fleur Skrevet 2. juli 2017 Del Skrevet 2. juli 2017 Vurderer å bytte bil. Har idag diesel og er fornøyd med det, men er usikker på hva vi bør ha på ny bil. Bor i Oslo-området men pendler ikke inn, pendler derimot til Drammen som foreløpig ikke har noen restriksjoner. Er dog redd det skal komme. Ser etter en SUV med automatgir, og det er ikke engang alle bilene som har kombinasjonen bensin, automatgir og tohjulstrekk. Tror de fleste med firehjulstrekk har automatgir og bensin. Med diesel blir det billigere og vi har flere valg, men er usikker på fremtiden for diesel og muligheten for å få solgt senere. Bilselgeren sa at de fleste som kjørte med diesel idag valgte det videre, men kan hende han bare sa det for å selge. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juli 2017 Del Skrevet 2. juli 2017 Jeg hadde aldri kjøpt diesel i dag, solgte min siste diesel bil for 2 år siden og det var ikke lett. Brukte 6 måneder. Kan være helt andre grunner til at den ikke ble solgt, men det var ikke lett. De vill sannsynligvis bare få det verre og verre med årene, slik politikerne uttaler seg pr i dag. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. juli 2017 Del Skrevet 2. juli 2017 Hva skal du med en SUV med tohjulstrekk? 4 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 2. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2017 Hva skal du med en SUV med tohjulstrekk? Har lyst til å komme opp i høyden, og synes de er fine Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. juli 2017 Del Skrevet 2. juli 2017 Transporter vil passe deg ypperlig (eller en annen kassebil) 1 Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Hva skal du med en SUV med tohjulstrekk? Har lyst til å komme opp i høyden, og synes de er fine Er det ikke greit å ha 4x4 da? Selv kjøpte jeg en SUV. De som ikke kunne levere 4x4 kombinert med automatgir orket jeg ikke å prøvekjøre engang. Om det blir SUV neste gang vet jeg ikke, det kan det fort bli, men det er garantert at det blir 4x4 kombinert med automatgir også neste gang. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 (endret) Vurderte SUV på nytt i vinter og det er en del kurrante varianter med tohjulstrekk som er greie for bruk på saltet og bar vei hvis du er enslig uten barn, men som Dubious sier så er en transporter eller kassebil mer egnet som familiebil hvis du ikke vil kjøre rundt med skiboks på taket hele året (og det er slitsomt av egen erfaring). Bagasjerommene tar jo bare to handleposer fra Kiwi og en håndball i bestefall på de bilene der. Endret 5. juli 2017 av LabWeiler Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Okey! Nå må dere bestemme om tråden skal handle om SUV eller Diesel kontra Bensinbil.. 4 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 Vurderte SUV på nytt i vinter og det er en del kurrante varianter med tohjulstrekk som er greie for bruk på saltet og bar vei hvis du er enslig uten barn, men som Dubious sier så er en transporter eller kassebil mer egnet som familiebil hvis du ikke vil kjøre rundt med skiboks på taket hele året (og det er slitsomt av egen erfaring). Bagasjerommene tar jo bare to handleposer fra Kiwi og en håndball i bestefall på de bilene der. Har ikke behov for noen kassebil, liker de ikke heller. Velger heller skiboks som vi har hatt på stasjonsvognen. Kikka på bagasjerommet på Mazda cx-5 og det var nesten på størrelse med i40'n vår Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 (endret) Jeg hadde heller tenkt elektrisk vs fossilt, enn diesel mot bensin, ihvertfall i et lengre løp. Om få år vil vi ha flere forskjellige el-biler på markedet, med god plass og rekkevidde, i tillegg til hybrider, og flere av dem vil være gode alternativer til dagens fossile SUV'er. Det betyr at du sitter med et fossilt blylodd om få år. Men du kan jo følge litt med på "strømmen": Hittil i år av solgte nybiler innen SUV-segmentet er: 22% av SUVene forhjulsdrevet og 78% firehjulstrukket Drivstoff: 26% bensin - 33% diesel - 6% elektrisk - 34%hybrid/pluginhybrid Toyota RAV 4 og Mitsubishi Outlander er på topp etterfulgt av Model X, Mercedes GLC, VW Tiguan og Nissan Quashkai Kilde er opplysningsrådet for veitrafikken Endret 5. juli 2017 av H.A.M. 1 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 Jeg hadde heller tenkt elektrisk vs fossilt, enn diesel mot bensin, ihvertfall i et lengre løp. Om få år vil vi ha flere forskjellige el-biler på markedet, med god plass og rekkevidde, i tillegg til hybrider, og flere av dem vil være gode alternativer til dagens fossile SUV'er. Det betyr at du sitter med et fossilt blylodd om få år. Men du kan jo følge litt med på "strømmen": Hittil i år av solgte nybiler innen SUV-segmentet er: 22% av SUVene forhjulsdrevet og 78% firehjulstrukket Drivstoff: 26% bensin - 33% diesel - 6% elektrisk - 34%hybrid/pluginhybrid Toyota RAV 4 og Mitsubishi Outlander er på topp etterfulgt av Model X, Mercedes GLC, VW Tiguan og Nissan Quashkai Kilde er opplysningsrådet for veitrafikken Har ikke lademulighet for elbil og per nå er det kun Tesla som hadde vært aktuelt, men den er for dyr. Akkurat nå synes jeg Peugeot 3008 og Mazda cx-5 er fine. Peugeot har ikke firehjulstrekk, som jeg egentlig ikke trenger, men er usikker på annenhåndsverdien etter 4-5 år. Det var dette med franske biler.. Hva tror dere? Mazda cx-5 har alt, inkludert rattvarme (som jeg er avhengig av) Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Diesel hadde jeg aldri kjøpt slik markedet er i dag. Det er flere byer som snakker om dieselforbud og høyere avgifter for å kjøre dieselbil. Joda, slike restriksjoner vil nok også komme på bensinbiler etterhvert, men det har enda ikke vært snakket høyt om det. Mens dieselforbud osv. sannsynligvis vil komme på plass enkelte steder i landet allerede om fem år, vil det nok gå mye lenger tid til tilsvarende skjer med bensinbiler. Elbil ville nok vært å foretrekke mtp. fremtiden. Hydrogenbiler også, men det er veldig sparsommelig med både hydrogenbiler og stasjoner for øyeblikket. Dersom elbil er uaktuelt, ville jeg gått for en hybrid-variant med bensinmotor. Av biler som har en eller annen form for forbrenningsmotor, tror jeg dette vil være det mest fremtidsrettede. Når det gjelder verdi er det aldri godt å vite. Dieselbiler er det allrede vanskelig å få solgt, og bensinbiler vil nok følge etter om noen år. Og elbiler vil nok også holde seg dårlig i verdi, i og med at elbilene blir stadig billigere, og batteriene stadig bedre. Hvem vil kjøpe en brukt elbil når du kan kjøpe en ny med bedre rekkevidde til samme eller lavere pris? Lenke til kommentar
N6TZKO1R Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Diesel hadde jeg aldri kjøpt slik markedet er i dag. Det er flere byer som snakker om dieselforbud og høyere avgifter for å kjøre dieselbil. Joda, slike restriksjoner vil nok også komme på bensinbiler etterhvert, men det har enda ikke vært snakket høyt om det. Mens dieselforbud osv. sannsynligvis vil komme på plass enkelte steder i landet allerede om fem år, vil det nok gå mye lenger tid til tilsvarende skjer med bensinbiler. Elbil ville nok vært å foretrekke mtp. fremtiden. Hydrogenbiler også, men det er veldig sparsommelig med både hydrogenbiler og stasjoner for øyeblikket. Dersom elbil er uaktuelt, ville jeg gått for en hybrid-variant med bensinmotor. Av biler som har en eller annen form for forbrenningsmotor, tror jeg dette vil være det mest fremtidsrettede. Når det gjelder verdi er det aldri godt å vite. Dieselbiler er det allrede vanskelig å få solgt, og bensinbiler vil nok følge etter om noen år. Og elbiler vil nok også holde seg dårlig i verdi, i og med at elbilene blir stadig billigere, og batteriene stadig bedre. Hvem vil kjøpe en brukt elbil når du kan kjøpe en ny med bedre rekkevidde til samme eller lavere pris? Rent konkret hvilken bil hadde du da gått for? Den eneste bilen som jeg finner som har: - Litt størrelse - SUV - Firehjulstrekk (Altså ikke et krav hos TS) - Kan trekke henger (Heller ikke TS-krav?) - Mulig å ha last på taket (Heller ikke TS-krav?) - Hybrid? = Outlander som eneste alternativ jeg har funnet... Lurer altså litt på det samme selv, og ønsker meg punktene i listen over. Jeg synes Outlanderen virker litt kjip og undermotorisert, så lurte på å heller kjøpe en brukt SUV. Lurer på om jeg skal gå for Hybrid eller om jeg f.eks. skal velge en dieselbil. Bensin-SUV blir de fort ganske dyre, så derofr lurte jeg heller på å kjøpe en 4-5 år gammel dieselsuv. Er forberedt på en del verditap, men ved å kjøpe en som er litt brukt, blir det ikke så voldsomt. Tesla model X matcher det meste, men er for dyr, og har de latterlige "falcon-doors" som gjør at det ikke er mulig å ha noe på taket. Litt slitsomt å måtte bruke henger hver gang man skal frakte noe som er for langt å ha inni bilen. (Og det har jeg gjort en del det siste halvåret) Lenke til kommentar
fleur Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 Peugeot 3008 og Mazda cx-5 er alternativene pr nå. Syns ikke Outlander er fin, og vil ikke ha hybrid nå siden jeg ikke har lademuligheter. Hvordan tror dere disse to bilene holder seg i verdi da? I bensin Lenke til kommentar
fleur Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 Hva med den nye Kuga? Ikke noe god erfaring med Ford Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 (endret) Peugeot 3008 og Mazda cx-5 er alternativene pr nå. Syns ikke Outlander er fin, og vil ikke ha hybrid nå siden jeg ikke har lademuligheter. Hvordan tror dere disse to bilene holder seg i verdi da? I bensin 68 stk CX-5 med bensinmotor vs over 200 stk med diesel på finn.no, mulig bensindrevet er noe tyngre solgt enn diesel. Men hva markedet mener nå og om fem år, er noe annet m.t.p restverdien. Endret 5. juli 2017 av LabWeiler Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Mindre biler med diesel kommer til å bli tungsolgt, som er de fleste personbiler på markedet Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 6. juli 2017 Del Skrevet 6. juli 2017 (endret) Akkurat som SUV'er med bensin. Men på meg høres du ut som om du allerede har bestemt deg, og en Mazda CX-5 er i så måte ikke en dum bil. Endret 6. juli 2017 av H.A.M. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Jeg mener at valget mellom bensin og diesel er ikke er så klart. Hvis bensin og diesel koster det samme ny, så vil jeg tro at de vil få omtrent samme verdifall. Bensinbil har lavere bompenger. Mens diesel har lavere drivstoff pris og lavere forbruk. Da står en igjen med trussel om kjøreforbud med diesel, så da heller det kanskje litt til bensin. Jeg vil kanskje tro at firehjulsdrift er lettere å selge igjen på en SUV. Prisfallet i kroner (2wd vs 4wd) blir kanskje det samme? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå