Gå til innhold

Bør linser inngå i velferdsstaten?

Anbefalte innlegg

Jeg er for gratis tannlegebehandling og er ikke enig i det du sier. Ja, det kan være selvforskyldt til en viss grad, men det vareierer veldig fra person til person hvor plaget de er av tannproblemer. Det finnes også andre grunner til å gå til tannlegen enn det tradisjonelle "hull i tennene".

Hvis det er argumentet kan man bruke det om andre helseutgifter også. Hva med røykere, skal de betale for sin egen kreftbehandling? 

Det alt vesentlige av nødvendig tannbehandling skyldes to sykdommer: karies og periodontitt. I tillegg kommer ortodontisk behandling, den foregår før fylte 18 år. Begge hovedsykdommene er selvforskyldte i det alt vesentlige (og akkurat det er jeg faktisk kvalifisert til å uttale meg om). 

Hensikten med at folk bør betale for selvforskyldte lidelser, er ikke at de skal straffes, men at de skal motiveres til sunne vaner.

I tillegg forekommer tannbehandling som ikke er medisinsk nødvendig (estetisk tannbehandling), men den er det selvfølgelig meningsløst at skattebetalerne skal koste.

Når det gjelder røykere, så har de betalt for seg og vel så det, gjennom tobakksavgiftene i alle år. De har vært ei melkeku for staten, bare tenk på alt staten har spart i pensjoner og sykehjemsutgifter for alle røykere som har avgått ved døden tidlig!

Er du kvalifisert dog? Er det ikke å ta i litt å kalle det "i all hovedsak selvforskyldt" når det er relativt store individuelle forskjeller i hvor utsatt man er for skade med samme tannhygiene?

Det har vel forøvrig vært gjort regnestykker på røykere som viser at det ikke er besparende.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ferd må å gå konk faktisk? Muligens noe overdrevent?

Overhodet ikke. Allerede om 30-40 år, med tomme oljebrønner og en "ny" befolkning er Norge blant de fattigste landa i verden – ikke så ille som Afrika riktignok, men langt bak Asia og latin-Amerika.

Blant de fattigste i verden? Neppe, det er ingenting (rasjonelt) som tyder på noe slikt.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at brillelinser og andre linser samt tannlege ikke inngår i helsevesenet er kostnadene. Politikerne sloss om hver eneste krone på budsjett. Nå har dog stadig større andeler av tannlege inngått i folketrygden, og særlig de tilstandene som kan skape andre helseproblemer, f.eks kompliserte trekkinger. Moren min trakk en jeksel her for et par måneder tilbake og vi ble overrasket over at ca 1340kr av de 2000kr det kostet å trekke var dekket av folketrygden.

Lenke til kommentar

Du er en spåmann skjønner jeg. Mye som kan skje på 30-40 år. Skal vi være negative så er det om 30-40 år omtrent ingen arbeidsplasser og 90% av verden dør av sult og sykdommer.

Jeg tenker 35 år tilbake, til 1982, og finner ikke at så veldig mye har skjedd. Litt flere innvandrere, men ikke flere her jeg bor. Jeg hadde nettopp kjøpt min første datamaskin. Livet var ikke vesentlig annerledes enn det er nå, og jeg kan ikke se at noe viktig har skjedd som vi ikke kunne ha spådd i 1982. 

35 år går fort, og det er helt uansvarlig ikke å prøve å se framover. Ditt motto synes være après nous, le déluge, men det er ikke mitt.

Lenke til kommentar

Viktigere med tannlege.

Uten briller så hadde jeg vært ganske farlig i trafikken for å si det mildt.

Å være i trafikken er vel ingen menneskerett? Det er ditt ansvar at du er forsvarlig bak rattet.

Å forebygge tannsykdommer tar noen få minutter hver dag og de pengene man sparer ved å ikke kjøpe brus og snop jevnling dekker langt på vei tannbehandling gjennom ett år; man er selv ansvarlig for de tennene man har som skal vare livet ut.

Lenke til kommentar

Tann og tannkjøttsykdommer er i all hovedsak genetisk betinget.

Man kunne enkelt brukt logikken din om andre deler av kroppen. F.eks hjertet. Hjertesykdom og operasjoner er ekstremt kostbare, men kan i de fleste tilfeller enkelt forebygges ved diett.

