Gå til innhold

Elon Musk: – Første Tesla Model 3 ferdigstilles på fredag


Anbefalte innlegg

 

Valg av materiale er endel av designet, i en bil vil jeg personlig ikke kalle det minimalistisk å dra inn elementer som "ikke hører hjemme", ville sagt set samme om feks marmor.

 

AtW

 

Bentley tilbyr marmor som del av interiøret....

 

Nå kan det sikkert diskuteres hva som "ikke hører hjemme" i en bil som består av ørten typer metall, plast, karbon, gummi, hud fra døde kuer, falsk lær og ikke minst spylevæske, diesel, bensin samt masse batterier med det raklet de inneholder...

 

https://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/images/car-reviews/first-drives/legacy/stone-veneer-bentley.jpg

Ja. Og minimalistisk er det ikke :).

 

Ja. Det kan sikkert diskuteres. Det er lite funksjonelt, det er en medvirkende årsak til min vurdering. Men andre har jo andre tanker om hva minimalisme innebærer. AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

*snip*

*mer snip*

 

Så om du vil ha friheten det er å ha egen bil, men ikke vil ta kostnaden og slitet med å finne sted å sette den, hvem skal da orke å eie bilen du vil disponere? Jo, nettopp de samme taxi-selskapene

 

Det er forsåvidt sant, men da må det bli mye billigere. Koster mindre å ta en busstur en å bestille taxi. Jeg tenkte hovedsakelig på at det skal bli omtrent busstakster for turen med en autonom bil. Det funker dårlig med taxipriser da det vil bli billigere å ha egen bil alikevel.

 

Men det er jo bare spekulasjon. Tiden vil vise hva som skjer :)

 

 

Må vel kunne forvente at lavere kostnader vil føre til lavere priser. Dog mesteparten av profitten vil de vel prøve å beholde selv.

 

Regner med at løyvesystemet da er forsvunnet, slik at Über og kanskje bilprodusentene/importørene selv vil ta opp konkurransen. Vinneren blir vel de som både kan holde høyest avkastning, best pris og best logistikk/tilgjengelighet.

 

Bare sånn av nysgjerrighet, vet du hva løyvesystemet inneholder ?

 

At feks en Taxi tilhører kollektivtilbudet i Norge ?

At de er pålagt skolekjøring, handicapkjøring, kjøring av syke og eldre ?

 

Så det er ikke bare å avskaffe dette uten at det får noen konsekvenser.

 

Ting er stort sett mer komplisert enn de fleste er klar over.

 

 

Er fullstendig klar over hva løyvesystemet går ut på. Hva som får deg til å spørre, aner jeg derimot ingen ting om.

 

Skolekjøring, handicapkjøring og syke/eldretransport kan settes ut på anbud, helt uavhengig av et løyvesystem.

 

Og med autonome biler, vil det kanskje lønne seg for kommuner og stat, og løse organisasjoner/eiere å selv drive all den transport som ikke krever menneskelig hjelp. Kanskje ogs med spesialtilpassede biler for innlasting av rullestoler etc er jo ingen umulighet. Lønnskostnaden er tross alt den største utgiftsposten her.

 

Og autonome kjøretøyer kan vel så godt innbefattes som en del av kollektivtilbudet, på samme måte som man tenker å få innlemmet autonome busser. Innen ikke veldig mange år, så vil det nok være langt bedre tilbud også i grisgrendte strøk, når kommunen kan betale for et par autonome kjøretøy som erstatning for taxi-kostnadene de nå må betale for.

 

Må ikke se seg blind på de løsningene som fungerte da man nesten ikke hadde privatbilisme, opp mot de løsningene som vil være best i fremtiden.

Lenke til kommentar

Valg av materiale er endel av designet, i en bil vil jeg personlig ikke kalle det minimalistisk å dra inn elementer som "ikke hører hjemme", ville sagt set samme om feks marmor.

 

AtW

 

Høres ut som du missforstår, og setter minimalistisk = spartansk. Og det er vel akkurat så feil man kan ta.

 

I minimalismen, så skal bl.a. overflatene tale for seg selv, og hele essensen da er at det dekorative er overflatene selv, og ikke alt du velger å putte inn i rommet, som i minimalismens ånd er forsøpling av rommet og strukturen.

 

Det som skal puttes inn i rommet, skal ha en veldefinert funksjon, samtidig som det skal være med på å pynte rommet, uten masse forstyrrende detaljer.

 

Vakre materialer i samspill er derfor helt i tråd med minimalismen. Ergo er treverk her et statement.

 

Så kan man heller definere om man liker det eller ikke. ;-)

Lenke til kommentar

 

Valg av materiale er endel av designet, i en bil vil jeg personlig ikke kalle det minimalistisk å dra inn elementer som "ikke hører hjemme", ville sagt set samme om feks marmor.

 

AtW

 

Høres ut som du missforstår, og setter minimalistisk = spartansk. Og det er vel akkurat så feil man kan ta.

 

I minimalismen, så skal bl.a. overflatene tale for seg selv, og hele essensen da er at det dekorative er overflatene selv, og ikke alt du velger å putte inn i rommet, som i minimalismens ånd er forsøpling av rommet og strukturen.

 

Det som skal puttes inn i rommet, skal ha en veldefinert funksjon, samtidig som det skal være med på å pynte rommet, uten masse forstyrrende detaljer.

 

Vakre materialer i samspill er derfor helt i tråd med minimalismen. Ergo er treverk her et statement.

 

Så kan man heller definere om man liker det eller ikke. ;-)

 

 

Tja sier jeg til det. Som du selv er inne på, funksjon er en viktig del av minimalisme, tre i en bil har ingen funksjon, som jeg selv var inne på. Det er rett nok ikke det eneste kriteriet, men staffasje som kan fjernes uten funksjonsmessig eller visuelt tap er mer eller mindre definisjonsmessig ikke-minimalistisk. Og en trefiner i en bil er i mine øyne et godt eksempel.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...