Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bitt av huggorm

fjottzki

Anbefalte innlegg

Har blitt bitt av hoggorm. Har vært på legevakt, natt på sykehus, alle prøver og sånn er fine, så jeg er hjemme. 

Ble bitt oppe på rista/overside fot, og er rimelig opphovnet. 

Andre som har erfart det samme, og kan gi en indikasjon på hvor lenge hevelsen vil vare? 

Nå er jo alt sånn individuelt, men kanskje noen har en formening om det tar 2 dager eller 2 uker. 

Vet at dette ikke er legehjelp, alt er som sagt "bra", bare vil høre med andre. 

Vedlagte miniatyrbilde®
  • post-445575-0-93026400-1499083638_thumb.
  •  
  • post-445575-0-34583500-1499083640_thumb.
Endret av Hårek
Gjenoppretter slettet innhold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AU, det der er den heftligste reaksjonen jeg har sett på hoggormsbitt (untatt en person med anafylaktisk sjokk). Regner med at du har en eller annen allergi (som du kanskje ikke var klar over). Du bør definitivt holde deg vekk fra flere bitt denne sommeren, og vepse-/bistikk.

Fikk du virkelig ingenting mer med deg fra sykehuset annet enn at alt er fint?

Hvordan føles beinet? Stivt, kallt, varmt, vondt, stikkende smerte, doven smerte, pulserende smerte, etc?

Åssen har du det ellers, feber, hodepine, trett, høy puls, pustevansker, tåkesyn, øresus, kvalm, etc?

Ut fra dine føtter ser det ut som om du er nærmere konfirmasjonen enn pensjonen. Jeg vil nok regne med at den akutte hevelsen vil være der 5-8 dager. Siden kan det nok ta ytterligere 2 uker før misfargningen og hevelsen forsvinner helt. Det er nå de første dagene som du bør holde beinet høyt og i ro.

Og så: Ikke nøl å ta kontakt med helsevesenet hvis du føler en forverring.

Lenke til kommentar

Kan jo ikke alle helse-termene, men da jeg ankom legevakta ble litt skjelven og bleik. Var hele tiden ved bevissthet.- 

Var som sagt på sykehus første natta. Blodprøver viser ingen tegn til infeksjon. Ikke behov for motgift. 

Ikke kvalm, uvel, feber eller noe sånt. Blondtrykket ble målt flere ganger, og det var stabilt og bra. Fikk også stivkrampesprøyte. 

Har ikke blitt bitt før. Har ikke reagert på noe insektstikk tidl. 

Hadde noen som sov hos meg i natt, er alene nå, og skal ha "nattevakt" i natt også. 

Ligger i ro med beinet høyt. Bruker krykker for å komme meg på do og sånn. 

Kjenner stråling når jeg står/sitter (belaster ikke beinet)... men ikke så sterke smerter som i går. 

Bruker paracet og ibux..... ligger jeg i ro går et "greit". 

Modern er sykepleer og er som sagt her i kveld/natt...og jeg kontakter selvsagt helsevesenet om det skulle bli værre. 

Kan jo legge til at eg er 33 og i god form, tynn, sunn nikotin og alkoholfri og ellers god helse ellers. Så det hjelper vel. 

Sov godt i natt også. 

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Jeg synes din beskrivelse av  hoggormbitt på en god måte beskriver et bitt hvor ormen har fått levert en moderat dose med gift  -  det var langt i fra noe tørt bitt, men den tømte nok ikke hele giftbeholdningen heller.   Synes ikke den lokale reaksjonen er spesielt kraftig, men en  grad av hevelse og smerter som kan forventes etter en sånn type bitt.  Du trengte ikke motgift, hadde knappest noen systemiske reaksjoner så alt i alt slapp du bra fra det.  Nå må du bare ta tiden til hjelp.  

Lenke til kommentar

Det er planen. Takk for innspill. 

Blir uvant å være mye i ro..... sjelden jeg klarer mer en time eller to på sofaen før  jeg må røre på  meg,,,,, men overlever. 

• 0
  •  
Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Kjøp kompresjonsbandasje eller sånn kompresjonssokk på apoteket. Hadde helt forferdelige hevelser etter jeg tok av gips fra beinbrudd, og kompresjon hjalp mye for min del. Var mye mer behagelig og områdene rundt hevelsen senket seg også når jeg brukte det.

Lenke til kommentar

Jeg brukte joggesko.... så ikke orm. Det var mye buskas og kvist der... jeg går mye i sånt terreng. 

Jeg kjente  noe som stakk, men det gjør jeg hele tiden.. så det gikk en times tid før jeg skjønte hva det kunne være... og da var det bare en vei til sivilisasjon som var på ca 2 timer.... der ble jeg henta... og så på legevakt... og der ble jeg dårlig... 

Var jo kjempe hoven... men i fin form helt til jeg kom inn på beh.rom på legevakta.

Har komp.sokker (sykkelsokker).. kanskje prøve det?

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...