Gå til innhold

Derfor er aluminiumsbåter i vinden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med el-utenbordsmotor er ikke først og fremst elmotoren, men batteriene som er for store og tunge. Med en moderne bensinmotor kan man komme langt med en bærbar 25 liters tank, men batterier må nok være permanent fastmontert, samt jevnt fordelt i dørken for å beholde vektforholdet i båten jevnt.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Jeg savner den gamle snekke-kulturen, der den rolige båtturen var en viktig del av opplevelsen.

Men alt har jo sin tid.

Problemet med den gamle rolige sjøkulturen er at det er mye flere folk ute på vannet nå enn før. Før trengte man ikke å reise så langt ut for å få litt fred å ro, men nå er det jo folk over alt og man må mye lenger ut. Derfor må man også kjøre raskere ettersom avstandene har blitt lengre :/

 

Det vi kan ønske oss nå er elektrisk båtmotor-energi med enten batteri eller Hydrogen-batteri.

( Og bunnstoff uten giftstoffer.)

El-motor på vannet blir helt fantastisk.
Lenke til kommentar

 

Jeg savner den gamle snekke-kulturen, der den rolige båtturen var en viktig del av opplevelsen.

Men alt har jo sin tid.

Problemet med den gamle rolige sjøkulturen er at det er mye flere folk ute på vannet nå enn før. Før trengte man ikke å reise så langt ut for å få litt fred å ro, men nå er det jo folk over alt og man må mye lenger ut. Derfor må man også kjøre raskere ettersom avstandene har blitt lengre :/

 

Det vi kan ønske oss nå er elektrisk båtmotor-energi med enten batteri eller Hydrogen-batteri.

( Og bunnstoff uten giftstoffer.)

El-motor på vannet blir helt fantastisk.

Ved å bygge båten som eit amfibie sparer man meget tid, og kan ta lange transportetapper på land via el-drift.

Så problemet De beskriv er ikke eksisterende, det er bare å bygge.

 

Slik produksjon er lavthengende frukter basert på gammel teknikk, men med ny anvendelse. Eignet både i ved skisenter, til fjords, av akuttjenester, militært så vel som til yrkesbruk/ havbruk, og er lett å bunkre enten det gjeld proviant eller venner.

 

Der er usiglig mange penger i miljøet, men med den funksjonen som mellomklassen har som "portvakter" er det vanskelig å skrape i hop noe det er litt svong over. Mellomklassen nekter altså seg selv nye og gode produkter. Og småbåt produsentene (24-45 fot) i Norge er det bare å si farvell til, dei får ikke opp volumet, og vil følglig ikke bli kjøpt.

Ja, ja vi må dilte etter blir jo praktisk talt sagd ordrett i podkasten.

 

Bunnstoff treng man ikke, ved å bruke krysspantet høgglans polert stål faller groen av ved litt bevegelse i vatn.

Er som å bruke ringbarka furu til kledning dette, koster ikke et malingsstøk ekstra og treng ikke males. Produktvarighet er ca 50 år, dette gir at noen kjøper nytt og andre overtar produktet til samme pris etter noen år.

Størrelsen tilseier høg grad av modulitet, litt som vi ser ved bilene som Ruter skal kjøpe inn for en prøvedrift av autonomi.

 

Blir ? , gjør et søk, gammelt nytt dette.

"outboard electric motor"

 

 

Er kjekt med tilbakemelding for motatt E-post. Denne er av det sakligeste slaget:

"Hei.

Takk for epost. Jeg skal være ærlig i min tilbakemelding.

1. Det er vanskelig å forstå hva du mener?

2. Mange skrivefeil bygger ikke tillit

 

Dette er dessverre ikke interessant for oss "

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Synest det er litt vittig hvordan de i podcasten fullstendig avfeier rene batterielektriske båter.

Tror ikke de tar inn over seg at en stor andel vil opplevd seg godt tjent med en batterielektrisk båt med begrenset rekkevidde, og tilsvarende begrenset behov for service og reparasjoner. For ikke å snakke om mye lavere drivtskostnader, langt høyere pålitelighet, ingen motorstøy eller eksosrøyk.

Jeg tror veldig mange som i dag ikke orker båt pga alt maset med bensin og dieselmotorer godt kunne tenke seg en ren batterielektrisk båt.

