Ripline Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Er nettopp ferdig med mitt andre år på høgskole.Grunnet noen stryk på eksamener, så ligger jeg 30 studiepoeng bak.Det kreves 105 studiepoeng for å komme inn på tredjeåret, og jeg har 90.Jeg fikk en mail i dag med denne informasjonen, noe som kom som et sjokk, da jeg ikke hadde hørt om den 105 poengsregelen.Emailen sa også at jeg var satt opp til undervisning på 2. året på nytt.Spørsmålet mitt er derfor dette:Jeg er ganske avhengig av studielån mens jeg studerer. Hvis jeg melder meg opp til alle fagene på nytt, så vil jeg få fullt studielån. Men kan jeg da kun møte opp på det faget jeg mangler eksamen i, og likevel få fullt studielån? Jeg har allerede fått godkjent alle obligatoriske øvinger og gruppeprosjekt i alle fag hittil. Det er kun eksamen jeg mangler i de fagene jeg strøk i.Så kan jeg da ignorere alle de andre fagene som jeg har bestått, men likevel få fullt studielån? Eller må jeg finne meg en jobb mens jeg tar opp igjen de eksamenene?Tusen takk for hjelp. Er veldig stressa nå, da jeg ble veldig overrasket over mailen.Skal snakke med studieveileder, men typisk at denne mailen ble sendt ut sent på en fredag. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Sjekk om du kan bruke tiden fra emnene du allerede har bestått til å ta andre emner, enten lenger frem eller på siden av løpet ditt. Lenke til kommentar
signii Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Du får ikke støtte for å ta et emne en gang til. Altså: Dersom du våren 2017 har tatt emne1, emne2 og emne3 som alle er på 10 studiepoeng. Du har søkt om full støtte fra Lånekassen, og stryker på alle tre eksamenene. Da ligger du 30 studiepoeng bak. Dersom du neste vår (våren 2018) melder deg opp til disse emnene igjen, og ber om støtte fra Lånekassen, vil du sitte igjen med 60 studiepoeng bak siden du allerede har fått støtte til å ta disse fagene. Selv om du står gang nummer to. Siden du kun ligger 30 studiepoeng bak, så bryr ikke Lånekassen seg enda. Når du har 60 studiepoeng utestående så kutter de støtten, men med en gang du ligger under 60 (feks. 50 sp) så får du støtte igjen. På universitetet så er det veldig mange som tar "lette" fag de semesterene de tar opp emner de har strøket i, slik at de er meldt opp i feks. 40 studiepoeng det semesteret. Da blir Lånekassen fornøyd. Vet ikke om det er mulig på høgskole? Jeg tror det beste er å snakke med rådgiver og høre hva h*n anbefaler. Du er garantert ikke den første i denne situasjonen. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Du kan få studielån så lenge du ikkje ligg meir enn 60 studiepoeng bak. Du får derimot ikkje full omgjering til stipend viss du ikkje står i fag tilsvarande 30 studiepoeng i det semesteret du får støtte til. Prøv å melda deg opp i tredjeårsfag så langt det er mogleg, så får du både fullt stipend, og klarar i beste fall kanskje å henta deg inn igjen utan å bruka eit heilt år ekstra. Tar du meir enn 30 studiepoeng per semester blir dei ekstra studiepoenga dessutan godskrivne slik at du får omgjort lån til stipend frå semestera der du ikkje sto i alt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå