AnonymDiskusjon Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Jobber i et privat firma i byggebransjen. Bedriften har ett byggeprosjekt langt fra der jeg har bostedsadresse. Siden det er 3 timer å pendle fra der jeg bor, har firmaet fått leid hytter som de ansatte skal bo på gjennom uken. Så kan man velge om man vil bli værende på hytta over helgen eller dra hjem i slutten av uka. De andre har firmabiler mens jeg må bruke min egen private bil for å komme meg fra hytta til der byggeprosjektet er hver dag. Fra min bostedsadresse og til hytta er det 183 km å kjøre èn vei. Ca. 3 timers kjøring èn vei. Fra hytta og til byggeprosjektet er det 12,6 km å kjøre èn vei. Ca. 15 minutt kjøring èn vei. Altså 5 dager i uka kjører jeg 25,2 km hver dag med min private bil fra hytta til prosjektet. På fredag kjører jeg hjem og på søndagen kommer jeg tilbake til hytta. Noen dager må jeg kjøre mellom 2 prosjekter for å hente verktøy. I tillegg må jeg ha en passasjer da min polske kollega ikke har bil for å komme seg til prosjektet og tilbake til hytta. Så han sitter på meg hver dag. Har jeg rett på noen slags godtgjørelse ifølge loven? Jeg synes absolutt ikke noe om å bruke min egen bil og drivstoff når de andre i bedriften får ha firmabil. Jeg mener jeg burde få godtgjørelse for å kjøre mellom hytta og prosjektet, samt. godtgjørelse for å ha en passasjer. Siden jeg drar hjem i helgene av fri vilje ser jeg for meg at det er urimelig å kreve godtgjørelse for denne kjøringen. Noen som vet hva jeg kan kreve? Anonymous poster hash: b9557...42b Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Hva er grunnen til at de andre får firmabil og ikke du? Dersom du har muligheten til å sitte på med en kollegas firmabil eller benytte deg av et annet pendleralternativ enn din egen bil mellom bostedadressen din og hytta så tror jeg ikke du har krav på egen firmabil for denne distansen. Dersom du da bor på denne hytta i ukedagene og må kjøre 15min for å komme deg på jobb, hvorfor skulle dette gi deg krav på firmabil? Folk flest kjører jo den samme distansen for vanlig arbeid så ser ikke hvorfor din situasjon skulle vært anderledes. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Han snakker om kjøregodtgjørelse ikke firmabil. Jeg vet ikke om du har krav på godtgjørelse, men det burde du fått. Du bruker av dine penger for noe du må gjøre som ansatt. En i familien fikk godtgjørelse når hun kjørte sin bil når hun jobbet i hjemmehjelpen og jeg mener at det var noe hun hadde krav på. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Jeg mener jeg burde få godtgjørelse for å kjøre mellom hytta og prosjektet, samt. godtgjørelse for å ha en passasjer. Siden jeg drar hjem i helgene av fri vilje ser jeg for meg at det er urimelig å kreve godtgjørelse for denne kjøringen. Kjøring for bedriften = kjøregodtgjørelse. Kjøring mellom arbeidsplass og hjemme = skattefradrag i skattemelding.(dog høy egenandel) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Hva er grunnen til at de andre får firmabil og ikke du? Dersom du har muligheten til å sitte på med en kollegas firmabil eller benytte deg av et annet pendleralternativ enn din egen bil mellom bostedadressen din og hytta så tror jeg ikke du har krav på egen firmabil for denne distansen. Dersom du da bor på denne hytta i ukedagene og må kjøre 15min for å komme deg på jobb, hvorfor skulle dette gi deg krav på firmabil? Folk flest kjører jo den samme distansen for vanlig arbeid så ser ikke hvorfor din situasjon skulle vært anderledes. Situasjonen er annerledes fordi han ikke kan velge bosted, det er firmaet som har plassert han der. Kjenner ikke til de eksakte reglene, men sånn jeg ser det er det en annen situasjon. AtW 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2017 Har nå skrevet reiseregning hvor jeg har ført opp alle datoene, prosjekt, avstander og antall passasjerer/kolleger som har sittet på meg. Er dog litt usikker på om jeg skal bruke 3,50 kr pr. km eller 4,10 kr pr. kilometer. Det er statens satser. Hele dette skattegreiene forvirrer meg og fatter ikke hvilket beløp jeg skal kreve utbetalt.. "Bruk av egen bil (§6) For inntil 10 000 km i kalenderåret kr 4,10 pr. km. *) Over 10 000 km i kalenderåret kr 3,45 pr. km. *) Skattefri kilometergodtgjørelse ved bruk av privat bil er (i 2017) 3,50 kroner per kilometer - uansett kjørelengde. Differansen mellom de to satsene betyr i praksis i 2017 at du skatter av de siste 60 ørene du får betalt per kilometer. For mer informasjon om dette, se Skatteetatens nettsider. Tilleggssatser: For arbeidstakere med arbeidssted i Tromsø kr 0,10 pr. km. For kjøring på skogs- og anleggsveier kr 1,00 pr. km. Bruk av tilhenger kr 1,00 pr. km. Passasjertillegg når det tas med andre arbeidstakere på oppdrag kr 1,00 pr. km. pr. arbeidstaker" Anonymous poster hash: b9557...42b Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Om du får satsen fra statens reiseregulativ(normalt å følge, men ikke ett krav) så skal du bruke kr 4,10 pr kilometer som sats, og kr 1 pr passasjer. Av dette så skatter du for kr 0,60 pr kilometer. Dvs at om du kjører 100 km for jobben så vil kr 60(0,6 * 100) legges på inntekten din og du må skatte av disse. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2017 Om du får satsen fra statens reiseregulativ(normalt å følge, men ikke ett krav) så skal du bruke kr 4,10 pr kilometer som sats, og kr 1 pr passasjer. Av dette så skatter du for kr 0,60 pr kilometer. Dvs at om du kjører 100 km for jobben så vil kr 60(0,6 * 100) legges på inntekten din og du må skatte av disse. Nå forstår jeg. Takk! Sender regninga til sjefen og satser på at han betaler. Har ikke peiling på om det er vanlig å skrive reiseregning når man bruker egen bil fra motell/hytter til arbeidsplass. Tror ikke jeg kan få det som pendlerfradrag heller da det var noen kriterier der hytta ikke møtte. Om den var større eller mindre enn 20 kvadrat elns. Kjipt uansett å måtte betale masse penger i diesel når de andre har fått utdelt bil og drivstoffkort.. Anonymous poster hash: b9557...42b 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juli 2017 Del Skrevet 2. juli 2017 Selvfølgelig skal du ha dette ved bruk av egen bil, bare til å starte å skrive reiseregninger. Også for helgene du drar hjem, du har jo fri og skal hjem. At du blir igjen på hytten er bare en gode du gir til selskapet. Du skal også ha diett pr døgn. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juli 2017 Del Skrevet 2. juli 2017 Jeg mener jeg burde få godtgjørelse for å kjøre mellom hytta og prosjektet, samt. godtgjørelse for å ha en passasjer. Siden jeg drar hjem i helgene av fri vilje ser jeg for meg at det er urimelig å kreve godtgjørelse for denne kjøringen. Kjøring for bedriften = kjøregodtgjørelse. Kjøring mellom arbeidsplass og hjemme = skattefradrag i skattemelding.(dog høy egenandel) For noe tøv, han reiser til og fra hytten for bedriften. Han er på vei til jobb og fra jobb. Han skal såklart skrive reiseregning på dette. Hadde arbeidsplassen hatt adresse ved hytten hadde saken vært en annen, men jeg går ut i fra at han er ansatt i sin hjemby. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2017 Jeg mener jeg burde få godtgjørelse for å kjøre mellom hytta og prosjektet, samt. godtgjørelse for å ha en passasjer. Siden jeg drar hjem i helgene av fri vilje ser jeg for meg at det er urimelig å kreve godtgjørelse for denne kjøringen. Kjøring for bedriften = kjøregodtgjørelse. Kjøring mellom arbeidsplass og hjemme = skattefradrag i skattemelding.(dog høy egenandel) For noe tøv, han reiser til og fra hytten for bedriften. Han er på vei til jobb og fra jobb. Han skal såklart skrive reiseregning på dette. Hadde arbeidsplassen hatt adresse ved hytten hadde saken vært en annen, men jeg går ut i fra at han er ansatt i sin hjemby. Når bedriften hadde ansatte som bodde halve landet unna, så måtte de betale flybillett selv om de skulle hjem i helgene. Vet ikke om det blir litt grådig å kreve reisepenger for helgene jeg drar hjem.. Anonymous poster hash: b9557...42b Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juli 2017 Del Skrevet 2. juli 2017 Jeg mener jeg burde få godtgjørelse for å kjøre mellom hytta og prosjektet, samt. godtgjørelse for å ha en passasjer. Siden jeg drar hjem i helgene av fri vilje ser jeg for meg at det er urimelig å kreve godtgjørelse for denne kjøringen. Kjøring for bedriften = kjøregodtgjørelse.Kjøring mellom arbeidsplass og hjemme = skattefradrag i skattemelding.(dog høy egenandel)For noe tøv, han reiser til og fra hytten for bedriften. Han er på vei til jobb og fra jobb. Han skal såklart skrive reiseregning på dette. Hadde arbeidsplassen hatt adresse ved hytten hadde saken vært en annen, men jeg går ut i fra at han er ansatt i sin hjemby. Når bedriften hadde ansatte som bodde halve landet unna, så måtte de betale flybillett selv om de skulle hjem i helgene. Vet ikke om det blir litt grådig å kreve reisepenger for helgene jeg drar hjem.. Anonymous poster hash: b9557...42b Det er ikke grådig, det er normalt å dra hjem når en har fri og dette skal arbeidsgiver dekke. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2017 Jeg mener jeg burde få godtgjørelse for å kjøre mellom hytta og prosjektet, samt. godtgjørelse for å ha en passasjer. Siden jeg drar hjem i helgene av fri vilje ser jeg for meg at det er urimelig å kreve godtgjørelse for denne kjøringen. Kjøring for bedriften = kjøregodtgjørelse.Kjøring mellom arbeidsplass og hjemme = skattefradrag i skattemelding.(dog høy egenandel)For noe tøv, han reiser til og fra hytten for bedriften. Han er på vei til jobb og fra jobb. Han skal såklart skrive reiseregning på dette. Hadde arbeidsplassen hatt adresse ved hytten hadde saken vært en annen, men jeg går ut i fra at han er ansatt i sin hjemby. Når bedriften hadde ansatte som bodde halve landet unna, så måtte de betale flybillett selv om de skulle hjem i helgene. Vet ikke om det blir litt grådig å kreve reisepenger for helgene jeg drar hjem.. Anonymous poster hash: b9557...42b Det er ikke grådig, det er normalt å dra hjem når en har fri og dette skal arbeidsgiver dekke. Har du noen kilder på at dette er normalt? Aldri vært i en slik situasjon. Hvis jeg tar med helgene jeg har dratt hjem øker plutselig summen med flere tusen kroner. Koster 1640 kr tur/retur for èn helg. Èn vei er 200 km. Blir plutselig mye penger hvis man skal summere alle helgene.. Anonymous poster hash: b9557...42b Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juli 2017 Del Skrevet 2. juli 2017 Jeg mener jeg burde få godtgjørelse for å kjøre mellom hytta og prosjektet, samt. godtgjørelse for å ha en passasjer. Siden jeg drar hjem i helgene av fri vilje ser jeg for meg at det er urimelig å kreve godtgjørelse for denne kjøringen. Kjøring for bedriften = kjøregodtgjørelse.Kjøring mellom arbeidsplass og hjemme = skattefradrag i skattemelding.(dog høy egenandel)For noe tøv, han reiser til og fra hytten for bedriften. Han er på vei til jobb og fra jobb. Han skal såklart skrive reiseregning på dette. Hadde arbeidsplassen hatt adresse ved hytten hadde saken vært en annen, men jeg går ut i fra at han er ansatt i sin hjemby. Når bedriften hadde ansatte som bodde halve landet unna, så måtte de betale flybillett selv om de skulle hjem i helgene. Vet ikke om det blir litt grådig å kreve reisepenger for helgene jeg drar hjem.. Anonymous poster hash: b9557...42b Det er ikke grådig, det er normalt å dra hjem når en har fri og dette skal arbeidsgiver dekke. Har du noen kilder på at dette er normalt? Aldri vært i en slik situasjon. Hvis jeg tar med helgene jeg har dratt hjem øker plutselig summen med flere tusen kroner. Koster 1640 kr tur/retur for èn helg. Èn vei er 200 km. Blir plutselig mye penger hvis man skal summere alle helgene.. Anonymous poster hash: b9557...42b Tja normalt sett har en nedlagt en avtale imellom bedrift og arbeidstaker om reising. Evt en tariffavtale. Har du dette så kan du jo bare lese den selv, ellers kan jeg bare referere til min egen hvor jeg hadde gjort dette selv. Hvorvidt det står noe om dette i AML må du nesten lese selv, er ikke kjent med det da jeg alltid har hatt egne reiseavtsler å forholde meg til. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 jeg vil si du har krav på kjøregodgjørelse for både reisen til hytta og hjemm samt kjøring til og fra jobb hver dag. http://blogg.autogear.no/lover-og-regler-for-kj%C3%B8regodtgj%C3%B8relse kjøring til og fra arbeidsplass ( altså hovedkontor/base ol) skal naturligvis dekkes selv, men om du bruke bilen i forbindelse med reise i jobb eller i jobb reise så skal kjøringene dekkes av arbeidsgiver , du skal å ha kompensasjon får passasjer i tillegg ut fra statens satser. alternativt om det ikke faller unner eller du ikke får dekket dette kan du føre kjøringen opp på skatten , og da gjelder all kjøring i relasjon til fra jobb. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå