Smartstation Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Hvordan skal jeg gå frem for å lage en dualboot med Windows Xp som jeg har inne nå og windows 98. Skal jeg bare sette inn win 98 cden og kjør install? Eller slettes da Xp. Skal jeg legge inn Win98 på en annen partisjon ? Takknemelig for svar !! :smile: MVH Lenke til kommentar
j_j Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Har du allerede winXP installert ? leste et eller annet sted at man burde installer win98 først. Jeg kan fortelle deg hvordan jeg gjorde det. Jeg hadde win98 på maskinen og skulle installere linux, da måtte jeg dele hardisken opp i flere partisjoner , jeg beholdte win98 på patisjon C og instllerte linux på de andre partisjonene,linux trenger faktisk flere partisjoner men det slipper du å tenke på hvis du skal installere winXP, her trenger du kun en partisjon. Nå har jeg ikke XP selv men det burde holde å lage en eksra partisjon på hardisken med riktig filsystem (tror NTFS) og hvis XP cd-en er bootbar burde det gå greit, da vil den spørre hvor du vil legge XP til, da velger selvfølgelig den ny partisjonen . Jeg tror også at i installasjonsfasen av XP kan du opprette en partisjon på hardisken hvis du ikke har gjort det allerede, men jeg er ikke sikkert her. "PartionMagic" er et glimrende program for partisjonering av hardisken, veldig enkelt å bruke og innholder en annen program som heter "Boot Magic" som gir deg muligheten til å velge hvilket OS du vil starte når når du slår på pc-en. Hvis ikke du har PartitionMagic må du bruke fdisk som er litt mer tungvint å bruke, uansett prøv å sette in XP cd-en først og se om den gir deg muligheten til å partisjonere, det blir det mye enklere for deg å gjør det under installasjonen enn å bruke fdisk. Lykke til jj Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Det er 2 måter du kan gjøre dette på. Hvis du vil beholde det du har nå, må du først opprette en egen partisjon til Win98,innstallere denne + et boot-program som BootMagic. Hvis du ikke kan dette så må du først opprette en partisjon til Win98 og innstallere denne, så WinXP. Lenke til kommentar
Smartstation Skrevet 1. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2002 Altså ! Jeg har XP nå skal installere win98 på den andre partisjonen jeg har !!! C:XP D:WIN98 Kan jeg bare kjøre install.exe på win98 cden? Blir jeg spurt om å legge den i d: eller kommer win98 automatisk på c:windows?? MVH Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Tror Win98 ødelegger MBR på C: selv om du legger det på D: (Win98 er monopolfremmende). Det eneste som funka for meg er å legge Win98 på C: FØRST, for deretter å legge inn XP. Gjordt i motsatt rekkefølge medførte at Win98 boota uten å spørre meg :sad: Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Skulle funke fint å installere win98 etter winxp. Bare sett i XP cden etter at win98 er ferdig installert og velg reparer installasjon, ellers mister du muligheten til å starte XP. Win 98 overskriver som en annen sa før meg MBR, men når du velger reparer installasjon, så skal dette ordne seg. (Har ikke prøvd dette selv, men har lest tråder om dette på forumet før, og tipset folk har fått da er det jeg kom med over) Lenke til kommentar
CFD Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Det går jo ann og ha win98 og winNT4 på samme partisjon. Du bare setter på "boot menu" i iutweak i win98. Wirker sikkert med win98 og XP også. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 har prøvd på det der flere ganger uten hell. Windows 98 må installeres først. når jeg installerte win98 etter XP tok 98 over botten fra XP. jeg fixet booten til XP i recovery consolen til XP, da kom det valg mellom begge OS'ene, men hvis jeg valgte 98 kom det melding om at bootsec.dos eller noe sånt manglet. Det hjalp heller ikke med 3-parts-boote-programmer Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 XP har 2000 aner og dette funket utrolig bra for meg... Startet fra en Win98 diskett.... Lagde 2 partisjoner.... Innstallerte Win98 på C: (Win98 er spesielt glad i C: og bør ligge der.... Innstallerte W2K Pro på D: som spurte om jeg ville beholde W98... Har beholdt C: som Win32 partisjon mens alle andre med unntak av driver-partisjonen er konvertert til NTFS... Lykke til! Lenke til kommentar
ITkonsulenten Skrevet 2. mars 2002 Del Skrevet 2. mars 2002 Hva skal du med win98? Innstalerte win xp for nærmere et år siden (beta)og jeg har ikke savnet eller hatt bruk for w98 en eneste gang. win xp er et all round system etter min mening, kjører win 2k på jobb og det er mye tregere enn win xp (kjører masse krevende progs for comm mot programmerings verktøy for pls og databaser + masse annet og alt funker bedre og er mye raskere med win xp ) Så mitt svar er følgende W98 er et avlegs system med masse blue screens.[microsofts beste hittil er uten tvil win xp] Så gi f.. i W98 og formater hele disken til ntfs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå