thelebrity68 Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Svenske forskere ble overrasket over hvordan elsykkelen oppførte seg ved bråstopp.Elsykler kan gi færre alvorlige hodeskader enn vanlige sykler Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Hvor ofte sykler man på skinnende glatt betong? 2 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Hvor ofte sykler man på skinnende glatt betong? Var det så vanskelig for deg å skjønne poenget? 2 Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Hvilket poeng? At forhjulets grep på glatt overflate var dårlig nok til at vektfordelingen på sykkelen overkom det? Ikke veldig relevant. Forklar deg. 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 (endret) Er et poeng Mad Esc. Men det finnes ting som tynn nysnø oppå svart speilblank is over asfalt. Spesiellt på vestlandet med mye regn og noe frost om en annen. Da angrer man seg nok over at piggdekk ikke ble valgt. Jeg reagerer på at slike tester kun tester en dukke og ikke at et menneske får anledning til å gjøre sine i siste liten reddende manøverene som man kan tenke seg at vil utspinne seg i slike hendelser. Jeg har trynt på sykkel og greid å lande med beina over styre uskadd som guttunge. Så det er mye disse testene ikke avdekker. En kan jo spørre seg om kabelen som dilter etter kun er for måleinstrumenter, eller om det kan regulere på noe sånn som styret, bremser eller noe. Er utrolig hvor fleksible man er i disse siste sekundene når ulykke har startet. Men selvsagt kan en bli offer for at det ikke er noe som helst man kan gjøre. Men jeg tror det er ting en kan gjøre. F.eks. gå på parkour opplæring. Da kan man jo falle slik stuntmenn ville ha gjort Har ikke tatt slike kurs selv, men kanskje jeg burde. Siden jeg begynner å bli litt eldre? Endret 1. juli 2017 av G Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Forslag til ny overskrift: Svenske forskere sjokkert over lav friksjonskoeffisient på glatt betonggulv. Og ingress: Forsøket hadde liten repeterbarhet og få repetisjoner, men forskerne hadde timesbetalt og ferdigstilte rapporten allikevel. 4 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Flere personskader er vel en av de tingene politikere som motarbeider prioritering av sykkelveier liker å slenge ut. På tide at de innser potensialet i elsykler. https://www.aftenposten.no/meninger/Essay-Elsykkelen-er-transportplanleggernes-drom--Erling-Dokk-Holm-622118b.html Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Forslag til ny overskrift: Svenske forskere sjokkert over lav friksjonskoeffisient på glatt betonggulv. Og ingress: Forsøket hadde liten repeterbarhet og få repetisjoner, men forskerne hadde timesbetalt og ferdigstilte rapporten allikevel. Det er vel ikke utenkelig at når tyngdepunktet er lavere og lengre bak så er det mindre sjanse for å stupe over styret uavhengig av underlaget. Det påpekes at det var et begrenset forsøk, så med mindre du mener at forskere skal jobbe gratis så virker kritikken litt feilslått. 2 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 3-4 ganger pr sykkel pr ulykkes-scenario er ikke forskning, med en type el-sykkel... Det er synsing, iaffal om man tar med de andre feilkildene også. "Det fins ikke så mye forskning på el-sykler og ulykker". "I disse dager sender de ut spørreskjemaer til mellom 400 og 500 mennesker som i andre spørreundersøkelser har opplyst at de har hatt en ulykke på sykkel i den senere tid." Det blir nok nærmere forskning det. Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Artikkelen er relevant på et felt som er underfokusert i forhold til kollisjon med bil. Forskerene gjør en god jobb med å påpeke begrensninger i en studie som helt sikkert leter etter mer penger for å fullføres. Noen tusen timer til kan sikkert redde liv. En begrensning som ikke påpekes er det større fartspotensialer til elsykler. Lenke til kommentar
TXKLH94E Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Artikkelen er relevant på et felt som er underfokusert i forhold til kollisjon med bil. Forskerene gjør en god jobb med å påpeke begrensninger i en studie som helt sikkert leter etter mer penger for å fullføres. Noen tusen timer til kan sikkert redde liv. En begrensning som ikke påpekes er det større fartspotensialer til elsykler. Sant at en tyngre stjel bremser tregere og har høyere moment til å dyte deg med Lenke til kommentar
0laf Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 En begrensning som ikke påpekes er det større fartspotensialer til elsykler. Samt de tykkere skallene til svenskene ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Forslag til ny overskrift: Svenske forskere sjokkert over lav friksjonskoeffisient på glatt betonggulv. Og ingress: Forsøket hadde liten repeterbarhet og få repetisjoner, men forskerne hadde timesbetalt og ferdigstilte rapporten allikevel. Forslag til ny overskrift: Forumbrukere nok engang overasket over at all forskning ikke har evig tid og evig store budsjetter. AtW 6 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Artikkelen er relevant på et felt som er underfokusert i forhold til kollisjon med bil. Forskerene gjør en god jobb med å påpeke begrensninger i en studie som helt sikkert leter etter mer penger for å fullføres. Noen tusen timer til kan sikkert redde liv. En begrensning som ikke påpekes er det større fartspotensialer til elsykler. Motoren i en elsykkel kobler ut ved 25 km/t, så den gir ikke særlig mye høyere fart (unntatt i oppoverbakker). 1 Lenke til kommentar
Kjetil T. Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Motoren i en elsykkel kobler ut ved 25 km/t, så den gir ikke særlig mye høyere fart (unntatt i oppoverbakker). auka masse (ca. 10 kg) gir større fart i nedoverbakke også. til gjengjeld får bakbremsen meir effekt, så det er vanskeleg å gjette seg til den totale effekten. eigentleg trur eg geometrien på sykkelen er viktigare - ein elsykkel er gjerne tilbakelent, medan ein sit meir framoverlent over styret på ein vanleg tråsykkel. Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Artikkelen er relevant på et felt som er underfokusert i forhold til kollisjon med bil. Forskerene gjør en god jobb med å påpeke begrensninger i en studie som helt sikkert leter etter mer penger for å fullføres. Noen tusen timer til kan sikkert redde liv. En begrensning som ikke påpekes er det større fartspotensialer til elsykler. Motoren i en elsykkel kobler ut ved 25 km/t, så den gir ikke særlig mye høyere fart (unntatt i oppoverbakker). Det er bevist at gjennomsnittshastigheten er høyere på el enn trø. Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Motoren i en elsykkel kobler ut ved 25 km/t, så den gir ikke særlig mye høyere fart (unntatt i oppoverbakker). Det er bevist at gjennomsnittshastigheten er høyere på el enn trø. Det er jo det som er så bra. Du sparer tid ved å ha en jevnere hastighet istedenfor å øke toppfarten. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Hvis det er effekten av el-motorens vekt man vil teste, er det kanskje lurt å utføre testen med flere sykler med lik geometri, med og uten elmotor? Ellers kan det like gjerne være effekten av sykkelgeometrien man har testet... (f.eks. har styrevinkelen mye å si) At enkelte elsykler har mer "tilbakelent" geometri og oppreist sittestilling vil gjøre at de ikke stuper over framhjulet like lett. Men det finnes også mange elsykler med bratt styrevinkel og langt stem (som på en standard hybridsykkel) og framoverlent sittestilling, som vil stupe lett. Rapporten har overraskende lite fokus på sykkelgeometri, selv om de tildels er oppgitt i appendiks. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 (endret) Forslag til ny overskrift: Svenske forskere sjokkert over lav friksjonskoeffisient på glatt betonggulv. Og ingress: Forsøket hadde liten repeterbarhet og få repetisjoner, men forskerne hadde timesbetalt og ferdigstilte rapporten allikevel. Det er vel ikke utenkelig at når tyngdepunktet er lavere og lengre bak så er det mindre sjanse for å stupe over styret uavhengig av underlaget. Det påpekes at det var et begrenset forsøk, så med mindre du mener at forskere skal jobbe gratis så virker kritikken litt feilslått. Skulle like å se rapporten dersom den også tok hensyn til kraftig ballerøsk, etter 1000 repetisjoner Les: altså hvor utsatt man er for et ballerøsk, eller ufrivillig cameltoe-berøring. Endret 1. juli 2017 av G Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 2. juli 2017 Del Skrevet 2. juli 2017 (endret) Ser ut som gaffelen på liggesykkelen er bak-frem. Det hjelper ikke. Endret 2. juli 2017 av Lynxman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå