Toppen89 Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Har holdt litt på med videofilming og fotografering i noen år, er såppas amatør at jeg har jo så klart latt alt være innstillt på auto. Har nå gått til innkjøp av ett dyrere brukt video kamera, som jeg driver å leser meg opp på for å få best kvalitet ut av det. Men jeg ser også at jeg har løst på en bra fotoapparat som ikke koster skjorta for korte videosnutter og fotografering. Er hovedsaklig actionsport jeg filmer vinter og sommer. Litt jakt og natur på høsten. Kommer til å bruke videokameraet jeg har kjøpt til filming av motorsport/actionsport på avstand, men ser for meg ett fotoapparat med god vidvinkel for å kunne ta bilder/film på nærthold. Da helst med kort lukkertid og flere bilder i sek. Ellers tenker jeg å ta bilder av natur og landskap både sommer og vinter. Både i gode og dårlige lysforhold. Skjønner jeg trenger flere typer objektiver for formålene mine, og da hadde det vært kjekt med objektiver som kan brukes både på foto og videokameraet. Videokameraet jeg har bruker sony e-mount, men finnes overganger til andre typer. Er det noen kloke hoder her som har noen anbefalinger og komme med? Har ikke verdens største budsjett fortiden, så tenker å handle inne mer utstyr etterhvert, så er ute etter ett kamera som filmer minimum 1080p 50fps, mulighet til kort lukkertid og flere bilder i sekundet med ett bra objektiv, det meste blir filmet/knipest håndholdt, bortsett fra timelapse og nordlysbilder etc. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. juli 2017 Del Skrevet 2. juli 2017 "Ikke koster skjorta" er jo relativt. God følgefokus og høy seriebildehastighet er generelt egenskaper som koster. Siden du allerede er inne i E-fatning, så er vel ikke et av Sony A6x00-husene det dummeste stedet å starte. Spesielt eldstemann a6000 gir veldig mye ytelse for relativt beskjedne 5500 spenn, hvis du kan leve med Sonys ikke akkurat pent omtalte menyer og brukergrensesnitt. Ellers så må du fort opp i 15000kr+ for å få noe særlig mer enn 6 bilder i sekundet og fokussystem til å gjøre det beste ut av det. Du kan jo evt. se om du finner noe i Canon 7D-serien brukt til en rimelig penge, eller en Nikon D300s som også gjør en god jobb selv om det drar litt på årene. Lenke til kommentar
Toppen89 Skrevet 2. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2017 Takker for info, ja vet "ikke koster skjorta" er ett vidt begrep? er ikke så nøye om det er e-fatning eller ikke siden det finnes overganger for å bruke andretyper linser. Har sett litt på canon eos 80d som virker som ett bra kamera for mitt bruk, men er jo helt fersk på dslr siden så er kjekt med gode forslag? har også sett på canon eos 7d mark2 og det virker meget fristende om man kan finne tak i en god pakke med linser eller en fin pris brukt. Har ikke sett noe på nikon eller sony, men skal ta å sjekke de opp? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Nå har ikke jeg så mye peil på video (der er vel gjerne autofokus uansett så-som-så og det kan være en fordel å bruke manuellfokus), men til stillbildefotografering så er ofte adaptere en middelmådig løsning. Objektiver designet for speilreflekskameraer er gjerne optimalisert for et kjapt hopp til riktig posisjon, mens objektiver designet for video og speilløse systemkameraer gjerne er laget for en mer jevn fokusbevegelse. Jeg tror ikke jeg er kjent som den største Sony-tilhengeren på dette forumet, men jeg vil allikevel si at hvis du tror Sony A6x00-serien kan dekke behovene dine, så er det helt klart en både økonomisk og bruksmessig fordel å ha begge deler i E-fatning. A6000 er jo som nevnt ganske rimelig, og A6300 som er en del hakk bedre er vel i samme prissjikt som EOS 80D. Nikons nærmeste alternativ er nok D7500, men det er noe nyere og derfor et par tusen dyrere enn 80D. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå