Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dusje hver 8. - 10. dag ?

Anbefalte innlegg

Har blitt oppmerksom på en i min omgangskrets som jeg bare sjelden treffer som hevder han dusjer hver 8 - 10 dag, kanskje så sjelden som hver 14. dag også iblant.  Jeg trodde ikke det var mulig uten at det måtte bli store luktproblemer kort og godt...har aldri merket noen spesiell lukt av han, men han har aldri noen fresh lukt eller fremtoning heller.    Hva er vanlig blant lesere av dette forum ? Selv er det hver eller annenhver dag som gjelder,  en gang i blant hver 3 dag om jeg ikke skal være sosial og ikke vært særlig fysisk aktiv.  Aldri gått så lenge som 14 dager uten dusj.  Noen her som dusjer så sjelden som hver 10 - 14 dag ?  

Anonymous poster hash: 2282b...ec8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo an på hva han jobber med og hvor mye han svetter. Har man en stillesittende jobb og er lite aktiv, f.eks., kan man sikkert gå i lange tider uten at svette og skitt samler seg og begynner å stinke.

Selv går jeg i dusjen hver dag, men bruker såpe og shampoo bare annenhver dag (for mye vasking er ikke bra det heller).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vasker han seg med klut? Jeg innbiller meg at det er underarmssvette som lukter mest, så hvis han har kontroll på den biten, så er jeg ikke forundret. Skitne klær kan ofte være et større problem enn svette.

Lenke til kommentar

Jeg dusjer nå til både jul og påske enten det nå trengs eller ikke :p

Kroppen tilpasser seg det meste, og så lenge en ikke stinker er det sannsynligvis en fordel å ikke dusje og vaske seg i ett sett. Ser bort fra ting som håndvask, hårvask, underarmsvask, munnhule (og evt fotvask, pungvask og navle) som er mer spesielle områder som gjerne krever litt innsats mer enn resten selv for kontorstolister eller sofapoteter.

De fleste som føler seg vel skitten eller merker ubehag og tar seg vel en tur innom dusjen om det ikke er en ren rutine man har.

Merk også at ting du spiser eller har på huden påvirker og kan øke behovet. Spesielt om det irriterer og forårsaker kløe slik enkelte hygieneprodukter kan gjøre.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Kroppen tilpasser seg det meste, og så lenge en ikke stinker er det sannsynligvis en fordel å ikke dusje og vaske seg i ett sett. Ser bort fra ting som håndvask, hårvask, underarmsvask, munnhule (og evt fotvask, pungvask og navle) som er mer spesielle områder som gjerne krever litt innsats mer enn resten selv for kontorstolister eller sofapoteter.

Så man skal vaske håret, armhulene og pungen, men ikke dusje?  :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

10-14. dag høres mye ut ^^ Ja, selv kan det gå 3-4 dager hvis jeg ikke har noe å gjøre, hvis jeg er lite aktiv, og i en "nede"-periode. Men selv da begynner jeg å føle meg urein.

Det har en del å si for den mentale delene også, man føler seg "renset" etter en dusj, og særlig etter en svømmetur i en svømmehall! Hvor jeg også påkaller bedre hygiéniske vaner fra andre! Folk er forbasket skitne i dusjen. Ikke at jeg stirrer, for all del ikke, men når man svømmer 3-4 ganger i uka i måneder i strekk, så legger man merke til ting. Folk vasker seg ikke i/på/rundt øra, ræva, føttene, mellom beina, og dusjer overhodet ikke lenge nok. Det er kvalmt. Jeg står i vel 10 minutter for å få vekk alt. 

Vi har vel litt forskjellig metabolisme, alle sammen, kanskje ut fra kroppsform og vekt også. Livsstil har mye å si. Før, da jeg jobbet med fysisk jobb, så var det en periode jeg jobbet -mye- overtid. Opp 04.30 om morgenen og hjemme 23.00 om kvelden. Da orket jeg rett og slett ikke å dusje, og dusjet ikke på 3 dager ^^ Dét som er rart, er at jeg følte meg ikke så mye "mer" svett etter 3 dager. Men det var forbasket bra å få dusjet den tredje dagen. Og ville ikke oppleve det igjen. Man føler man "drukner" i dårlig hygiéne, det påvirker psyken. Men følte også at jeg gav litt mer blaffen i å bli skitten på jobben, jobbet med lecamuring i steikende sol, da er det umulig å unngå å bli både svett og skitten. Så en dusj kan føles meningsløs ^^ Men så igjen, den psykologiske effekten. Man sover dobbelt så bra.

10-14 dager, nei da hadde jeg dusjet hver dag i mange dager i strekk ^^ Det må vel ta noen runder etter en lang periode for å få vekk lagene med støv, skitt og svette etter en så lang periode.

Jeg trodde man risikérte hudsår og lignende, og at disse måtte renses nøye over lang tid for ikke å bli blødende sår.

Hva med denne fyren? 60 år uten vask eller bad. Trodde ikke det var mulig en gang ...

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/01/13/191070/amoo-har-ikke-badet-pa-60-ar

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...