Gå til innhold

Nye fag etter vgs

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å ta opp noen realfag etter fullført skolegang, fag jeg aldri hadde på vgs. Vitnemålet mitt har nå 23 karakterer, hva skjer hvis jeg tar opp nye fag som må innføres på vitnemålet, erstatter de tidligere fag? 

Jeg hadde P1 og P2 matte, vil en R1 karakter automatisk erstatte P2, men hva skjer med R2 når jeg aldri hadde 3 år med matte på vgs, kan den erstatte f eks samfunnsøkonomi? 

Kan jeg bestemme at jeg vil at en Fysikk1 karakter skal erstatte entreprenørskap og bedriftsutvikling som jeg fikk karakter 2 i, eller kan skolen bare bestemme at den skal erstatte markedsføring og ledelse som jeg fikk karakter 5 i?

Takk for svar.

*EDIT*

Jeg hadde 2 karakterer i P2, standpunkt- og eksamenskarakter. Kan det gjøres slik at R1 og R2 erstatter disse?

Endret av Kaneltryne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hør med veileder på universitet, videregående eller ta kontakt med samordna opptak for kvalifiserte svar. 

Sånn jeg har forstått det, og delvis gjort det, så kan du velge hvilke programfag du vil at skal være tellende. Det betyr at du kan velge å benytte P-matten eller R-matten når du søker deg inn på studie, med mindre det er R-krav. 

Det samme gjelder for Fysikk1. Du kan erstatte E&B med et annet programfag (i ditt tilfelle Fysikk1). Uten at jeg er helt sikker tror jeg at du da mister retten til førstegangsvitnemål, og da er det som regel høyere inntakskrav. Poengkravene for 2016 kan du se på samordnaopptak.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...