Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] ACC-kilde som IKKE blir forstyrret når motor starter. Pajero


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man finner vel ikke strømkilde som ikke blir brutt/forstyrret når startmotoren går?

 

Jeg tror det finnes noen løsninger som gir forsinket styrestrøm slik at man rekker å starte bilen, men det er kanskje ikke ideelt. Evt. må man inn med et eget batteri og noe styring for å isolere det fra startmotoren når den går.

Lenke til kommentar

De få bilene jeg har holdt på med tidligere har jeg alltid funnet "noe" som ikke kuttes. Ryggelys, strømuttak, ett eller annet. Men i denne bilen har jeg ikke funnet noen god kilde. Jeg trodde jeg hadde funnet en kilde i et strømuttak i bakre hanskerom, den ble nemlig ikke kuttet mens jeg holdt nøkkelen i posisjon like før den aktiverte starteren (hovedlys og omtrent alt annet slukket, men ikke dette strømuttaket), men tydeligvis er det 2 hakk med ting som slukkes før den starter for når jeg faktisk starter motoren så slukke også dette strømuttaket. Jeg ser at varselllys i dashboard ikke slukkes (mens bakgrunnslys i dashbord slukkes), men alle de er LED så jeg er litt skeptisk til å ta strøm derfra, selvom det bare er styrestrøm til relé.
Jeg må muligens prøve meg med en kondensator på styrestrømmen til reléet, men jeg har ikke noe som passer liggende å slenge. Har kastet alle gamle PSUer til PCer :-)

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Den drar nok noen A når den starter, det er en 3.2l diesel, dog med voksen dynamo og 2 fullstørrelse batterier. Begge batteriene jobber sammen, de er ikke skilt. Setter jeg styrestrøm til relét inn på hovedstrømkabel til anlegget (som kommer rett fra det ene batteriet) så fortsetter anlegget uforstyrret, så det er ikke problem med spenningsfall.
De LED-ene skal få være i fred, er litt skeptisk til å rote inn i strøm til instrumenter :nei:
Jeg sitter å undrer meg om strøm til matepumpe i tank kunne være noe, den blir neppe kuttet under oppstart...

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Kan det være at den bryter strømmen til alt "unødvendig" ved start? Da må du evt finne hvor det blir brutt og koble deg inn på før dette punktet.

 

Siden det ser ut som det ikke er spenningsfall som er problemet så kan sannsynligvis en kondensator være løsningen (som du foreslo).

Lenke til kommentar

Kan det være at den bryter strømmen til alt "unødvendig" ved start? Da må du evt finne hvor det blir brutt og koble deg inn på før dette punktet.

 

Siden det ser ut som det ikke er spenningsfall som er problemet så kan sannsynligvis en kondensator være løsningen (som du foreslo).

Jau, det var det da. Å finne hvor det blir brutt :w00t:

 

Det blir muligens å bare følge oppskriften i denne videoen. Ser flere som sier det ikke funker, eller bare delvis funker, men siden jeg har reléstyring på det hele så kan det muligens funke bedre.

 

Men jeg har fremdeles et håp om å finne en god kilde, for å få dette opp idag. Ellers må jeg reise avgårde til en butikk som har de nødvendige deler...

Lenke til kommentar

Sånn tenker jeg at min løsning blir, om jeg ikke finner en egnet kilde. Holder på å lete meg gjennom skjema på bilen for å finne ACC strøm ut fra tenningslås, for å sjekke om det er låsen selv som kutter strømmen eller om det er en egen krets lengre ut i systemet som slår av alt unødig.
Car-ACC-Delayed-Power.png

Lenke til kommentar

Oppdatering: Knotet litt med tenningsnøkkelen, og fikk tips av en kar å gjøre følgende: Hent strøm fra både ACC og ON (ON er tenning på, det hakket nøkkelen står i når motor går, den kuttes jo selvsagt ikke når en starter), sett på en diode på hver av de og koble dette som styrestrøm til reléet. Da vil jeg alltid ha strøm og det skal iallfall i teorien ikke miste strøm under oppstart, og heller ikke forstyrre andre funksjoner i bilen.
Holder på nå med å lodde ut noen dioder fra en utbrukt batterilader, og skal snøre noe i hop her nå, så får vi se om det funker :-)

Lenke til kommentar

Funket gull dette!

Mekket meg en liten sak med 2 ledninger hvor hver har en diode og en 2A sikring (minste jeg fant i farten).

post-69069-0-26438900-1499032599_thumb.jpg

Isolerte selvsagt godt med krympeslange og tape...
Tenningsnøkkelen har faktisk 2 stk ON ut: En som kuttes ved start, en som ikke kuttes. Loddet meg innpå den som ikke kuttes med ene ledningen, den andre gikk til en ordinær ACC-kilde. De begge gikk inn på styrestrømmen på releet som forsyner styrestrøm til hovedenheten, styrestrøm til forsterkeren samt hovedstrøm til skjermer, antenneforsterker, signalforsterker til video ut fra hovedenhet. Vurderte å sette på en liten kondensator i tilfelle spenningen skulle droppe under 12V under starten, men det virker iallfall nå uten. Får avvente til vinteren å vurdere om det trengs en kondensator på linjen.

En liten videosnutt.

 

Sånn. Da er det bare å skru sammen interiøret igjen. 1 ukes arbeide har det tatt å få alt satt opp. Men resultatet ble bra. God lyd og velfungerende løsning :w00t:

Lenke til kommentar

Very good. :)

Jo takk :) Nå er det bare resten igjen. Finne ut hvordan jeg skal få den til å dempe lyd når jeg setter revers, og fjerne håndbrems-sperren. Håndbremssperren tror jeg bare er å jorde ledningen til den, men å få den til å dempe lyd når jeg rygger den fant jeg ikke helt ut av. Pioneer er veldig gnitne på info rundt disse funksjonene, så jeg må bare prøve meg fram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...