Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Langvarig (én måned) halsbetennelse, tett nese og hoste - Normalt? Noen råd?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hanglet med sykdom og redusert allmenntilstand i omtrent en måned nå. I starten var det ikke så ille og jeg var dum nok til å pushe gjennom noen treningsøkter. Hadde ikke noen umiddelbar negativ effekt, men kanskje ikke så lurt.

Følte jeg var omtrent frisk midtveis denne måneden, men så fikk jeg tilbakefall og ble såpass dårlig at jeg nå ikke har orket å trene engang. Følte meg litt bedre på slutten av denne uken, men nå greier jeg knapt å svelge igjen og føler jeg har blitt verre igjen.

Har vært til legen to ganger. Først rundt den 9. og senest i starten av denne uka. Har fått beskjed om at det er virus begge ganger og at jeg derfor må ta tiden til hjelp. Synes dog lengden på dette er ulidelig lang. Er ikke alvorlig syk, men syk nok til at hverdagen stopper opp.

Er det normalt at det varer så lenge? Kan det være at jeg allikevel trenger antibiotika og at det kan være noe som ikke har blitt fanget opp hos legen? 

Har forøvrig hatt kyssesyken for 2 år tilbake, så er vel neppe den.

Anonymous poster hash: 2a967...66b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er normalt at det blir slik når man har 2-3 virusinfeksjoner (forkjølelser), etter hverandre.

Dersom legen har tatt de riktige prøvene og undersøkelsene for å utelukke lungebetennelse av denne typen: https://nhi.no/animasjoner/lunger-og-luftveier/mykoplasma-lungebetennelse/ (vanlig om sommeren), må du nok bare sitte på toget å vente.

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar

Har du ikke tatt apocillin på denne måneden? Eller lignende man får med resept på apoteket.

Hvis ikke så blir det vel potte oregano, citrocept apotek uten resept, nellik, ingefær, citrus, hvitløk, chili, chaga, samt det å øke ph i kroppen evt. natron og annet basisk.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Ja, det er normalt at det blir slik når man har 2-3 virusinfeksjoner (forkjølelser), etter hverandre.

Dersom legen har tatt de riktige prøvene og undersøkelsene for å utelukke lungebetennelse av denne typen: https://nhi.no/animasjoner/lunger-og-luftveier/mykoplasma-lungebetennelse/ (vanlig om sommeren), må du nok bare sitte på toget å vente.

Jeg fikk antibiotika for luftveiene når jeg hadde mykoplasma, eller a-typisk lungebetennelse. Gikk over med en gang når jeg fikk antibiotika. Endret av Lami
Lenke til kommentar

Vurderer ringe legekontoret i dag og be om å få prøve antibiotika. Syk siden slutten av mai nå og føler meg like ille i dag som noen gang...

Dersom legen har tatt de riktige prøvene og undersøkelsene for å utelukke lungebetennelse av denne typen: https://nhi.no/animasjoner/lunger-og-luftveier/mykoplasma-lungebetennelse/ (vanlig om sommeren), må du nok bare sitte på toget å vente.

Men er det normalt å ha 2-3 virusinfeksjoner etter hverandre? Føler jeg er den eneste som har det slik i så fall.

Har du ikke tatt apocillin på denne måneden? Eller lignende man får med resept på apoteket.

Finnes det noe lignende? Har ikke tatt aoicillin, nei. Legene mente det var virus og har derfor ikke gitt meg antibiotika.

Jeg fikk antibiotika for luftveiene når jeg hadde mykoplasma, eller a-typisk lungebetennelse. Gikk over med en gang når jeg fikk antibiotika.

Ble det testet med blodprøve? Hadde dette selv en gang, men da fikk jeg diagnosen kun ved lytting. Husker det tok lang, lang tid og symptomene var litt som nå. Ikke veldig syk, men veldig langvarig og plagsomt. 

Lenke til kommentar

Hvis ikke så blir det vel potte oregano, citrocept apotek uten resept, nellik, ingefær, citrus, hvitløk, chili, chaga, samt det å øke ph i kroppen evt. natron og annet basisk.

Øke pH i kroppen?

Er du blitt lurt av luriumfolket du også nå! ??  :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ble det testet med blodprøve? Hadde dette selv en gang, men da fikk jeg diagnosen kun ved lytting. Husker det tok lang, lang tid og symptomene var litt som nå. Ikke veldig syk, men veldig langvarig og plagsomt. 

Hva med å ta litt fri i fra arbeid og fritidsaktiveter, ta det rolig og pleie deg selv så godt som mulig. Drikke mye varm drikke av det du liker. Få i deg enkelte av de greiene som pizzafordi nevner, med STORT unntak av forhøye pH humbuget. Les deg litt opp på vitaminer og kosthold som forebygger og forsterker immunforsvaret.

Ha noen sitronskiver i drikkevannet istedetfor å tenke mer på det der pH-tøyset. Hjelper på mye det også.

Ta probiotika og spis prebiotika, da det viser seg at har en betydelig større innvirkning på hele kroppen enn hva allmennlegene tør å omfavne. Er ikke pisspreik. Er skrevet om det mange steder. Selv i populærvitenskapelig magasiner.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vurderer ringe legekontoret i dag og be om å få prøve antibiotika. Syk siden slutten av mai nå og føler meg like ille i dag som noen gang...

Dersom legen har tatt de riktige prøvene og undersøkelsene for å utelukke lungebetennelse av denne typen: https://nhi.no/animasjoner/lunger-og-luftveier/mykoplasma-lungebetennelse/ (vanlig om sommeren), må du nok bare sitte på toget å vente.

Men er det normalt å ha 2-3 virusinfeksjoner etter hverandre? Føler jeg er den eneste som har det slik i så fall.

Finnes det noe lignende? Har ikke tatt aoicillin, nei. Legene mente det var virus og har derfor ikke gitt meg antibiotika.

Jeg fikk antibiotika for luftveiene når jeg hadde mykoplasma, eller a-typisk lungebetennelse. Gikk over med en gang når jeg fikk antibiotika.

Ja tok blodprøve. Ikke veldig syk jeg heller men hadde nedsatt almenntilstand og hoste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å ta litt fri i fra arbeid og fritidsaktiveter, ta det rolig og pleie deg selv så godt som mulig. Drikke mye varm drikke av det du liker. Få i deg enkelte av de greiene som pizzafordi nevner, med STORT unntak av forhøye pH humbuget. Les deg litt opp på vitaminer og kosthold som forebygger og forsterker immunforsvaret.

Check. Har alt gjort det. Ikke trent på godt over en uke nå. Har normalt et sunt og godt kosthold. Er godt trent og sterk både fysisk og psykisk, men har en tendens til å få langvarige sykdomsperioder.

Er så heldig at jeg har fri nå og hadde håpet på en bra sommer, men halve sommeren har alt gått i vasken på grunn av dette.

Ha noen sitronskiver i drikkevannet istedetfor å tenke mer på det der pH-tøyset. Hjelper på mye det også.

Ta probiotika og spis prebiotika, da det viser seg at har en betydelig større innvirkning på hele kroppen enn hva allmennlegene tør å omfavne. Er ikke pisspreik. Er skrevet om det mange steder. Selv i populærvitenskapelig magasiner.

Har alt kjørt på med sitronskiver :)

Probiotika er så vidt jeg vet et litt kontroversielt tema og definitivt noe jeg kan tenke meg å prøve videre. Har tatt det før. Men det fungerer vel mer som forebyggende og for å styrke immunforsvaret enn å helbrede faktisk sykdom?

Uansett takk for gode tips. :) 

Lenke til kommentar

Bakteriefloraen i tarmene produserer ihvertfall et av B-vitaminene, så det er godt for noe. Bakterieflora som opprettholdes holder skadelige bakteriestammer litt i sjakk. Bakterifloraen påstås å påvirke psyken vår. Bakteriefloraen forteller deg hva du vil spise til en viss grad.

Få i deg noen former for fiber gjennom kostholdet. Bananer, frø, grønnsaker med mye mere. Det røsker litt opp i opphopet materiale i tarmene og holder disse sunne. En optimal tarm vil være til hjelp på en eller annen måte. Og det er ikke rett fram å si hva som gjør hva, da det er et komplisert organ som er helt avhengig av en bakteriaflora i toppform.

Endret av G
Lenke til kommentar

Var innom apoteket og fikk kjøpt sterk vitamin C og Sambucol (svarthyll). Har faktisk litt tro på sistnevnte. Har brukte det før.

Kjøpte også masse god og sunn mat. Appelsinjuice. Biola. The works...

Håper det kan hjelpe.

Neppe. Be dem ta blodprøve så du kan få noe antib.

Neppe hva? Noe som hjelper? :) 

Hvor lenge var du syk egentlig? 

Det som er så frustrerende er at jeg tror blodprøven tar nesten en uke før man får svar.  Provoserende at han ikke testet meg når jeg var der sist uke. Da må jeg vente en hel uke før jeg får startet på en eventuell kur. I tillegg koster det penger. Har alt brukt over 500 kr på to bortkastede legebesøk. Så vurderer å gi blaffen. Man blir vel frisk før eller senere uansett.

Det virker som om når de ser en ung og sterk mann i legestolen så tas man ikke på alvor før man kollapser eller har noe meget alvorlig. Å gå syk i over en måned er dessverre alvorlig for min del...

Lenke til kommentar

Var innom apoteket og fikk kjøpt sterk vitamin C og Sambucol (svarthyll). Har faktisk litt tro på sistnevnte. Har brukte det før.

Kjøpte også masse god og sunn mat. Appelsinjuice. Biola. The works...

Håper det kan hjelpe.

Toppet det hele med en sovepille samme kveld for optimal restitusjon, men når jeg våknet etter ti timer med søvn neste morgen var halsen like vond som noensinne. Så dette hadde altså ikke særlig effekt.

Med tanke på at jeg hadde to bortkastede legebesøk fra før hadde jeg egentlig bestemt meg for å droppe lege, men når kjæresten min kom på sykebesøk sa hun at hun synes jeg så syk ut og burde ta en tur. 

Kom til en veldig sympatisk og forståelsesfull lege. Han testet for mycoplasma. Jeg mente at det var lenge å vente en hel uke på resultater for å så begynne på antibiotika. Med tanke på at jeg hadde vært syk så lenge var han enig, men sa samtidig at det var litt i grenseland uten sikre prøver. Det endte med at han gav meg en uke med antibiotika. Han nevnte også at han selv hadde hanglet en gang i to måneder uten noen utslag på prøver og da fikk effekt av samme antibiotika som han gav til meg.

Det er mulig det er placebo eller tilfeldigheter, men neste morgen var jeg tydelig bedre. Og i dag er jeg det beste jeg har vært siden jeg ble syk. Føler meg bortimot frisk :) 

Har samme erfaring fra en gang jeg hadde en langvarig bihulebetennelse som ikke gav utslag på CRP.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Øke pH i kroppen?

Er du blitt lurt av luriumfolket du også nå! ??  :wee:

Hvis du drikker sukker drikker hele dagen og føler deg ganske så rotten, så trives bakterier bakterier. Men hvis man er sånn midt på treet så trenger man ikke. Kroppen fungerer vel best i nøytral tilstand...

Hvis du prøver å angripe meg for lurium folket så forteller jeg julenissen at du ikke er snill i år...

Lenke til kommentar

Du må gjerne elske alt det luriumfolket forteller. Er et fritt valg og land.

Men, er det ikke greit at folk som har trålet internett og som har gjort seg opp en kvalifisert oppfattelse av dette pH-hysteriet, bidrar med sin kompetanse da? Håper du også ser at pH i blodet er umulig å endre på en sunn måte. Kroppen vil rett og slett holde den pH-en balansert. Mer behøver jeg ikke si om dette tema, fordi du vil finne støtte for dette syn i legevitenskapelig informasjon  :wee:

Julenissen kan stappe pikken sin et annet sted enn hjemme hos meg  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Blodprøven skal dem ta på legekontoret. Jeg gikk tror jeg gikk tre uker eller mer.

Strep test hos legevakt ga ingen antydninger til noe. Dro så til legekontoret.

Mycoplasma pneumonia avsløres stort sett ikke på blodprøver da CRP og LPK ofte har beskjeden stigning og med klinikk som er forenlig med ØLI så har jeg inntrykk av at det ofte konkluderes med at infeksjon er viral. PCR er meg bekjent det som avslører mycoplasma, man får svar etter 3-5 dager litt avhengig av rutiner. Er den positiv så merker man raskt bedring av å blir satt på AB (Makrolider)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...