N-4K0 Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Jeg håper ikke dette blir for personlig. Men min forståelse er at det til tider foregår en viss shunning av ex-medlemmer av JV, eller at man unngår å sosialisere med folk utenfor JV. Samtidig så er mine erfaringer med JV i Norge at det ikke alltid er slik i praksis. Hva er dine erfaringer med dette? Jeg har liten erfaring med JV, men bare for å nevne det (siden du spurte Ursidae) så jobbet jeg et par år nylig sammen med en hvis familie er med i JV og han er en veldig trivelig person som er både lett å omgås og lett å like. Familien hans generelt virker likedan og ingen av dem har gitt inntrykk av å være typen til å prøve å presse sin religion på noen andre og prøve å overbevise dem om å bli med i JV. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 (...) Takk som deler! Det er veldig fascinerende å få et innblikk fra noen som faktisk har førstehåndskjennskap til hvordan det er i Jehovas Vitner i Norge. Det forsterke vel egentlig inntrykket mitt om at det er en viss variasjon innad i organisasjonen, at de fleste er skikkelige folk, men at det samtidig finnes en del negative aspekter. Sistnevnte dog kanskje i mindre omfang enn man får inntrykk av å lese JV sin propaganda, og omtalen de får utad. (...) Høres jo veldig trivelig ut det! Jeg hadde en erfaring med en person jeg var venn med, og som for noen år siden forsøkte å til dels konvertere meg. Det gikk ikke så bra, og vi kan nok dessverre ikke regnes som venner lengre. Etter det bestemte jeg meg for å ikke akkurat ta opp religion med sterkt religiøse bekjente/venner. (Selv om noen har tatt det opp med meg, sjeldent med veldig heldig utfall.) 3 Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 I den tiden deres nåværende organisasjon har eksistert, er Jehovas vitner blitt kalt med mange forskjellige navn. Deres fiender og mennesker som ikke har kjennskap til de virkelige forhold, har med urette kalt dem en sekt og gitt dem slike navn som russelitter, millennister, rutherfordianere og så videre. Skjønt disse Guds tjenere i nesten et halvt århundre ikke brukte noe bestemt navn, men bare kalte seg kristne, kalte deres venner og andre intereserte dem for bibelstudenter eller internasjonale bibelstudenter. I 1931 var deres representanter fra mange land samlet til et kovent i Amerika og de vedtok en resolusjon om at de ønsket å bli kjent under og kalt med det navn som Herren Guds munn har nevnt, nemlig Jehovas vitner : I er mine vitner sier Jehova. ( Esaias 43:10 og 44:8 ) Deretter erklærte alle lokale menigheter eller kretser av Jehovas vitner rundt omkring på jorden at de anerkjente dette navnet som Gud har gitt dem. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) I flere hundre år har det vært voldsomme stammemotsetninger i Afrika. I Burundi og Rwanda har for eksempel de største etniske gruppene, hutuene og tutsiene, lenge hatet hverandre. Siden landene oppnådde uavhengighet av Belgia i 1962, har medlemmer av de to etniske gruppene periodevis slaktet hverandre ned i tusentall. Det er derfor en glede å se hvordan folk fra disse etniske gruppene som er blitt Jehovas vitner, arbeider sammen i fred. Den ekte kjærligheten de viser hverandre har tilsyndt mange andre til å lytte til Bibelens sannheter. Kan du på en verifiserbar måte dokumentere påstanden? Endret 4. juli 2017 av CiaroScuro Lenke til kommentar
ZenMuch Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) (...) Takk som deler! Det er veldig fascinerende å få et innblikk fra noen som faktisk har førstehåndskjennskap til hvordan det er i Jehovas Vitner i Norge. Det forsterke vel egentlig inntrykket mitt om at det er en viss variasjon innad i organisasjonen, at de fleste er skikkelige folk, men at det samtidig finnes en del negative aspekter. Sistnevnte dog kanskje i mindre omfang enn man får inntrykk av å lese JV sin propaganda, og omtalen de får utad. (...) Høres jo veldig trivelig ut det! Jeg hadde en erfaring med en person jeg var venn med, og som for noen år siden forsøkte å til dels konvertere meg. Det gikk ikke så bra, og vi kan nok dessverre ikke regnes som venner lengre. Etter det bestemte jeg meg for å ikke akkurat ta opp religion med sterkt religiøse bekjente/venner. (Selv om noen har tatt det opp med meg, sjeldent med veldig heldig utfall.) Må huske at de er mer ekstrem i USA. Er selv oppvokst i dette, å har hørt mange historier igjennom årene. Jeg er ikke døpt, men har blitt ignorert av mange vitner. De som forlater etter at de er døpt blir "shunned" fra alle. Edit: Fikk ikke til redigeringen for å fjerne de andre sitatene. Endret 4. juli 2017 av ZenMuch Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 I flere hundre år har det vært voldsomme stammemotsetninger i Afrika. I Burundi og Rwanda har for eksempel de største etniske gruppene, hutuene og tutsiene, lenge hatet hverandre. Siden landene oppnådde uavhengighet av Belgia i 1962, har medlemmer av de to etniske gruppene periodevis slaktet hverandre ned i tusentall. Det er derfor en glede å se hvordan folk fra disse etniske gruppene som er blitt Jehovas vitner, arbeider sammen i fred. Den ekte kjærligheten de viser hverandre har tilsyndt mange andre til å lytte til Bibelens sannheter. Kan du på en verifiserbar måte dokumentere påstanden? Tidlig i 1960 årene i USA begynte å koke av rasemotsetninger og det var et anspent forhold rasene i mellom. I Distriktet vårt bodde det for det meste italienere, polakker, ungarere og jøder og menigheten besto av mennesker fra alle disse og andre etniske grupper. Afrikansk-amerikanere som begynte å gå i denne menigheten, som ellers bestod av hvite, men vi følte aldri at vitnene hadde fordommer mot oss. Bibelen lærer ikke desto mindre at Jehova Gud ikke er partisk og det må heller ikke vi være. ( Apg 10:34-35 ) Lenke til kommentar
fiskerdigg123 Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 (endret) I den tiden deres nåværende organisasjon har eksistert, er Jehovas vitner blitt kalt med mange forskjellige navn. Deres fiender og mennesker som ikke har kjennskap til de virkelige forhold, har med urette kalt dem en sekt og gitt dem slike navn som russelitter, millennister, rutherfordianere og så videre. Skjønt disse Guds tjenere i nesten et halvt århundre ikke brukte noe bestemt navn, men bare kalte seg kristne, kalte deres venner og andre intereserte dem for bibelstudenter eller internasjonale bibelstudenter. I 1931 var deres representanter fra mange land samlet til et kovent i Amerika og de vedtok en resolusjon om at de ønsket å bli kjent under og kalt med det navn som Herren Guds munn har nevnt, nemlig Jehovas vitner : I er mine vitner sier Jehova. ( Esaias 43:10 og 44:8 ) Deretter erklærte alle lokale menigheter eller kretser av Jehovas vitner rundt omkring på jorden at de anerkjente dette navnet som Gud har gitt dem. Du kan si hva du vil, men etter alle definisjoner er Jehovas vitner en sekt. Sekt er et menings- eller trossamfunn som har skilt seg ut fra et herskende samfunn eller en større gruppe. Ordet brukes særlig om religiøse sammenslutninger som har en avvikende trosbekjennelse, dogmer, i forhold til en større, mer etablert bevegelse, men også om andre «tilhengerflokker», for eksempel politiske sekter og mindre grupperinger med meninger som skiller seg fra det rådende synet i et parti. Betegnelsen brukes ofte nedsettende. Endret 10. juli 2017 av fiskerdigg123 2 Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 13. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2017 I den tiden deres nåværende organisasjon har eksistert, er Jehovas vitner blitt kalt med mange forskjellige navn. Deres fiender og mennesker som ikke har kjennskap til de virkelige forhold, har med urette kalt dem en sekt og gitt dem slike navn som russelitter, millennister, rutherfordianere og så videre. Skjønt disse Guds tjenere i nesten et halvt århundre ikke brukte noe bestemt navn, men bare kalte seg kristne, kalte deres venner og andre intereserte dem for bibelstudenter eller internasjonale bibelstudenter. I 1931 var deres representanter fra mange land samlet til et kovent i Amerika og de vedtok en resolusjon om at de ønsket å bli kjent under og kalt med det navn som Herren Guds munn har nevnt, nemlig Jehovas vitner : I er mine vitner sier Jehova. ( Esaias 43:10 og 44:8 ) Deretter erklærte alle lokale menigheter eller kretser av Jehovas vitner rundt omkring på jorden at de anerkjente dette navnet som Gud har gitt dem. Du kan si hva du vil, men etter alle definisjoner er Jehovas vitner en sekt. Sekt er et menings- eller trossamfunn som har skilt seg ut fra et herskende samfunn eller en større gruppe. Ordet brukes særlig om religiøse sammenslutninger som har en avvikende trosbekjennelse, dogmer, i forhold til en større, mer etablert bevegelse, men også om andre «tilhengerflokker», for eksempel politiske sekter og mindre grupperinger med meninger som skiller seg fra det rådende synet i et parti. Betegnelsen brukes ofte nedsettende. Da Jehovas vitner for en tid siden holdt to store stevner i New York, skrev lokalavisen Amsterdam News i en lederartikkel: I en tid da landets moral blir dratt alvorlig i tvil og da våre store religionssamfunn må se i øynene at det blir gjort opprør mot gamle, vedtatte morallover, er det en glede å ønske Jehovas vitner velkommen til deres stevne. De utgjør en religiøs gruppe som i årenes løp har holdt urokkelig fast ved sin lære, både i teori og ved sitt eksempel og som ubøyelig praktiserer det den forkynner, i en verden hvor slike ting er sjeldne. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Da Jehovas vitner for en tid siden holdt to store stevner i New York, skrev lokalavisen Amsterdam News i en lederartikkel: I en tid da landets moral blir dratt alvorlig i tvil og da våre store religionssamfunn må se i øynene at det blir gjort opprør mot gamle, vedtatte morallover, er det en glede å ønske Jehovas vitner velkommen til deres stevne. De utgjør en religiøs gruppe som i årenes løp har holdt urokkelig fast ved sin lære, både i teori og ved sitt eksempel og som ubøyelig praktiserer det den forkynner, i en verden hvor slike ting er sjeldne.Ildsint, du har ikke den fjerneste anelse om hvor mye JVs lære har endret seg siden Russels tid. Vakttårnet driver en storstil hvitvasking av doktriner og læresetninger etterhvert som tiden går. Hvor er det for eksempel blitt av "denne generasjon" som vakttårnet skriver om i 1984? Den har endret betydning flere ganger både før og etter 1984. Den neste store endringen som det jobbes med nå er å fjerne betydningen av 1914 og dette har allerede begynt i literaturen. Men så lenge du bare leser litteratur utgitt av vakttårnet og det styrende råd så vil du aldri fatte disse endringene ut over at det dreier seg om nytt lys. 3 Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 14. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2017 Før var lov å røyke og feire jul og nyttår og andre religiøse skikker. Men i 1931 var det bestemt at nå heter det Jehovas vitner og I sin bergpreken sa Jesus: Gå inn gjennom den trange port. For vid er den port og bred er den vei som fører til fortapelse og mange er de som går inn gjennom den. Men trang er den port og smal er den vei som fører til livet og få er de som finner den. ( Matt 7: 13-14 ) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Det stikker litt dypere en som så. Her har du endringene i doktrine over hva jehovas vitner har trodd på i løpet av tiden men tviler på at et rettroende vitne tør å klikke på den linken. https://jwfacts.com/watchtower/changed-watchtower-teachings.php Og anngående 1914 så sa vakttårnet av 1894 følgende om 1914. mens etter 1914 sa vakttårnet følgende. "The Watchtower has consistently presented evidence to honesthearted students of Bible prophecy that Jesus’ presence in heavenly Kingdom power began in 1914." Watchtower 1993 Jan 15 p.5 Altså forutså ikke vitnene 1914 som begynnelsen på noe men som "the end of the time of trouble". Når enden på tidene med vanskeligheter ikke kom så måtte de altså finne på noe annet og hva passet vel ikke da bedre en at jesus kom tilbake som usynlig konge over jorden. Nå over 100 år etter begynner dette å bli litt utvannet og kommer etterhvert til å forsvinne som læresetning. Om du ikke tror meg så husk at du leste det her først. 3 Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 14. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2017 Vi må huske også at Døperen Johannes sa også at himmelriket er nær Da den første verdens krig brøt ut i 1914 skrev The world som da var en av de ledende avisene i New York i sitt bilag: Det forferdelige krigsutbruddet i Europa har oppfylt den usedvanlige profeti. Se opp for 1914 er blitt ropt ut av hundrevis av reisende evangelister. Som representanter for denne underlige trosretning ( knyttet til Russell ) har de reist rundt omkring i landet og forkynt læren om at Guds rike er kommet nær. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Vi må huske at du ildsint vet mindre om Jehovas Vitner enn andre ikke-vitner eller eks-vitner. 3 Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 15. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2017 Det er godt å huske at selv om et problem kan virke vanskelig og til og med uløselig for en person, behøver ikke det å bety at det ikke kan løses. En annen som har større kunnskap om bibelen, kan kanskje fort og lett finne en løsning. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Så lenge du fyller hodet ditt med søppel vil du aldri klare å løse noe som helst. 3 Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 15. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2017 Her skal vi diskutere på tråden Du bare søpla på tråden og det er noe galt med deg. er det på grunn av din religion ? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 I flere hundre år har det vært voldsomme stammemotsetninger i Afrika. I Burundi og Rwanda har for eksempel de største etniske gruppene, hutuene og tutsiene, lenge hatet hverandre. Siden landene oppnådde uavhengighet av Belgia i 1962, har medlemmer av de to etniske gruppene periodevis slaktet hverandre ned i tusentall. Det er derfor en glede å se hvordan folk fra disse etniske gruppene som er blitt Jehovas vitner, arbeider sammen i fred. Den ekte kjærligheten de viser hverandre har tilsyndt mange andre til å lytte til Bibelens sannheter. Kan du på en verifiserbar måte dokumentere påstanden? Tidlig i 1960 årene i USA begynte å koke av rasemotsetninger og det var et anspent forhold rasene i mellom. I Distriktet vårt bodde det for det meste italienere, polakker, ungarere og jøder og menigheten besto av mennesker fra alle disse og andre etniske grupper. Afrikansk-amerikanere som begynte å gå i denne menigheten, som ellers bestod av hvite, men vi følte aldri at vitnene hadde fordommer mot oss. Bibelen lærer ikke desto mindre at Jehova Gud ikke er partisk og det må heller ikke vi være. ( Apg 10:34-35 ) Du fremmer en påstand relatert til Afrika. Jeg tviler og ber deg verifisere. Du svarer med å henvise til 1960 talls Amerika. I 1964, som 17-åring var jeg i både Louisiana og Syd Afrika. Konflikten mellom Hutuer og Tutsier er hverken isolert til Rwanda og Burundi eller sammenlignbart med raseskillet i Syd Amerika og SydAfrika. 3 Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 15. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2017 I flere hundre år har det vært voldsomme stammemotsetninger i Afrika. I Burundi og Rwanda har for eksempel de største etniske gruppene, hutuene og tutsiene, lenge hatet hverandre. Siden landene oppnådde uavhengighet av Belgia i 1962, har medlemmer av de to etniske gruppene periodevis slaktet hverandre ned i tusentall. Det er derfor en glede å se hvordan folk fra disse etniske gruppene som er blitt Jehovas vitner, arbeider sammen i fred. Den ekte kjærligheten de viser hverandre har tilsyndt mange andre til å lytte til Bibelens sannheter. Kan du på en verifiserbar måte dokumentere påstanden? Tidlig i 1960 årene i USA begynte å koke av rasemotsetninger og det var et anspent forhold rasene i mellom. I Distriktet vårt bodde det for det meste italienere, polakker, ungarere og jøder og menigheten besto av mennesker fra alle disse og andre etniske grupper. Afrikansk-amerikanere som begynte å gå i denne menigheten, som ellers bestod av hvite, men vi følte aldri at vitnene hadde fordommer mot oss. Bibelen lærer ikke desto mindre at Jehova Gud ikke er partisk og det må heller ikke vi være. ( Apg 10:34-35 ) Du fremmer en påstand relatert til Afrika. Jeg tviler og ber deg verifisere. Du svarer med å henvise til 1960 talls Amerika. I 1964, som 17-åring var jeg i både Louisiana og Syd Afrika. Konflikten mellom Hutuer og Tutsier er hverken isolert til Rwanda og Burundi eller sammenlignbart med raseskillet i Syd Amerika og SydAfrika. Rwanda og Burundi er nabolandene Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Synes både trådstarter og mange av svarene her viser liten vilje til en konstruktiv diskusjon. Jeg er selv døpt JV uten å ha vokst opp som det og opplever ihvertfall selv at jeg klarer å se "begge sider" slikt sett. Ildsint, våre bevis er bygd på tro iht Hebreerne 11:1 - en person uten en slik tro vil ikke erkjenne våre bevis som annet enn oppdiktede indisier. Et menneske uten et åndelig behov vil heller ikke oppleve det å ha en tro som en nødvendighet for å ha en lykkelig tilværelse. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 (endret) Ildsint, våre bevis er bygd på tro iht Hebreerne 11:1 - en person uten en slik tro vil ikke erkjenne våre bevis som annet enn oppdiktede indisier. Et menneske uten et åndelig behov vil heller ikke oppleve det å ha en tro som en nødvendighet for å ha en lykkelig tilværelse. Endelig ord fra en enkristen som faktisk er sant og ikke bare løgner hele veien.Men samtidig tror jeg ikke du heller har satt deg grundig inn i begge sidene med tanke på at du velger tro fremfor håndfaste beviser. Endret 18. juli 2017 av perpyro 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå