Gå til innhold

Bør linser inngå i velferdsstaten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

å betale $8000 for en røntgen

X-ray:What it costs: Expect to pay around $47 for an abdominal x-ray, $59 for a chest x-ray and $77 for an x-ray of your ribs. A screening mammogram is $264. (Because it's a preventive service, most health plans cover it fully, at no out-of-pocket costs to you.)

Ser at du bruker norske priser og ikke priser i et fritt marked.

Røntgenprisen var ment som en klar overdrivelse, det nådde åpenbart ikke frem.

According to the U.S. Government Accountability Office ambulance costs can range from $224 to $2,204. Larger cities, such as Los Angeles or Houston, usually average over $1000 per ambulance ride.

Like ille er det at de som ikke betaler bidrag direkte til brannvesenet flere steder risikerer at brannvesenet bare står å ser på mens huset brenner ned, men passer på å sprute vann rundt så det ikke sprer seg til naboen som har betalt:

http://m.kfvs12.com/kfvs12/pm_/contentdetail.htm?contentguid=od:INLm4ruP

Sånn får du det når du dropper velferdsstaten. Fristende?

Lenke til kommentar

According to the U.S. Government Accountability Office ambulance costs can range from $224 to $2,204. Larger cities, such as Los Angeles or Houston, usually average over $1000 per ambulance ride.

Og hva koster det i Norge? Det er ikke gratis selv om det er 0,- i egenandel.

Det har heller ingen hevdet - poenget er at i Norge har alle råd til det, fordi det dekkes gjennom velferdsstaten. Selvsagt er det deg og meg som betaler, men det betyr at blakke Ola Dunk også kan hentes i Ambulanse når han har hjerneslag. I USA kunne i verste fall ambulanseturen alene ha ruinert ham, for ikke å snakke om utgiftene som baller på seg når de kommer på sykehuset.

Denne regninga viser en post, "recovery room" på $7,500. vet du hvor lenge pasienten var der? 2 timer.

Han var på sykehuset én natt - hva kostet kost og losji for et døgn? 40000 kr.

article-2532556-1A61DE5900000578-715_634

Dette var en standard blindtarmoperasjon. Totalregningen kom på $55.000, men pasienten hadde god forsikring - de dekket 44k, så han sitter igjen med en gjeld på kun $11k, eller 92000kr. Kjempesystem.

Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne regninga viser en post, "recovery room" på $7,500. vet du hvor lenge pasienten var der? 2 timer.

Han var på sykehuset én natt - hva kostet kost og losji for et døgn? 40000 kr.

article-2532556-1A61DE5900000578-715_634

Dette var en standard blindtarmoperasjon. Totalregningen kom på $55.000, men pasienten hadde god forsikring - de dekket 44k, så han sitter igjen med en gjeld på kun $11k, eller 92000kr. Kjempesystem.

For et luksushotell. Hva slags hotellrom får man for 40000 Kr per døgn?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

2 netter på Shangri-La suite i Paris, €2500. 2 netter (fra idag) på Ritz i Paris, Deluxe suite, €6600.

Ingen slår luksusrommene på sykehus i USA. Tydelig fremgår det at privatisering har redusert priser og effektivisert driften slik at penger ikke sløses :roll:

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Har hatt meget dårlig syn siden fødsel.

Forhåpentligvis blir det mulig å ta operasjon etterhvert. Tror ikke det er mulig pr i dag.

Koster nermere 7000kr for en brille og nesten 700kr mnd for linser (ca 8000kr året for linser).

Ganske sure penger å betale for et medfødt handicap.

700 pr måned for linser?

Er det noe spesielt med den typen linser eller mener du generelt?

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis blir det mulig å ta operasjon etterhvert. Tror ikke det er mulig pr i dag.

Koster nermere 7000kr for en brille og nesten 700kr mnd for linser (ca 8000kr året for linser).

700 pr måned for linser?

Månedslinser til min styrke (ca +10 med litt skjeve hornhinner). Koster ca 2000kr for 3 par (3 mnd).

Fantes ikke dagslinser i min styrke sist jeg sjekket.

Da jeg var yngre fantes det bare halvårs linser (~15 år siden?).

Mulig det går ann å finne rimeligere andre steder. Har handlet i en butikk siste årene.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

På den tiden så mener jeg at det ble tilbudt dagslinser, månedslinser. Men det er vel i nyere tid at linser som de påstår at man kan sove med kom på banen. Hvilken optiker eller stein har du gått til / gjemt deg under?

Lenke til kommentar

På den tiden så mener jeg at det ble tilbudt dagslinser, månedslinser. Men det er vel i nyere tid at linser som de påstår at man kan sove med kom på banen. Hvilken optiker eller stein har du gått til / gjemt deg under?

Vet det fantes dagslinser den gang, men ikke til mine øyne.

Lenke til kommentar

men det betyr at blakke Ola Dunk også kan hentes i Ambulanse når han har hjerneslag.

Eller har drukket 2 liter sprit for mye. Det vil jeg IKKE betale for.

Nå har vi høy avgift og skatt for alkohol som veier opp for slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

700 pr måned for linser?

Månedslinser til min styrke (ca +10 med litt skjeve hornhinner). Koster ca 2000kr for 3 par (3 mnd).

Fantes ikke dagslinser i min styrke sist jeg sjekket.

Mulig det går ann å finne rimeligere andre steder. Har handlet i en butikk siste årene.

Å FY FAEN! Jeg betaler 800 kroner for halvårs forbruk av månedslinser.....

Til gjengjeld spiser en medisin opp tennene mine.... #FML

Lenke til kommentar

Dersom en medisin "spiser opp tennene dine" så skulle det vel også være gode muligheter for at noe tannlegeutgifter dekkes. Be om at tannlege gjør en munntørrhetstesting, også søkes det til Helfo etterpå. Dersom det er munntørrhet som er årsak da, noe det for enkelte medisiner ofte kan være en problematikk ved. Plei tennene dine oftere, munnskyll, tannpuss, også finnes det vel noen sugetabletter på apoteket for munntørrhet (men vet ikke hvor effektivt det er).

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...