Tror ikke det er lenge før vi ser folk bygger inn drivverk og batterier fra kondemnerte elbiler i båtene sine, noen av disse vil ende opp som vellykkede båtprodusenter men med rent fokus på batterielektrisk. Men vi vil trenge bedre ladeinfrastruktur langs kysten vår.

Endret av Odd Arne Roll
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synest det er litt vittig hvordan de i podcasten fullstendig avfeier rene batterielektriske båter.

Tror ikke de tar inn over seg at en stor andel vil opplevd seg godt tjent med en batterielektrisk båt med begrenset rekkevidde, og tilsvarende begrenset behov for service og reparasjoner. For ikke å snakke om mye lavere drivtskostnader, langt høyere pålitelighet, ingen motorstøy eller eksosrøyk.

Jeg tror veldig mange som i dag ikke orker båt pga alt maset med bensin og dieselmotorer godt kunne tenke seg en ren batterielektrisk båt.

Tror ikke det er lenge før vi ser folk bygger inn drivverk og batterier fra kondemnerte elbiler i båtene sine, noen av disse vil ende opp som vellykkede båtprodusenter men med rent fokus på batterielektrisk. Men vi vil trenge bedre ladeinfrastruktur langs kysten vår.

 

Hvorfor brukt og kondemnert, med 400-800 V DC

 

Start med dette, og gi resten til en barnehage/ billekestove (obs ! prisen):

https://carnewschina.com/2017/03/08/here-is-that-t-king-volvo-lsev-from-china/

 

Alt var ikke betre før..., men stabilitet og hastighet var vertfal betre før fiberen (statstøttet AI) komm her hos meg.

 

Betyr jo ikke dend dritt hva vi skriv i TU uten kultur. En kultur som er bindeleddet mellom overklassen og demokratiet (arbeidsklassen/ tingenes verden) kan praktisk talt sies å vere institusjonalisert bort. Bare festtalene står att.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Synest det er litt vittig hvordan de i podcasten fullstendig avfeier rene batterielektriske båter.

Tror ikke de tar inn over seg at en stor andel vil opplevd seg godt tjent med en batterielektrisk båt med begrenset rekkevidde, og tilsvarende begrenset behov for service og reparasjoner. For ikke å snakke om mye lavere drivtskostnader, langt høyere pålitelighet, ingen motorstøy eller eksosrøyk.

Jeg tror veldig mange som i dag ikke orker båt pga alt maset med bensin og dieselmotorer godt kunne tenke seg en ren batterielektrisk båt.

Tror ikke det er lenge før vi ser folk bygger inn drivverk og batterier fra kondemnerte elbiler i båtene sine, noen av disse vil ende opp som vellykkede båtprodusenter men med rent fokus på batterielektrisk. Men vi vil trenge bedre ladeinfrastruktur langs kysten vår.

 

Hvorfor brukt og kondemnert, med 400-800 V DC

 

Start med dette, og gi resten til en barnehage/ billekestove (obs ! prisen):

https://carnewschina.com/2017/03/08/here-is-that-t-king-volvo-lsev-from-china/

 

Alt var ikke betre før..., men stabilitet og hastighet var vertfal betre før fiberen (statstøttet AI) komm her hos meg.

 

Betyr jo ikke dend dritt hva vi skriv i TU uten kultur.

Odd Arne Roll, er De sanhetsvitne, tulling eller bare et nytt IS (Informasjons System)

 

Dagsaviser er litt som BLIZ, og terminerer når alle forstår at majoriteten er bare interne og eksterne agenter.

 

Her er 95 millioner patenter samlet, i en ikke for rask database å leite seg frem i. Men gamle patenter er vel så intresang lesnad, og er jo bare å lære og benytte seg av.

Lykke til:

https://worldwide.espacenet.com/searchResults?submitted=true&locale=en_EP&DB=EPODOC&ST=advanced&TI=&AB=&PN=&AP=&PR=&PD=&PA=&IN=&CPC=B60F3&IC=&Submit=Search

 

Man må selvsagt ha en spesiell intresse for å rote seg bort i denne databasen. Kva taktikk den lille man bør bruke ved patentering vites ikke, men det er et kortspel som heiter vri 8,ter.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...