ChiaroScuro Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Liu Xiaobo har kreft. Kina nekter å løslate ham for å reise utenlands for behandling. Norge tildelte ham Nobels fredspris i 2010. Kina likte ikke at han fikk fredsprisen og svarte med handels sanksjoner mot Norge. Nå som sanksjonene er blitt opp-myket, så tør ikke vår statsminister ha en offisiell mening om hans mulighet til behandling utenlands. Dagbladet har sin mening. Jeg har min. Jeg tror vår statsminister er feig. (Av hensyn til fiskeoppdrett og foredling). Heldigvis tror jeg ikke hun har ryggerad til å stå imot reaksjonene utenlands (EU GB USA + +), og vil be Kina løslate ham. Det er skammelig, at det innlysende ikke var hennes umiddelbare politiske holdning, men ikke overraskende. Dalai Lama kom også i siste rekke ved sitt siste besøk i Norge - pga. laks!. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kikert Skrevet 3. juli 2017 Populært innlegg Del Skrevet 3. juli 2017 En god relasjon med Kina er viktigere enn å protestere mot det som i bunn og grunn bare angår dem. Hvorfor skal vi blande oss? Rimelig mange land som har nektet eller ikke gitt folk muligheten til å få behandling utenlands, inkludert Norge. Norge bør ta seg en bolle og slutte å prøve å være så forbanna moralske og etiske ovenfor andre. Det er bare bra at hun ikke sier noe og jeg vil si at det krever mye mer ryggrad enn å "følge strømmen". Å bli mindre poppis er jo en politikers verste mareritt... 10 Lenke til kommentar
xyzxyz Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 (endret) Liu Xiaobo har kreft. Kina nekter å løslate ham for å reise utenlands for behandling. Norge tildelte ham Nobels fredspris i 2010. Kina likte ikke at han fikk fredsprisen og svarte med handels sanksjoner mot Norge. Nå som sanksjonene er blitt opp-myket, så tør ikke vår statsminister ha en offisiell mening om hans mulighet til behandling utenlands. Dagbladet har sin mening. Jeg har min. Jeg tror vår statsminister er feig. (Av hensyn til fiskeoppdrett og foredling). Heldigvis tror jeg ikke hun har ryggerad til å stå imot reaksjonene utenlands (EU GB USA + +), og vil be Kina løslate ham. Det er skammelig, at det innlysende ikke var hennes umiddelbare politiske holdning, men ikke overraskende. Dalai Lama kom også i siste rekke ved sitt siste besøk i Norge - pga. laks!. Helt enig. Det er skammelig at Erna ikke tar Liu Xiaobos parti i denne saken. Akkurat som å ikke ta parti for Carl von Ossietzky mot Hitler-regimet i 1935/36. En unnfallenhet overfor overgrep mot individets rettigheter som ikke er en norsk statsminister verdig! Endret 4. juli 2017 av xyzxyz 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Blir litt feil å sammenlikne Kina og denne saken med Nazi-Tyskland og Hitler eller? 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 En god relasjon med Kina er viktigere enn å protestere mot det som i bunn og grunn bare angår dem. Hvorfor skal vi blande oss? Rimelig mange land som har nektet eller ikke gitt folk muligheten til å få behandling utenlands, inkludert Norge. Norge bør ta seg en bolle og slutte å prøve å være så forbanna moralske og etiske ovenfor andre. Det er bare bra at hun ikke sier noe og jeg vil si at det krever mye mer ryggrad enn å "følge strømmen". Å bli mindre poppis er jo en politikers verste mareritt... Hvorfor skal man slutte å prøve å være moralsk og etisk? Og er ikke det nettopp derfor man skal blande seg? Det bør kreve mye "ryggrad" å være umoralsk. AtW 2 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Kongeriket Norge driter vel langt i hva Kina gjør med fiender av staten? Men "vi" vil vel helst få lov til å være med blandt de store. Hva tror du Erna har sett for seg etter statsministerjobben? Noe FN-greier, kanskje? Isåfall må Kina være med på laget Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 En god relasjon med Kina er viktigere enn å protestere mot det som i bunn og grunn bare angår dem. Hvorfor skal vi blande oss? Rimelig mange land som har nektet eller ikke gitt folk muligheten til å få behandling utenlands, inkludert Norge. Norge bør ta seg en bolle og slutte å prøve å være så