok ikke uenig i at han burde få behandling utenlands, men et bevisst valg for å tjene Kongeriket Norge er jo det jeg håper ligger bak.

Edit; Forresten så holder politikerne kjeft i de aller fleste tilfeller. Rimelig mange saker vi burde tatt opp som er minst like viktige og viktigere enn denne. Hvorfor er denne saken viktigere enn mange andre? Som det har blitt sagt tidligere så må man visst protestere på alt eller ingenting...

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Vel, Kina kjøper bare rundt 2% av alle varene vi eksporterer, så spørsmålet om det er verdt innsatsen for å "normalisere" forholdet til et land som ikke KAN ha noen normale forhold.

Oppdrettsnæringen ser for seg eksportverdier i milliardklassen de kommende årene. Tror du AP ville kritisert Kina og risikert at de pengene går opp i røyk?

Tvilsomt, money talks.

Hvem nevnte AP?

Hvis du syntes det er verdt pengene (som noen andre tjener) så, greit nok. Jeg hadde satt større pris på at Norge satset på å løfte andre mennesker opp i stedet for å trykke dem ned :)

Opposisjonen, inkludert AP, kritiserer Solberg i denne saken. Hvis AP hadde hatt makten nå, så ville det vært motsatt, ingenting ville vært annerledes. Som jeg sa i sted, money talks. Spiller liten rolle hva jeg syns.

Fiskenæringen og andre næringer som profiterer av et "normalisert" forhold til Kina, bidrar også med skattekroner.

Poenget mitt er at det er at dette er på en måte en storm i et vannglass, og er et tydelig tegn på at valget nærmer seg. Denne saken handler om mer enn partipolitikk, og favner bredere enn som så. Krigstrommene er veldig hørbare i avisene om dagen. I og med majoriteten av journalister heller sterkt til venstre så kommer ikke det som et sjokk akkurat.

Men hvorfor setter du Erna opp mot opposisjonen i stedet for Det Som Er Riktig? (Hvor DSER selvsagt er subjektivt, og altså opp til deg å bestemme)

Uansett må det være lov for Erna å si rett ut "Jeg ville ikke behandlet mine verste fiender slik, og jeg er glad jeg ikke bor i et slikt land, men vårt skjøre forhold til Kina gjør at vi ikke er i en posisjon hvor vi kan tillate oss å stille slike krav. Hvis jeg hadde gjort det hadde Xiaobo ikke fått det det noe bedre, og Norge hadde tapt penger på det. Realpolitik, bitches!", men kanskje på en litt mer diplomatisk måte og med taleskrivere innvolvert...

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Det er skammelig. Jeg kan aldri stemme på et parti som ikke engang kan si det banale at en slik fengsling er forkastelig og at denne personen må settes fri øyeblikkelig.

Å respektere et lands lover og avgjørelser er jo helt feil.

Hva med alle liknende saker i USA?

http://www.newsweek.com/2015/07/31/dont-get-cancer-if-youre-prison-356010.html

http://www.ravishly.com/2014/12/11/prison-denied-both-me-and-my-roommate-proper-cancer-treatment

https://thinkprogress.org/prisoners-denied-medical-care-told-to-pray-instead-b250663b3cd8

http://www.radionz.co.nz/national/programmes/checkpoint/audio/201821714/dying-prisoner-denied-compassionate-release

http://iran-hrm.com/index.php/2017/03/31/young-prisoner-denied-medical-treatment-diagnosed-with-lung-cancer/

Har ikke vært et rabalder i norske medier og en befolkning som klager på at ingen norske politikere klager til krampa tar dem. Listen er meget lang hvis vi tar med alle land. Det er rett og slett forkastelig at denne saken får så mye oppmerksomhet bare fordi fyren er en kjendis. Det er folk som har det langt verre som ikke engang har kommet frem i mediene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å protestere på noe som gjør at våre fremtidlige protester blir ignorert? Politikk på dette nivået handler om strategi og hvorfor bruke en strategi som ikke fører til noe godt.

I denne saken så er det eneste som fungerer at de nasjonene som virkelig kan skade Kina truer dem. Vi har alerede masse sanksjoner vi og Kina lever fint med så de har ingenting å tape på å opprettholde de sanksjonene.

Edit; @Gamasj et hakk over.

Realpolitisk er jeg helt med Solberg. Å protestere på behandlingen Xiaobo vil skade forholdet til Kina, det vil skade Norges økonomiske interesser og det vil neppe bedre forholdene til mannen.

Men da må hun si det. Da må hun være ærlig og fortelle at i Norge setter vi ikke idealet menneskerettigheter øverst. Vi setter det ganske høyt, men ikke blant de øverste plassene. Men det sier hun ikke, og det gjør henne og regjeringen hun leder hyklerske.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan sikkert vri det til at hun setter menneskerettigheter høyest, men at hun tenker på innbyggerne våre først og at et godt forhold til Kina er viktigst for dem i form av at velferdsstaten trenger det. Kan også argumentere for at vi får mer penger til å hjelpe andre og fler hvis vi lar dette gå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er skammelig. Jeg kan aldri stemme på et parti som ikke engang kan si det banale at en slik fengsling er forkastelig og at denne personen må settes fri øyeblikkelig.

Å respektere et lands lover og avgjørelser er jo helt feil.

Hva med alle liknende saker i USA?

http://www.newsweek.com/2015/07/31/dont-get-cancer-if-youre-prison-356010.html

http://www.ravishly.com/2014/12/11/prison-denied-both-me-and-my-roommate-proper-cancer-treatment

https://thinkprogress.org/prisoners-denied-medical-care-told-to-pray-instead-b250663b3cd8

http://www.radionz.co.nz/national/programmes/checkpoint/audio/201821714/dying-prisoner-denied-compassionate-release

http://iran-hrm.com/index.php/2017/03/31/young-prisoner-denied-medical-treatment-diagnosed-with-lung-cancer/

Har ikke vært et rabalder i norske medier og en befolkning som klager på at ingen norske politikere klager til krampa tar dem. Listen er meget lang hvis vi tar med alle land. Det er rett og slett forkastelig at denne saken får så mye oppmerksomhet bare fordi fyren er en kjendis. Det er folk som har det langt verre som ikke engang har kommet frem i mediene.

Respekterer du lover som kan sette mennesker som sier sin mening i fengsel?

Er det tid for "whataboutism" nå, kommunistisk propaganda?

Vi kan liksom aldri kritisere noe som helst, fordi hver gang man kritiserer en sak, så blir alle andre saker dratt inn.

Hva kan du kritisere uten at noen sier "what about..."?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...