Det er nøyaktig samme argument. Og dårlig tannhelse kan faktisk også påvirke hjertet og helsen forøvrig.

Lenke til kommentar

Viktigere med tannlege.

Uten briller så hadde jeg vært ganske farlig i trafikken for å si det mildt.

Enig i at briller kan være betalt av staten, men ikke dyre merkebriller. Det bør være en maksgrense.

Linser er "unødvendig" fordi man like gjerne kan bruke briller. Skal man ha linser istedenfor briller bør man selv betale det. Kanskje man kan få dekket opp til maksbeløpet for briller.

Jeg synes heller staten skal bruke litt ekstra penger på å betale lasik og lasek til folk med svært dårlig syn enn å bruke massevis av penger på merkebriller eller linser. Men ja, et par basis briller bør være noe staten hjelper folk med, om de har dårlig syn.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Har hatt meget dårlig syn siden fødsel.
Forhåpentligvis blir det mulig å ta operasjon etterhvert. Tror ikke det er mulig pr i dag.
Koster nermere 7000kr for en brille og nesten 700kr mnd for linser (ca 8000kr året for linser).
Ganske sure penger å betale for et medfødt handicap.

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis blir det mulig å ta operasjon etterhvert. Tror ikke det er mulig pr i dag.

Koster nermere 7000kr for en brille og nesten 700kr mnd for linser (ca 8000kr året for linser).

7000 kr for briller? Hva er galt med Norge egentlig. Før kunne man få briller langt billigere. Har moderne teknologi virkelig gjort det dyrere å produsere briller? Man skulle tro at i en vanlig fungerende økonomi, så ville ting som briller bli billigere.

Samfunnsøkonomisk sett vil et lønne seg at staten tar regningen for lasik/lasek for personer med dårlig syn.

Lenke til kommentar

7000 kr for briller? Hva er galt med Norge egentlig. Før kunne man få briller langt billigere. Har moderne teknologi virkelig gjort det dyrere å produsere briller? Man skulle tro at i en vanlig fungerende økonomi, så ville ting som briller bli billigere.

Samfunnsøkonomisk sett vil et lønne seg at staten tar regningen for lasik/lasek for personer med dårlig syn.

Det går ann å få dem billigere, men da blir de gjerne tykkere, tyngre, får lettere riper osv.

Lenke til kommentar

Mye å spare på å kjøpe briller i utlandet. Spesiellt på det aller dyreste av det dyre. Progressivt, der føler man seg jo flådd. Er jo rimeligere å gå til tannlege for enkelte ting enn å kjøpe brille i Norge.

Noe er spinn hakkendes galt med norske priser på varer og tjenester. Det er sikkert.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva med svært lav skatt og at innbyggere kan bruke pengene på hva de selv vil?

Funker jo kjempebra i statene, der er alle så glade for å betale $8000 for en røntgen eller $1000 for en ambulansetur(selv med forsikring).

• Liker 1
Lenke til kommentar

å betale $8000 for en røntgen

X-ray:What it costs: Expect to pay around $47 for an abdominal x-ray, $59 for a chest x-ray and $77 for an x-ray of your ribs. A screening mammogram is $264. (Because it's a preventive service, most health plans cover it fully, at no out-of-pocket costs to you.)

Ser at du bruker norske priser og ikke priser i et fritt marked. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med svært lav skatt og at innbyggere kan bruke pengene på hva de selv vil?

Funker jo kjempebra i statene, der er alle så glade for å betale $8000 for en røntgen eller $1000 for en ambulansetur(selv med forsikring).

Da kan de vel nesten kjøpe ny røntgenmaskin etter hver femte pasient, eller?

Lenke til kommentar

å betale $8000 for en røntgen

X-ray:What it costs: Expect to pay around $47 for an abdominal x-ray, $59 for a chest x-ray and $77 for an x-ray of your ribs. A screening mammogram is $264. (Because it's a preventive service, most health plans cover it fully, at no out-of-pocket costs to you.)

Ser at du bruker norske priser og ikke priser i et fritt marked. 

Er det amerikanske helsemarkedet fritt sånn du ser det?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...