Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Videresalg av ebay varer i norsk nettbutikk

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Er det lov at jeg kjøper ting stykkvis på ebay og videreseller det til høyere pris i nettbutikken min, eller må man kjøpe varer wholesale via distributør? Hvordan er reglene for import o.l dersom jeg kjøper varer fra ebay og alltid holder meg under tollgrensen? Er det andre utgifter som må regnes med før jeg kan selge det i egen butikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Google Dropshipping så får du mye info om det.

Skal ikke dropshippe. skal kjøpe inn til eget lager.

Lenke til kommentar

>Er det lov at jeg kjøper ting stykkvis på ebay og videreseller det til høyere pris i nettbutikken min

Ja.

>Hvordan er reglene for import o.l dersom jeg kjøper varer fra ebay og alltid holder meg under tollgrensen?

Dersom du omsetter for mer enn 50000 siste 12 måneders periode (dette er ikke det samme som siste kalenderår) skal det betales merverdiavgift på alle salg.

> Er det andre utgifter som må regnes med før jeg kan selge det i egen butikk?

Forsikring mot at noe du selger skader andre eller andres ting. Det var f.eks. en sak for en stund siden om en termokopp fra Kina som ekploderte og det varme innholdet havnet i ansiktet til noen barn.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det lov at jeg kjøper ting stykkvis på ebay og videreseller det til høyere pris i nettbutikken min, eller må man kjøpe varer wholesale via distributør? Hvordan er reglene for import o.l dersom jeg kjøper varer fra ebay og alltid holder meg under tollgrensen? Er det andre utgifter som må regnes med før jeg kan selge det i egen butikk?

Driver du firma skal du ikke betale moms på import, men skal kreve moms av salget så vidt jeg veit.

Du må også huske på at du får reklamasjonsansvar ovenfor disse produktene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ta minst 200% mer for varen enn det du kjøpte den for, (ikke dobbel pris men tredobbel pris!)dette for å ikke bli ribbet når noen bruker angreretten eller ved defekt produkt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ta minst 200% mer for varen enn det du kjøpte den for, (ikke dobbel pris men tredobbel pris!)dette for å ikke bli ribbet når noen bruker angreretten eller ved defekt produkt.

Hvorfor ikke ta 1000%, så tjener han enda mer?

AtW

Fordi alle andre tar 200%. Hvis han tar 1000% så er det uetisk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Fordi alle andre tar 200%. Hvis han tar 1000% så er det uetisk.

Vi forlot uetisk når han skal videreselge ebay varer :D

Du har jo forsåvidt rett i det ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hvis det er elektrisk utstyr som ikke har nødvendige merker og godkjenninger så er det vel også ulovlig?

Ja, og i Kina så heter det seg at hvis du kan kopiere CE logoen og sette på tinga du lager så er det O.K.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det uetisk å videreselge produkter som er kjøpt på ebay til dyrere pris enn hva man får tak i det for på ebay selv?

Er kvaliteten dårlig er det selger som må ta støyten når en kunde reklamerer på varen.

Mange vil sikkert syns det er greit å kjøpe noe som tar et par dager å motta framfor å vente en måned fra Kina selv om det koster 3 ganger mer. Selv hadde jeg syns det hadde vært konge om det hadde eksistert f eks et deal extreme alternativ i Norge hvor ting kostet mer men jeg fikk det mye raskere.

Spinners f eks kan du kjøpe for 15kr på ebay, men likevel kjøper folk det i Norge til 99,- fordi de vil ha det med en gang. Ser ikke hvorfor det skal være uetisk å selge varer til en pris det går an å leve av i verdens dyreste land.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Syns ikke det er noe uetisk med å videreselge fra ebay. Det er jo sånn alt av varehandel gjøres. Kjøp billig fra leverandør og selg dyrere i butikk.

Eneste forskjellen er at hvis jeg kjøper fra ebay blir det "Leverandør-selger-selger" istedet for "leverandør-selger". Det blir på en måte en "middle man" mellom meg og leverandør. Nå er det ikke bestemt at jeg blir å kjøpe produkter fra ebay, kjøper gjerne direkte fra leverandør dersom det er billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...