Gamasj Skrevet 3. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2017 Takk for alle gode svar. Dette er altså en hypotetisk måte å unnslippe billettkontroll på. Interessant med slike hull i den ellers så gjennomtenkte velferdsstaten. Lenke til kommentar
Populært innlegg zeebra Skrevet 3. juli 2017 Populært innlegg Del Skrevet 3. juli 2017 Takk for alle gode svar. Dette er altså en hypotetisk måte å unnslippe billettkontroll på. Interessant med slike hull i den ellers så gjennomtenkte velferdsstaten. Hull? Hvem er det som gidder å bruke 4 timer på politistasjonen for å snike seg inn på en trikk? 10 Lenke til kommentar
Gamasj Skrevet 3. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2017 Takk for alle gode svar. Dette er altså en hypotetisk måte å unnslippe billettkontroll på. Interessant med slike hull i den ellers så gjennomtenkte velferdsstaten. Hull? Hvem er det som gidder å bruke 4 timer på politistasjonen for å snike seg inn på en trikk? Nei, det vet jeg ikke. Men et hull er et hull, som de sier på Skedsmo. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 (endret) Snike 1 gang.. hva med å snike 100 ganger? 100 x 20 kr = 2000 kr / 4 = 500kr timen, pluss 1-2 timer for å krangle (eller være i deres nærvær, man skal ikke si et ord, bare spille idiot), så blir det ca 350/400kr/timen. Pluss skatt, for man betaler ikke skatt for å snike på trikk, + 35% = ca 600kr/timen. Vi kan kanskje starte en ny tråd, hvor alle svarer på hvor ofte de har blitt kontrollert på trikk? Jeg tipper 1/100 ganger i gjennomsnitt. Endret 3. juli 2017 av Taurean Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Snike 1 gang.. ha med å snike 100 ganger? 100 x 20 kr = 2000 kr. Vi kan kanskje starte en ny tråd, hvor alle svarer på hvor ofte de har blitt kontrollert på trikk? Jeg tipper 1/100 ganger i gjennomsnitt. Selv synes jeg heller offentlig transport bør være non-profitt og finansiert av det offentlige. 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Og hvem betaler for "det offentlige"... 5 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 I løpet av 9 måneder med busskjøring så var det kontroll en gang Lenke til kommentar
rankine Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 I Oslo er det støtt og stadig kontroll. Tar buss daglig, og jeg møter på kontroll kanskje annenhver uke. Mye skjeldnere på trikk riktignok. 750 kr i månedspris er ikke mye for å slippe 10 timer krangling i måneden. En annen ting dere overser er at man gjerne skal noe når man reiser kollektivt. Da passer det dårlig å plutselig bruke 5 timer på krangling. Reiser jeg til jobb blir det dårlig stemning hvis jeg ringer sjefen og sier at jeg ikke dukker opp. 2 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 En annen ting dere overser er at man gjerne skal noe når man reiser kollektivt. Da passer det dårlig å plutselig bruke 5 timer på krangling. Reiser jeg til jobb blir det dårlig stemning hvis jeg ringer sjefen og sier at jeg ikke dukker opp. Kan sikkert ta ut en feriedag om du sitter i varetekt etter å ha kranglet med kontrollørene. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Skjønner ikke greia med å skulle snike på offentlig transport og hvertfall ikke sno seg unna et straffegebyr... Du benytter en tjeneste som koster penger. Deal with it. 5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 I løpet av 9 måneder med busskjøring så var det kontroll en gang Én gang som du opplevde. Har selv drevet med billettkontroll og jeg kan skrive under på at de er ute langt oftere en én gang per 9. måned. Anonymous poster hash: d4d6f...28e Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Du vil bli innbrakt til politistasjon og holdt igjen i inntil fire timer etter politiloven § 8. Straffebestemmelsen, straffeloven § 162, har kun bøter som sanksjon, og kan derfor ikke tjene som grunnlag for varetektsfengsling. Den kan heller ikke tjene som grunnlag for fotografering eller fingeravtrykk etter straffeprosesslovens regler. I løpet av disse fire timene vil politiet benytte seg av det som måtte være tilgjengelig for å identifisere deg. Det kan være ting du har på eller med deg, ting du sier eller har sagt, eller særlige kjennetegn. Etter fire timer skal man slippes fri, eller overføres til varetektsfengsling etter en annen bestemmelse enn identitetsnekt (merk at sniking ikke lenger er straffbart og derfor heller ikke kan hjemle varetektsfengsling). Problemstillingen her var vel litt hva som skjer hvis de ikke klarer å finne identiteten på disse fire timene. Det blir vel da et teoretisk smutthull, men det er neppe en ønskelig situasjon å sitte og svette på en politistasjon i fire timer heller. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Det står i siste avsnitt. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Hypotetisk situasjon: Hva skjer hvis man blir tatt for sniking på offentlig transport og nekter å oppgi personalia til kontrollørene som skal bøtelegge deg? Du kan bare gå av buss/trikken samtidig som kontrollørene går på, og så forlate stedet i stillhet. Hvis du ikke vil vente på neste buss/trikk kan du bare prate deg utav det. Kontrollørene har ikke myndighet til å bruke tvang over deg, hvis ikke du tilstår og oppgir ID frivillig da må de la deg gå :-) Dette gjelder buss og trikk, jeg antar det samme gjelder togkonduktører. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Hypotetisk situasjon: Hva skjer hvis man blir tatt for sniking på offentlig transport og nekter å oppgi personalia til kontrollørene som skal bøtelegge deg? Du kan bare gå av buss/trikken samtidig som kontrollørene går på, og så forlate stedet i stillhet. Hvis du ikke vil vente på neste buss/trikk kan du bare prate deg utav det. Kontrollørene har ikke myndighet til å bruke tvang over deg, hvis ikke du tilstår og oppgir ID frivillig da må de la deg gå :-) Dette gjelder buss og trikk, jeg antar det samme gjelder togkonduktører. Dette er feil. De kan holde deg igjen til politiet kommer. Yrkestransportloven § 33: § 33.Transportvedtekter (1) Departementet kan i forskrift eller einskildvedtak gje reglar om transportvedtekter og om tilleggsavgift ved manglande gyldig billett i rutetransport. (2) Reisande med rutetransport som går inn under lova her, som i kontroll ikkje kan framvise gyldig billett, og som ikkje på staden betaler den tilleggsavgift som departementet har godkjend med heimel i første ledd, kan haldast tilbake av transportselskapet sine kontrollørar så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato. Retten til å halde reisande tilbake gjeld òg mens dei opplysningane den reisande gjev vert stadfesta. (3) Retten til å halde reisande tilbake etter andre ledd gjeld berre når retten er godkjend av departementet som del av selskapet sine transportvedtekter. (4) Ein person kan ikkje verte halde tilbake dersom det etter omstenda vil vere eit uforholdsmessig inngrep. (5) Personar under 15 år bør ikkje haldast tilbake. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Hypotetisk situasjon: Hva skjer hvis man blir tatt for sniking på offentlig transport og nekter å oppgi personalia til kontrollørene som skal bøtelegge deg? Du kan bare gå av buss/trikken samtidig som kontrollørene går på, og så forlate stedet i stillhet. Hvis du ikke vil vente på neste buss/trikk kan du bare prate deg utav det. Kontrollørene har ikke myndighet til å bruke tvang over deg, hvis ikke du tilstår og oppgir ID frivillig da må de la deg gå :-) Dette gjelder buss og trikk, jeg antar det samme gjelder togkonduktører. Dette er feil. De kan holde deg igjen til politiet kommer. Yrkestransportloven § 33: § 33.Transportvedtekter (1) Departementet kan i forskrift eller einskildvedtak gje reglar om transportvedtekter og om tilleggsavgift ved manglande gyldig billett i rutetransport. (2) Reisande med rutetransport som går inn under lova her, som i kontroll ikkje kan framvise gyldig billett, og som ikkje på staden betaler den tilleggsavgift som departementet har godkjend med heimel i første ledd, kan haldast tilbake av transportselskapet sine kontrollørar så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato. Retten til å halde reisande tilbake gjeld òg mens dei opplysningane den reisande gjev vert stadfesta. (3) Retten til å halde reisande tilbake etter andre ledd gjeld berre når retten er godkjend av departementet som del av selskapet sine transportvedtekter. (4) Ein person kan ikkje verte halde tilbake dersom det etter omstenda vil vere eit uforholdsmessig inngrep. (5) Personar under 15 år bør ikkje haldast tilbake. "Holde igjen" betyr ikke at de kan pågripe deg eller legge deg i bakken og sitte oppå deg. Men de kan prøve å omringe deg eller stå i midtgang i buss slik at du sperres inne. Sålenge du ikke sitter bakerst i bussen så er det ikke noe problem å bare forlate stedet, men sitter du bakerst kan du og ofte prate deg utav det. Kontrollørene har ikke mye opplæring Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Hypotetisk situasjon: Hva skjer hvis man blir tatt for sniking på offentlig transport og nekter å oppgi personalia til kontrollørene som skal bøtelegge deg? Da ringer han politiet, men han har visstnok ikke myndighet til å holde deg igjen om du stikker av. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 De har vel biometriske metoder for å sjekke identiteten til folk? Fingeravtrykk eller øyescanning eller noe? Skulle i hvert fall tro at politiet har slike metoder i 2017. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg