Gå til innhold

Oppgradere min gaming pc. Hva syns dere om disse delene?

Anbefalte innlegg

Hei. Har lenge vurdert og oppgradere min pc som jeg har hatt en del år. Har oppgradert noe gjennom tiden, men nå står prosessor og dermed hovedkort pga socketen er for gammel til de nye Intel prosessorene. 

Her er hva jeg har nå :

Ram : HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB White + 8GB DDR3 1600MHz 

Skjermkort : 
EVGA GeForce GTX 970 4GB

Prosessor : 
Intel - Core i5 2500K 3,3GHz Quad Core +  Noctua NH-D14 CPU Kjøler

Strømforsyning : Corsair TX V2 750W PSU

Hovedkort : Får ikke sjekket det nå da jeg ikke er ved Pc. Men dette må uansett oppgraderes pga socket.

Dette vurderer jeg å kjøpe til : 

Hovedkort : 
https://www.komplett.no/product/909947/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-strix-z270f-gaming-socket-1151#

Prosessor : https://www.komplett.no/product/904699/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i7-7700-kaby-lake-prosessor#

Så dette er spørsmålene mine :

Er dette verdt pengene?
Noe som er litt dyrere men mye bedre? (evt billigere men like bra)
Har dere erfaringer med mine valgte produkter, og hvilke?
Anbefaler dere en Noctua kjøler med denne prosessoren? Ser det følger med en, men står ikke noe om hvilken kjøler det er. 

Dette er en pc som blir mest brukt til spilling og sånn generell bruk ellers. Men med dette oppsettet mener jeg at jeg vil ha en bra pc. Det neste som står for tur da er vel skjermkortet, men dette er jeg fornøyd med så langt. Jeg tror det er prosessoren som drar mest ned mtp generell ytelse. Hvilke innspill har dere? Jeg kan ikke så veldig mye om pc, det er derfor jeg spør her, for å få litt innspill fra folk med litt mer peiling enn meg. På forhånd takk for all hjelp, og svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette verdt pengene?

Noe som er litt dyrere men mye bedre?

Nja vel. Du sier ingenting om hvilken skjerm du har og oppløsning du spiller i da, men regner med det er 1080p, 60 Hz. Her vil jo ditt 970 kort fungere greit enda hvis du godtar Medium/High settings. Hvis du får overklokket din 2500K CPU til 4.2 - 4.5 Ghz kan du beholde den en stund til, og heller bare kjøpe deg nytt skjermkort. GTX 1070 eller bedre.

Skal du kjøpe deg et Z270 hovedkort trenger du DDR4 minne også som Dubious skrev. Corsair LPX DDR4 3000 16GB er et greit sted å starte. Så bør du heller velge Intel 7700modellen av CPU.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Er dette verdt pengene?

Noe som er litt dyrere men mye bedre?

Nja vel. Du sier ingenting om hvilken skjerm du har og oppløsning du spiller i da, men regner med det er 1080p, 60 Hz. Her vil jo ditt 970 kort fungere greit enda hvis du godtar Medium/High settings. Hvis du får overklokket din 2500K CPU til 4.2 - 4.5 Ghz kan du beholde den en stund til, og heller bare kjøpe deg nytt skjermkort. GTX 1070 eller bedre.

Skal du kjøpe deg et Z270 hovedkort trenger du DDR4 minne også som Dubious skrev. Corsair LPX DDR4 3000 16GB er et greit sted å starte. Så bør du heller velge Intel 7700modellen av CPU.

Har denne skjermen, som er 144 Hz. https://www.komplett.no/product/807104?noredirect=true#

Så du mener at prosessoren ikke vil henge etter? Den er allerede klokket til 4.2 Ghz og ikke sett den over 50 grader, da jeg har en noctua kjøler på den også. Men skal jeg kjøpe hovedkort så må jeg også ha ny prosessor, men om du/dere mener at prosessoren holder litt til så dropper jeg det inntil videre. Det er altså skjermkortet som drar ned ytelsen totalt sett til pcn?

Hva med denne oppgraderingen fra dagens pc.

Ram : https://www.komplett.no/product/824665/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/hyperx-savage-ddr3-2400mhz-8gb#

x2 selvfølgelig, så det blir 16GB ram til sammen.

Skjermkort : Litt usikker, vil helst ikke bruke så altfor mye penger. Kanskje noe bra til rundt 5000 ca.

Endret av Thomas Kjønsvik
Lenke til kommentar

Har denne skjermen, som er 144 Hz. https://www.komplett.no/product/807104?noredirect=true#

Så du mener at prosessoren ikke vil henge etter? Den er allerede klokket til 4.2 Ghz og ikke sett den over 50 grader, da jeg har en noctua kjøler på den også. Men skal jeg kjøpe hovedkort så må jeg også ha ny prosessor, men om du/dere mener at prosessoren holder litt til så dropper jeg det inntil videre. Det er altså skjermkortet som drar ned ytelsen totalt sett til pcn?

Siden du har den skjermen, så kan du tjene på å både kjøpe deg en i7 7700K og et GTX 1080 skjermkort, samt da det Asus Z270 hovedkortet og Corsair LPX DDR4 minne. Kommer an på hvor mye penger du kan bruke dette. Du får jo raskere RAM brikker enn de jeg har satt opp også, som gir litt mer ytelse.

Et annet alternativ er å bare kjøpe et GTX 1080 skjermkort nå, og så oppgradere resten når Intel lanserer "Coffee Lake" CPU'ene om noen måneder (6-kjerne CPU blandt annet).

Lenke til kommentar

Siden du har den skjermen, så kan du tjene på å både kjøpe deg en i7 7700K og et GTX 1080 skjermkort, samt da det Asus Z270 hovedkortet og Corsair LPX DDR4 minne. Kommer an på hvor mye penger du kan bruke dette. Du får jo raskere RAM brikker enn de jeg har satt opp også, som gir litt mer ytelse.

Et annet alternativ er å bare kjøpe et GTX 1080 skjermkort nå, og så oppgradere resten når Intel lanserer "Coffee Lake" CPU'ene om noen måneder (6-kjerne CPU blandt annet).

Skal jeg gjøre det du foreslår øverst i ditt siste innlegg så er jeg redd det blir litt dyrere enn jeg først hadde tenkt. Blir jo for 10-15k da. Men da får jeg jo en helt fresh og vill pc. Men jeg tenker jeg gjør som du sier i siste setning. Eller hvertfall vurderer det og sjekker litt mer opp. Men hvordan syns du minnet i pcn min per dags dato er, vil den klare å henge på et GTX 1080 kort?

Lenke til kommentar

Men hvordan syns du minnet i pcn min per dags dato er, vil den klare å henge på et GTX 1080 kort?

Altså ditt hovedkort støtter kun DDR3 minne, og ja det begrenser ytelsen. Du har 1600 Mhz minne, men du kan få tak i DDR3 2133 også. Litt usikker på det du skrev om du har 8GB eller 2 x 8GB (16GB). Du bør ha 16GB minne for dagens spill. Jeg ser ofte rundt 9-10GB minne bruk hos meg når jeg spiller.

Så ja, din PC begrenser et GTX 1080 kort, men det betyr ikke at du ikke får bedre ytelse enn du har fordet. Du selv må nesten avgjøre om du kan/vil bruke penger på PC deler. Hvor viktig er dette for deg osv. :)

Lenke til kommentar

Men hvordan syns du minnet i pcn min per dags dato er, vil den klare å henge på et GTX 1080 kort?

Altså ditt hovedkort støtter kun DDR3 minne, og ja det begrenser ytelsen. Du har 1600 Mhz minne, men du kan få tak i DDR3 2133 også. Litt usikker på det du skrev om du har 8GB eller 2 x 8GB (16GB). Du bør ha 16GB minne for dagens spill. Jeg ser ofte rundt 9-10GB minne bruk hos meg når jeg spiller.

Så ja, din PC begrenser et GTX 1080 kort, men det betyr ikke at du ikke får bedre ytelse enn du har fordet. Du selv må nesten avgjøre om du kan/vil bruke penger på PC deler. Hvor viktig er dette for deg osv. :)

Akkurat ja, jeg har heldigvis 16 GB da. Men jeg fikk svar på mange av spørsmålene mine her nå. Så da får jeg sette meg ned å tenke litt på saken. Så tusen hjertelig takk for alle innspill og hjelp, settes pris på! Raskt gikk det og!  :w00t:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...