Sealine Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 (endret) Hei alle sammen Jeg har over en lang periode hatt problemer med PC'n, slik at bildet fryser seg. Idag da jeg skulle spille en Counter-Strike cup, så frøs alt seg rett før start. Jeg åpnet kabinettet og dro ut den ene ram brikken, fordi dette har hjulpet før, da jeg trodde ramen var poroblemet (kjører x 512ddr pc3200 Corsair XMS Pro). Jeg hadde da kun i en av ramene, og startet opp. Plutselig kom den en rar lyd, og det begynte og ryke som et /&(!%"/&% fra PCn. Jeg ble hysterisk, og dro ut strøm ledningen med det samme. Så etter 10 min ca, bestemte jeg meg for og prøve og starte opp igjen, og da gikk startupen helt fint, men så fikk jeg denne meldingen: "CPU is unworkable". Det sernå ut til at det er prosessoren som brant opp, hva tror dere? Jeg er så sinnsykt deppa nå, og håper noen kan hjelpe meg Hva skal jeg gjøre? hvordan kan jeg gjøre meg 100% sikker på hva som brant opp? Får jeg erstatning fra mpx.no? Mvh deppa petter Endret 6. desember 2003 av Sealine Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Du, jeg tror du skal ta det helt med ro. At det står "Cpu er unworkable" er helt normalt når man har vært å forandret på viktige komponenter som Cpu og ram. Start opp maskinen igjen å gå inn i bios om du kan, å sjekk at alle instillinger er som de skal være. Sjekk timings og klokkehastigheter og spesielt at cpu:ram er satt riktig. Skjer alltid hos meg når jeg tester minnebrikker eller har tatt ut cpu. At det derimot begynte å ryke er ikke så utrolig hyggelig. Jeg hadde hvertfall demontert ALT og sjekket etter svimerker. Og hvis ikke jeg tar helt feil så hadde neppe maskinen startet om cpu hadde vært svidd, eller? Lykke til og God jul Mvh, Bamsefar Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 Du, jeg tror du skal ta det helt med ro.At det står "Cpu er unworkable" er helt normalt når man har vært å forandret på viktige komponenter som Cpu og ram. Start opp maskinen igjen å gå inn i bios om du kan, å sjekk at alle instillinger er som de skal være. Sjekk timings og klokkehastigheter og spesielt at cpu:ram er satt riktig. Skjer alltid hos meg når jeg tester minnebrikker eller har tatt ut cpu. At det derimot begynte å ryke er ikke så utrolig hyggelig. Jeg hadde hvertfall demontert ALT og sjekket etter svimerker. Og hvis ikke jeg tar helt feil så hadde neppe maskinen startet om cpu hadde vært svidd, eller? Lykke til og God jul Mvh, Bamsefar takk. Men jeg mener, om det røyk, så må vel en eller annen komponent ha blitt brent opp? Det kan vel ikke bare "brenne" inne i PCn min, og alt alikevel fungere fint? Jeg har sett etter svi merker på skjermkort, hovedkort, ram, PSU, men ikke CPU (har ikke fått av kjøleren enda). Ingen svi merker. Men når du nevner det, så er jeg faktisk ikke sikker på om jeg fikk satt ramen helt bra inn i slotten, fordi jeg var stressa pga denne cupen. Men at det røyk gjorde meg skjelven og redd. Men om noe skal ha brent opp, får jeg da erstatning fra Mpx.no? Jeg har liksom ikke hatt denne PCn i mere en 2 mnd. Kjøpte alt fra mpx og komplett, og satt sammen selv. Petter Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Med mindre du kan bevise at det var noe feil på de evt. komponentene som ble ødelagt så får du ikke noen erstatning. Du har selv ødelagt komponentene om de da er ødelagt. Hvis du har fått en kortsluttning imellom rambrikken og slot'en så kan det ha ført til røyk, men det betyr nødvendigvis ikke at den er ødelagt. Flere som har opplevd litt røyk og alt har fungert etterpå. Sett sammen alt og skru på maskinen og gå inn i BIOS og sjekk innstillingene. Hvis den startet tidligere så kan jeg vedde mye på at den starter nå også og at det er bare noen innstillinger som må ordnes. Lykke til Mvh, Bamsefar Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 Med mindre du kan bevise at det var noe feil på de evt. komponentene som ble ødelagt så får du ikke noen erstatning. Du har selv ødelagt komponentene om de da er ødelagt.Hvis du har fått en kortsluttning imellom rambrikken og slot'en så kan det ha ført til røyk, men det betyr nødvendigvis ikke at den er ødelagt. Flere som har opplevd litt røyk og alt har fungert etterpå. Sett sammen alt og skru på maskinen og gå inn i BIOS og sjekk innstillingene. Hvis den startet tidligere så kan jeg vedde mye på at den starter nå også og at det er bare noen innstillinger som må ordnes. Lykke til Mvh, Bamsefar ok, da starter jeg den opp nå. Tusen takk bamse, du har gjort meg rolig, og det er bra Altid fint og ha deg her. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 (endret) Nei, erstattning for en tabbe du selv har begått skal du ikke ha. Det må i så fall gå på hjemmets forsikring. Du får ta deg en titt (ta av kjøler) og se hva som er blitt brunt. La oss få høre.... B.w.: Tviler på at det var at du tok ut RAM-en som forårsaket røyken...det er vel noe annet du har kommet borti........eller noe annet som gjorde at systemet frøs. Endret 6. desember 2003 av sveinsel Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 *sniff sniff* lukter jeg sprengt kondensator? Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D TIL BAMSE!!!! Nå sitter jeg på MIN PC! Gikk inn i BIOS, CPU Interface sto på disabled Nå fungerer alt, FETT PCN MIN HAR OVERLEVD EN BRANN! Joda, takk til alle sammen, og spess bamse Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D TIL BAMSE!!!!Nå sitter jeg på MIN PC! Gikk inn i BIOS, CPU Interface sto på disabled Nå fungerer alt, FETT PCN MIN HAR OVERLEVD EN BRANN! Joda, takk til alle sammen, og spess bamse Hmmm... tvilsomt at det brant, tipper du ble bare skeptisk i øyeblikket pga det sto CPU unworkable ? Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D TIL BAMSE!!!!Nå sitter jeg på MIN PC! Gikk inn i BIOS, CPU Interface sto på disabled Nå fungerer alt, FETT PCN MIN HAR OVERLEVD EN BRANN! Joda, takk til alle sammen, og spess bamse Hmmm... tvilsomt at det brant, tipper du ble bare skeptisk i øyeblikket pga det sto CPU unworkable ? ? Jeg hadde åpnent kabinett, som lå på siden rett forran meg. Jeg hadde nettop byttet på ramene. Jeg så selv at det røyk som bare pokker, slikt ville jeg aldri lyvet om. Det er ikke riktig at det var flammer, men det røyk kommer som regel fra en eller annen form av varme? Petter Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Hei alle sammen Jeg har over en lang periode hatt problemer med PC'n, slik at bildet fryser seg. Idag da jeg skulle spille en Counter-Strike cup, så frøs alt seg rett før start. Jeg åpnet kabinettet og dro ut den ene ram brikken, fordi dette har hjulpet før, da jeg trodde ramen var poroblemet (kjører x 512ddr pc3200 Corsair XMS Pro). Jeg hadde da kun i en av ramene, og startet opp. Plutselig kom den en rar lyd, og det begynte og ryke som et /&(!%"/&% fra PCn. Jeg ble hysterisk, og dro ut strøm ledningen med det samme. Så etter 10 min ca, bestemte jeg meg for og prøve og starte opp igjen, og da gikk startupen helt fint, men så fikk jeg denne meldingen: "CPU is unworkable". Det sernå ut til at det er prosessoren som brant opp, hva tror dere? Jeg er så sinnsykt deppa nå, og håper noen kan hjelpe meg Hva skal jeg gjøre? hvordan kan jeg gjøre meg 100% sikker på hva som brant opp? Får jeg erstatning fra mpx.no? Mvh deppa petter Jeg har klart og svidd en av mine Cpu'er en gang, satte på feil Cpu vifte, når jeg var ganske "fersk" på data. og det kommer ikke noe bilde idet hele tatt og du svir prosessorn! så du har hatt flaks! den kan umulig ha gått i stykker hvis den viser bilde og starter opp! Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 Hei alle sammen Jeg har over en lang periode hatt problemer med PC'n, slik at bildet fryser seg. Idag da jeg skulle spille en Counter-Strike cup, så frøs alt seg rett før start. Jeg åpnet kabinettet og dro ut den ene ram brikken, fordi dette har hjulpet før, da jeg trodde ramen var poroblemet (kjører x 512ddr pc3200 Corsair XMS Pro). Jeg hadde da kun i en av ramene, og startet opp. Plutselig kom den en rar lyd, og det begynte og ryke som et /&(!%"/&% fra PCn. Jeg ble hysterisk, og dro ut strøm ledningen med det samme. Så etter 10 min ca, bestemte jeg meg for og prøve og starte opp igjen, og da gikk startupen helt fint, men så fikk jeg denne meldingen: "CPU is unworkable". Det sernå ut til at det er prosessoren som brant opp, hva tror dere? Jeg er så sinnsykt deppa nå, og håper noen kan hjelpe meg Hva skal jeg gjøre? hvordan kan jeg gjøre meg 100% sikker på hva som brant opp? Får jeg erstatning fra mpx.no? Mvh deppa petter Jeg har klart og svidd en av mine Cpu'er en gang, satte på feil Cpu vifte, når jeg var ganske "fersk" på data. og det kommer ikke noe bilde idet hele tatt og du svir prosessorn! så du har hatt flaks! den kan umulig ha gått i stykker hvis den viser bilde og starter opp! ja, jeg var heldig ALt er iorden nå Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 foresten, noen som vet om man kan skaffe noen Minne teste programmer, som viser om det er noen feil på ramen min feks? Petter Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Det er bra at det virket Men er fortsatt litt skeptisk ang. den røyken, jeg ville funnet ut hva det var... Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Har selv hatt en rigg som det begynte å ryke av engang etter å ha satt in nytt minne. (slo den selvfølgelig av øyeblikkelig). Det viste seg å være en bitteliten chip (039/Q39 på et Epox 8KHA+ hovedkort) vedsiden av minneslottene. Den fungerte faktisk en stund etterpå men brant helt gjennom til slutt...litt trist å se en chip bli rødglødende:(... Moral...ikke gled deg for tidlig Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 Det er bra at det virket Men er fortsatt litt skeptisk ang. den røyken, jeg ville funnet ut hva det var... ja, skulle gjerne vist det. Bamse sa at det kanskje kunne være en kortsluttning mellom Minne og Slott? Jeg er ganske sikker på at minnet ikke satt skikkelig i skjønner dere.. Og om Slotten sender ut strøm til feks halve minnet, mens resten av strømmen ikke får tilgang, er dette sikkert hva som skjedde Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 Har selv hatt en rigg som det begynte å ryke av engang etter å ha satt in nytt minne. (slo den selvfølgelig av øyeblikkelig). Det viste seg å være en bitteliten chip (039/Q39 på et Epox 8KHA+ hovedkort) vedsiden av minneslottene. Den fungerte faktisk en stund etterpå men brant helt gjennom til slutt...litt trist å se en chip bli rødglødende:(... Moral...ikke gled deg for tidlig er det virkelig nødvendig og fortelle slikt? Hvilket grunnlag har du for og påstå at jeg har samme problem som du hadde? Og hvorfor skulle ditt hovedkort ha de samme svakheter som mitt? Kanskje ditt HK tok natten fordi du gjentok den samme feilen igjen? Unsykld spydigheten, men når du kommer med slike trakaserende kommentarer med en djevelfjes på toppen, blir jeg både sur og lei meg. Jeg tror og håper problemet er løst. Moralen er da: Ikke begå de samme feilene på nytt. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 foresten, noen som vet om man kan skaffe noen Minne teste programmer, som viser om det er noen feil på ramen min feks? Petter memtest86 Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Har selv hatt en rigg som det begynte å ryke av engang etter å ha satt in nytt minne. (slo den selvfølgelig av øyeblikkelig). Det viste seg å være en bitteliten chip (039/Q39 på et Epox 8KHA+ hovedkort) vedsiden av minneslottene. Den fungerte faktisk en stund etterpå men brant helt gjennom til slutt...litt trist å se en chip bli rødglødende:(... Moral...ikke gled deg for tidlig er det virkelig nødvendig og fortelle slikt? Hvilket grunnlag har du for og påstå at jeg har samme problem som du hadde? Og hvorfor skulle ditt hovedkort ha de samme svakheter som mitt? Kanskje ditt HK tok natten fordi du gjentok den samme feilen igjen? Unsykld spydigheten, men når du kommer med slike trakaserende kommentarer med en djevelfjes på toppen, blir jeg både sur og lei meg. Jeg tror og håper problemet er løst. Moralen er da: Ikke begå de samme feilene på nytt. Det er jeg enig i, er lite morro når man er glad for at ting har ordnet seg at noen kommer med sånt, da blir man bare bekrymret igjen... Man satser jo selvfølgelig på at alt går bra... Kjedelig å "vente" på at det skal klikke liksom... Blir litt dum uttalelse Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 foresten, noen som vet om man kan skaffe noen Minne teste programmer, som viser om det er noen feil på ramen min feks? Petter memtest86 takk, men kan noen forklare hvordan d fungerer? skjønte ikke stort, og det så ut til at det sto "for intell" eller lignende? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå