Gå til innhold

R2 eller ikke? relevant for NHH?

tiggy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg starter i VG3 til høsten, og klarer ikke helt å bestemme meg for hvilke programfag jeg skal ta (har allerede valgt, men skal ikke være noe problem å bytte). Jeg går studiespes. med realfag, og i år hadde jeg kjemi 1, R1, biologi 1 og internasjonal engelsk. Neste år skal jeg ta kjemi 2, fysikk 1, og enten biologi 2 eller R2. R1 var det faget jeg gjorde det dårligst i dette året. Jeg falt av ganske tidlig i året, og fikk 4 til slutt. I alle andre fag har jeg 5 eller 6. Biologi fikk jeg 5 i uten å gjøre en særlig innsats, og jeg tenker å ta det videre fordi det er ganske interessant. På den andre siden er det ikke relevant for fremtidig utdanning i det hele tatt. Planen var egentlig å studere medisin, derfor tok jeg biologi i første omgang, men nå har jeg gått bort i fra dette og ønsker heller å studere økonomi og administrasjon (siviløkonom) på NHH. Jeg lurer da på om R2 vil være nyttig å ha hatt før matematikken på NHH, eller om det er et helt annet pensum. Jeg må jobbe mye mer med R2 enn hva jeg må med biologi 2, spesielt siden jeg allerede ligger bakpå i R1. Hvis jeg ombestemmer meg angående utdanning igjen vil R2 være bedre å ha hatt, fordi langt flere studieretninger krever dette faget enn biologi 2. Når det gjelder karakterer vil en 4 i R2 være bedre for snittet mitt enn en 5 i biologi 2, pga. tilleggspoeng. Dette betyr egentlig ikke så mye ettersom jeg kommer inn på NHH uansett (regner med å få et snitt på 5.6-5.7). 

Spørsmålet mitt er altså følgende: er R2 relevant for siviløkonomutdanningen på NHH?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et klart og tydelig JA. R2 er kanskje det mest relevante faget dersom du skal studere noe hvor matematikk har en sentral plass, det være naturvitenskap, økonomi eller ingeniørfag. Som jeg pleier å si, å velge realfag uten R2 er så høl i huet at man faktisk burde nektes å gjøre det. Dette ville vært min prioriteringsliste: R-matte, fysikk, kjemi, S-matte, informatikk, biologi, språkfag (osv...)

En liten opplysning. For noen år siden mener jeg å ha lest fra en seriøs kilde, at omlag halvparten av studentmassen på NHH har realfagsmatematikk fra vgs. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Sekunderer svaret over.

Er det noe jeg angrer på i livet mitt så er det at jeg ikke var en flittig matematikkstudent fra barneskolen av. Det har jeg blitt straffet for senere i livet. Å tette kunnskapshull fra andre fagfelt er langt enklere. Men jeg avsporer...

Velg R2 og jobb knallhardt med det. Selv om det vil koste deg mye, så vil du garantert ha igjen mye for det. Du kan starte alt i dag. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...