Gå til innhold

Hvordan kan jeg forsikre at jeg blir advokat i framtiden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok ikkje så mange andre måtar enn å prioritere skulearbeidet slik at du får gode karakterar. Men dette krever sjølvsagt også at du er i stand til å gjere den innsatsen. Å få toppkarakterar kan kreve svært mykje hardt arbeid, særlig i dei faga som du ikkje interesserer deg for.

Ellers er det vanskelig å gi nokon garantiar, men med godt snitt så vil du i alle fall auke sannsynlegheita for at du kjem inn på jusstudiet.

For å bli advokat så må du få advokatbevilgning etter at du er ferdig utdanna som jurist. Største utfordringa med å bli advokat er vanligvis at det kreves 2 år med juridisk praksis der ein har prosedert minst tre rettsaker for domstolane. Akkurat slike stillingar som gir dei muligheitene kan være langt vanskeligare å få, då hjelp det ikkje nødvendigvis med kun gode karakterar du må også overbevise på jobbintervjuet.

For å ytterligare auke sannsynlegheita for å få ei stilling som gjer at du kan bli advokat så bør du kunne fylle CV'en med andre ting i tillegg. Både sommarjobbar og deltidsjobbar for å kunne vise til arbeidsgivarattestar av nyare data, samt engasjement i lag og foreiningar vil kunne være det som får vektskåla til å bikke rette vegen for deg.

Lenke til kommentar

Hvis det er noe du virkelig liker og interesserer deg for så kommer du til å klare deg bra på studiene. Det er ikke så vanskelig å studere egentlig, hvis du brenner for det du studerer. Hvis du synes det er gøy. 

Det er som de fleste andre her sier ganske rett frem: Jobb hardt, men ikke for hardt. Husk at det er viktig å leve livet litt og møte folk. Jeg er av den mening at du ikke bare skal lære deg fagkunnskaper under studiene, du skal dannes. 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at du passer til å være advokat, og ikke til andre yrker? Advokat skårer veldig høyt på stress, og juss skal visstnok være et av studiene som mange angrer på at de valgte. Så jeg vil heller tro det er sånn at klarer du å være advokat, klarer du det meste. Det er ikke akkurat et minstekrav-yrke.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sikt på A/B-snitt og engasjer deg i livet rundt studiene. Delta i noen foreninger og prøv å få deg relevante deltids- og sommerjobber underveis i studiet. Dersom du vil bli forretningsadvokat i et av de store advokatfirmaene i Oslo (Wiersholm, Wikborg Rein, Bahr, etc), så bør du absolutt prøve å få til et eller flere trainee opphold hos de aktuelle. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...