forbanna moralske og etiske ovenfor andre. Det er bare bra at hun ikke sier noe og jeg vil si at det krever mye mer ryggrad enn å "følge strømmen". Å bli mindre poppis er jo en politikers verste mareritt... Hvorfor skal man slutte å prøve å være moralsk og etisk? Og er ikke det nettopp derfor man skal blande seg? Det bør kreve mye "ryggrad" å være umoralsk. AtW Det handler ikke om å slutte å være moralsk og etisk, det handler om at det er mye større saker enn denne som er mye viktigere. Vi må også respektere andre lands avgjørelser og lover. Man må velge sine kamper med omhu og denne saken er et garantert tap totalt sett. Det vil være umoralsk ovenfor Kongeriket Norge å blande seg hvis resultatet er en elendig relasjon til Kina. Selv om mange innbiller seg at man skal blande seg i alt så er det noen ganger lurt å holde kjeft mens alle andre krangler 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Jeg tror vår statsminister er feig. Er der noen tvil? Hun er en politiker. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Norge tildelte ham Nobels fredspris i 2010. Nå var det vel aldri den norske stat som gir noen en fredspris, men den norske nobelkomiteen. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Norge tildelte ham Nobels fredspris i 2010. Nå var det vel aldri den norske stat som gir noen en fredspris, men den norske nobelkomiteen. ... som er underlagt Stortinget. Lenke til kommentar
Novice99 Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Jeg er rimelig sikker på at Jonas G Støre trekker et lettelsen sukk over at det ikke er han som er statsminister akkurat nå - deilig å slippe å ta stilling til dette spørsmålet. Tror ikke han hadde taklet dette på noen særlig annen måte. Han har jo ikke akkurat vært høyt på banene vedrørende dette de siste dagene. Vi får se hvor prinsippfaste og opptatt av menneskerettigheter USA , EU og andre moralskt høyverdige er om det virkelig vil koste de noe. Tror at EU holder totalt kjeft om prisen de må betale er den samme som Norge betalte, nemlig 5 - 6 år i fryseboksen vis a vis Kina. Og om f eks Kina ymter frempå til USA at om de maser for mye om dette vil hjelpen til å takle Nord Korea sitte lenger inne - da tror jeg USA også " glemmer " denne modige mannens skjebne. Om de ikke har gjort det allerede. 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Norge tildelte ham Nobels fredspris i 2010. Nå var det vel aldri den norske stat som gir noen en fredspris, men den norske nobelkomiteen. ... som er underlagt Stortinget. Og som nesten bare består av eks-politikere. Når det gjelder denne saken så er det lite trolig at tåkefyrsten ville handlet annerledes. Det gavner norsk næringsliv, spesielt våre kjernevirksomheter som fiskeindustrien, og ha et normalisert forhold til Kina. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Vel, Kina kjøper bare rundt 2% av alle varene vi eksporterer, så spørsmålet om det er verdt innsatsen for å "normalisere" forholdet til et land som ikke KAN ha noen normale forhold. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Som jeg sa i en annen tråd: Vil man begrense kritikk av noe, så er det bare å gi kritikeren regjeringsmakt. I realpolitikken er det ikke rom for prinsipper og makt samtidig. Så da sier man som Groucho Marx: "Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre." Eller kanskje burde man heller si som den nå så tause Jan Tore Sanner sa i sin begrunnelse da han nominerte Xiaobo: "Her oppvises selve ånden i Nobels fredspris: Den ukuelige og oppofrende kampen for det som er rett, også i møte med den største motgang,..." Men det gjelder tydeligvis ikke i posisjon. Geir 4 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Vel, Kina kjøper bare rundt 2% av alle varene vi eksporterer, så spørsmålet om det er verdt innsatsen for å "normalisere" forholdet til et land som ikke KAN ha noen normale forhold. Oppdrettsnæringen ser for seg eksportverdier i milliardklassen de kommende årene. Tror du AP ville kritisert Kina og risikert at de pengene går opp i røyk? Tvilsomt, money talks. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Vel, Kina kjøper bare rundt 2% av alle varene vi eksporterer, så spørsmålet om det er verdt innsatsen for å "normalisere" forholdet til et land som ikke KAN ha noen normale forhold. Oppdrettsnæringen ser for seg eksportverdier i milliardklassen de kommende årene. Tror du AP ville kritisert Kina og risikert at de pengene går opp i røyk? Tvilsomt, money talks. Hvem nevnte AP? Hvis du syntes det er verdt pengene (som noen andre tjener) så, greit nok. Jeg hadde satt større pris på at Norge satset på å løfte andre mennesker opp i stedet for å trykke dem ned Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 (endret) Vel, Kina kjøper bare rundt 2% av alle varene vi eksporterer, så spørsmålet om det er verdt innsatsen for å "normalisere" forholdet til et land som ikke KAN ha noen normale forhold. Oppdrettsnæringen ser for seg eksportverdier i milliardklassen de kommende årene. Tror du AP ville kritisert Kina og risikert at de pengene går opp i røyk? Tvilsomt, money talks. Hvem nevnte AP? Hvis du syntes det er verdt pengene (som noen andre tjener) så, greit nok. Jeg hadde satt større pris på at Norge satset på å løfte andre mennesker opp i stedet for å trykke dem ned Opposisjonen, inkludert AP, kritiserer Solberg i denne saken. Hvis AP hadde hatt makten nå, så ville det vært motsatt, ingenting ville vært annerledes. Som jeg sa i sted, money talks. Spiller liten rolle hva jeg syns. Fiskenæringen og andre næringer som profiterer av et "normalisert" forhold til Kina, bidrar også med skattekroner. Poenget mitt er at det er at dette er på en måte en storm i et vannglass, og er et tydelig tegn på at valget nærmer seg. Denne saken handler om mer enn partipolitikk, og favner bredere enn som så. Krigstrommene er veldig hørbare i avisene om dagen. I og med majoriteten av journalister heller sterkt til venstre så kommer ikke det som et sjokk akkurat. Endret 3. juli 2017 av Uderzo 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 En god relasjon med Kina er viktigere enn å protestere mot det som i bunn og grunn bare angår dem. Hvorfor skal vi blande oss? Rimelig mange land som har nektet eller ikke gitt folk muligheten til å få behandling utenlands, inkludert Norge. Norge bør ta seg en bolle og slutte å prøve å være så forbanna moralske og etiske ovenfor andre. Det er bare bra at hun ikke sier noe og jeg vil si at det krever mye mer ryggrad enn å "følge strømmen". Å bli mindre poppis er jo en politikers verste mareritt... Hvorfor skal man slutte å prøve å være moralsk og etisk? Og er ikke det nettopp derfor man skal blande seg? Det bør kreve mye "ryggrad" å være umoralsk. AtW Det handler ikke om å slutte å være moralsk og etisk, det handler om at det er mye større saker enn denne som er mye viktigere. Vi må også respektere andre lands avgjørelser og lover. Man må velge sine kamper med omhu og denne saken er et garantert tap totalt sett. Det vil være umoralsk ovenfor Kongeriket Norge å blande seg hvis resultatet er en elendig relasjon til Kina. Selv om mange innbiller seg at man skal blande seg i alt så er det noen ganger lurt å holde kjeft mens alle andre krangler Så man skal være moralsk og etisk, unntatt om det ikke er verdens viktigste sak, og unntatt om det koster noe ubehag i det hele tatt? AtW 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Lurer på hva som hadde skjedd om noen inviterte Xiaobo til Norge og påtok seg å sponse både reise, opphold og behandling: Hva ville regjeringen gjort? Nobelkomiteen sier han har stående invitasjon til å komme til dem for å få den prisoverrekkelsen han gikk glipp av, ville regjeringen boikottet en slik seremoni? Erna har vel alt antydet det når hun sier at det ikke er en selvfølge at hun vil gratulere en prisvinner. At det i dette tilfellet er en prisvinner de selv (Sanner) foreslo og (også Solberg) applauderte den gangen gjør det hele litt absurd, selvsagt. Geir 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 At det i dette tilfellet er en prisvinner de selv (Sanner) foreslo og (også Solberg) applauderte den gangen gjør det ... helt åpenbart at disse politikerne fullstendig mangler ryggrad. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå