AnonymDiskusjon Skrevet 2. juli 2017 Del Skrevet 2. juli 2017 Hei! Jeg har ikke satt meg helt inn i hvordan det med bank sparing, lån og den type ting fungerer. Jeg er en ung mann på 19 år som har vært i en bank over lengre tid, og denne bankkontoen/medlemskapet var det foreldrene mine som oppretta da jeg var typ 13-14 år. Jeg har nå en sparekonto og en brukskonto, og har hatt planer om å opprette BSU. Dog ble dette aldri gjort da jeg satt det litt til side. Jeg er student, og har ingen jobb. Jeg har totalt 30 000 kroner (inkl. sparekonto), hvorav halvparten av dette trolig vil måtte være på brukskonto. Har noen forslag til hvilken bank som er bedre enn andre når det kommer til min situasjon? Jeg har lyst til å starte en BSU-konto, dog kan jeg ikke sette inn store summer der i starten - og heller ikke i måneden (hvis noe i det heletatt). Dersom det går min vei, så skal jeg prøve å søke på jobb i august og utover (per nå spørs det hvor jeg ender opp mtp. studier), og dette vil trolig gi meg en mulighet til å sette av penger til sparing. Finnes det noe statistikk, fakta eller annet som kan hjelpe meg til å velge den riktige banken? Vet det finnes lister om "hvilken bank som er best", men jeg antar dette spørs hvilken livssituasjon man befinner seg i - og at disse listene baserer seg på "alminnelige" voksne personer med fast jobb og inntekt. Hva tenker dere? Kort versjon: Student, vet svært lite om bank, sparing, BSU o.l, har ikke jobb (vil muligens få i august og utover), vil starte BSU konto og sparing, lite å sette inn i starten, vurderer bytte bank - tips for hvilken bank som passer for meg. Anonymous poster hash: 89aeb...ace Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 2. juli 2017 Del Skrevet 2. juli 2017 Hvis du ikke har noe penger, så har det ikke noe å si? De fleste banker har studentkort, som er gebyrfrie, det er nok det viktigste for deg akkurat nå. Hvilken bank du har BSU i har egentlig ingenting med hvilken bank du bruker som bruksbank å gjøre, du kan ha mange banker. Komplettbank har god sparekonto (1,95%) Nordea har bra boligsparekonto / BSU 2 - ingen innskuddsgrense, kan spare 300,000 med 3,2% Ellers er det ett fett hvor du setter BSU 1.0 kontoen, kanskje unngå DNB siden de er helt ubrukelige på drift. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Det er også viktig å tenke på at selv om BSU blir fremstilt som noe det er veldig viktig å spare i, så er det dumt å fylle opp denne hvis du ikke har så høy inntekt at du får utnyttet skattefradraget som man kan få. (Renta er rett nok normalt høyere enn på vanlig sparekonto, men samtidig er pengene låst til boligkjøp) Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Med så liten økonomi så vil gebyrer og årsavgifter dominere fullstendig over eventuelle renteforskjeller. Finn noen som har brukskonto og kort med lave/ingen imkostninger, og ignorer sparerenter til du har litt mer på konto. BSU kan være fint, men du får ingen skatteeffekt av det, og pengene er låst til du kjøper bolig. Det siste er viktig poeng som ofte oversees, for det du eventuelt tjener på litt bedre renter fordufter fort hvis du f.eks må låne penger til bil før du kjøper bolig. Lenke til kommentar
Haakon1 Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Finansportalen.no er det du leter etter. De har rangering over banker med høyest BSU-rente, rente på sparekonto osvosv. Jeg anbefaler uansett alle om å vurdere aksjefond over BSU og sparekonto. Gevinsten i aksjefond er ofte så stor at det du tjener på BSU og sparekonto kan neglisjeres. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Bare få deg en deltidsjobb, jeg klarte fint å spare 25000 i BSU ved siden av universitetet. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Ut ifra en totalvurdering kan jeg godt anbefale OBOS Bank. Ellers kan du som nevnt her sjekke finansportalen.no. Et annet råd jeg jeg vil gi er å tegne medlemskap i OBOS. Det vil gi deg fordelskjøp som går etter ansiennitet. Og OBOS-leiligheter finnes ikke bare i Oslo, så det er sagt. Du betaler kr 200 årlig og får bl.a. OBOS-bladet. Første året kommer dep. på kr 300 i tillegg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Bytta nettopp til Bien sparebank selv. Ekstremt bra rente på BSU konto, god rente på vanlig sparekonto, gebyrfritt bankkort Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Det er liten vits å spare i BSU før du får inntekt som resulterer i minst 5000kr i skatt. Du bør sørge for å ikke overskride det beløpet, da skattefordelen på 20% er det som gjør BSU til en vinner. Du må tjene over 75`000 i 2017 for å få fullt fradrag, og du kan sette inn 25`000. Tjener du 60`000 bør du ikke sette inn mer enn 7000. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Spennende. Snakka med fattern i går, som har DNB slik som meg. Han hadde fått pruta renta ned til 2,00% og fått dem til å stryke det månedlige termingebyret på 50,- Skal jaggu ta en telefon til dem jeg også, men tenkte å sjekke finansportalen som det ble henvist til her først. Lånebeløp: 2.300.000 Boligverdi: 4.000.000 Nedbetalingstid: 25 år: Alder: 30 år DinBank kom opp som beste alternativ for meg, med en nominell rente på 1,99% og 9.715,- i måneden. I dag har jeg 2,20% og 10.200,-. Har bedt om tilbud på lånet fra DinBank, og kommer nok til å bytte dersom ikke DNB matcher eller bortimot matcher tilbudet deres. Har vært kunde der hele livet, vil tro de gjør littegranne for å la det fortsette slik... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Finansportalen.no er det du leter etter. De har rangering over banker med høyest BSU-rente, rente på sparekonto osvosv. Jeg anbefaler uansett alle om å vurdere aksjefond over BSU og sparekonto. Gevinsten i aksjefond er ofte så stor at det du tjener på BSU og sparekonto kan neglisjeres. Er den? Det er ikke så lett å slå flere og tjue prosent garantert avkastning første år. AtW Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 (endret) Bruker Bien sparebank til BSU, får 4,25% rente der. Var det beste jeg fant på finansportalen når jeg sjekket for et halvt år siden. Endret 10. juli 2017 av Rankiz Lenke til kommentar
Haakon1 Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Er den? Det er ikke så lett å slå flere og tjue prosent garantert avkastning første år. AtW BSU er vel kanskje helt greit sammenlignet med fond. Det som irriterer meg er at du forplikter deg indirekte til å fortsette innskuddene til du har kjøpt bolig, fordi du alltid har 23-24% på innskuddet det første året. Hvorvidt det er risikofri avkastning eller ikke tenker jeg ikke så mye over. Men hvis vi neglisjerer BSU vil jeg tippe at sikkert 80% prioriterer sparekonto over fond fordi de får det helt når de hører ordet 'risiko' fordi alle assosierer det med globalt børskrakk og -50%. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Er den? Det er ikke så lett å slå flere og tjue prosent garantert avkastning første år. AtW BSU er vel kanskje helt greit sammenlignet med fond. Det som irriterer meg er at du forplikter deg indirekte til å fortsette innskuddene til du har kjøpt bolig, fordi du alltid har 23-24% på innskuddet det første året. Hvorvidt det er risikofri avkastning eller ikke tenker jeg ikke så mye over. Men hvis vi neglisjerer BSU vil jeg tippe at sikkert 80% prioriterer sparekonto over fond fordi de får det helt når de hører ordet 'risiko' fordi alle assosierer det med globalt børskrakk og -50%. Ja, du "forplikter deg indirekte" fordi avkastningen er så ekstremt god. Er det irrasjonelt av folk å vurdere risiko? Jeg synes ikke det. Oppsiden av bedre avkastning er for min del ikke så ekstremt høy, så da er også nedsiden noe som teller. AtW Lenke til kommentar
Haakon1 Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 (endret) Ja, du "forplikter deg indirekte" fordi avkastningen er så ekstremt god. Er det irrasjonelt av folk å vurdere risiko? Jeg synes ikke det. Oppsiden av bedre avkastning er for min del ikke så ekstremt høy, så da er også nedsiden noe som teller. AtW Den årlige totalavkastningen konvergerer mot en avkastning som er lavere enn fond, så hvis du har veldig lang sparehorisont så er ikke BSU best. Men sånt burde man kanskje tenkt på før man begynte å spare på BSU i utgangspunktet. Jeg er uansett med på at BSU i mange tilfeller er et bedre sparealternativ enn fond. Ikke dumt å vurdere risiko. Jeg anser ikke risikoen i fond som overhengende stor, så for min del dreier det seg bare om å sitte i fond hele tiden. Det er for øvrig mange som lager en stor fuss ut av rentes rente (det er en 'effekt', det viktigste du må forstå etcetc), men det er tross alt bare en konsekvens av å være fullinvestert hele veien. Hvis man skal hedge seg mot risiko hele tiden, så vil rentes renten bli lavere. EDIT: Endret litt ordlyden i første avsnitt. Endret 11. juli 2017 av Haakon1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 (endret) Ja, du "forplikter deg indirekte" fordi avkastningen er så ekstremt god. Er det irrasjonelt av folk å vurdere risiko? Jeg synes ikke det. Oppsiden av bedre avkastning er for min del ikke så ekstremt høy, så da er også nedsiden noe som teller. AtW Den årlige totalavkastningen konvergerer mot en avkastning som er lavere enn fond, så hvis du har veldig lang sparehorisont så er ikke BSU best. Men sånt burde man kanskje tenkt på før man begynte å spare på BSU i utgangspunktet. Jeg er uansett med på at BSU i mange tilfeller er et bedre sparealternativ enn fond. Ikke dumt å vurdere risiko. Jeg anser ikke risikoen i fond som overhengende stor, så for min del dreier det seg bare om å sitte i fond hele tiden. Det er for øvrig mange som lager en stor fuss ut av rentes rente (det er en 'effekt', det viktigste du må forstå etcetc), men det er tross alt bare en konsekvens av å være fullinvestert hele veien. Hvis man skal hedge seg mot risiko hele tiden, så vil rentes renten bli lavere. EDIT: Endret litt ordlyden i første avsnitt. Jo, det er den stort sett, fordi du kan reinvestere avkastingen i fond igjen om du synes det er bedre. Ja, renten er gjerne lavere om man han lav risiko, men det er jo også risikoen, det er ikke alltid rasjonelt å kun se på forventningsverdien på lang sikt. EDIT: kjapt regnestykke nå. med 4% bank 7% fond så er break even etter 16 år. (om man reinvisterer rentene og fradraget i fond). Det er selvfølgelig mulig at man ikke får brukt BSU-pengene før det har gått 16 år, men ikke spesielt sannsynlig. AtW Endret 11. juli 2017 av ATWindsor Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Jeg har satt inn 194.700 på BSU. Av dette har jeg fått 52.900 i renter, slik at bokført saldo er 247.600. I tillegg har jeg fått 36.500 i skattefradrag. Total avkastning 89.400, rundt 45%. Risikofritt. No-brainer for min del. Det er låst til bolig, greit det, har planer om å eie bolig jeg. 1 Lenke til kommentar
Haakon1 Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 EDIT: kjapt regnestykke nå. med 4% bank 7% fond så er break even etter 16 år. (om man reinvisterer rentene og fradraget i fond). Det er selvfølgelig mulig at man ikke får brukt BSU-pengene før det har gått 16 år, men ikke spesielt sannsynlig. AtW Forklarer du regnestykket litt bedre? Det ble litt ufullstendig for min del. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 EDIT: kjapt regnestykke nå. med 4% bank 7% fond så er break even etter 16 år. (om man reinvisterer rentene og fradraget i fond). Det er selvfølgelig mulig at man ikke får brukt BSU-pengene før det har gått 16 år, men ikke spesielt sannsynlig. AtW Forklarer du regnestykket litt bedre? Det ble litt ufullstendig for min del. La oss ta utgagnspunkt i 10 000 Første år BSU: Avkastning, 2400 (2000 skattefordel, 4% rente) 2400 settes i fond til 7% avkastning. Neste år settes renter (400 kroner) inn på fondet. Og så fortsetter det "evig" (og øker med avkastning til fondet + 400) Fondsalternativ Sette inn 10 000, første år 700 i avkasting, videre år fortsetter fondet evig. AtW Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 (endret) Du kan ikke ta ut rentene fra BSU før du er over aldersgrensen for ytterligere BSU-sparing. Endret 11. juli 2017 av Herr Brun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå