Gå til innhold

Rasisme - for siste gang

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990
Nei det er det ikke.

Noen grupper mennesker er raskere enn andre grupper mennesker. Disse raskeste er blandt annet svarte i huden.

Det er noen få subgrupper blandt svarte som er raskere.

For langdistanseløpere feks. er det funnet at en gruppe Kenyanere fra området rund Longonot har leggben som er 10% lettere enn snittet. De får derfor en mer energiøkonomisk måte å løpe på.

Bortsett kanskje fra at de har en kondisjonsmessig fordel ved at de bor 1800 meter over havet og derved har opparbeidet bedre oksygenopptak.

Nabostammen har ikke samme fordel og er like trege som deg og meg.

Pygmeene er tregere enn snittet fordi de har så korte ben. Men de er også svarte.

Jeg sa da ikke at ALLE svarte er raskere...

Gjorde jeg det? Nei.

Rasisme er å sperre noen ute fordi de er fra en annen nasjon enn deg, eller en annen hudfarge osv. osv.

Det kalles diskriminering.

Man kan utføre diskriminering på et rasistisk grunnlag, men det trenger ikke være det.

Jeg kan f.eks si at jeg ikke vil ha asiatere i klubben min. Dette er ikke rasistisk. Hvis jeg sier at jeg ikke vil ha de i klubben min fordi de er av en verre rase, så er det rasistisk.

Lenke til kommentar
Å si at svarte er raskere enn hvite er en (korrekt) generalisering

Det er ikke en korrekt generalisering av de årsaker jeg nevnte.

Det er så store forskjeller innen den svarte befolkningen at det å trekke noen konklusjoner ut fra hudfagen er meningsløst.

Du kan ikke trekke konklusjoner av eliteidrett og verdensmesterskap. Der er det kun de beste av de beste som er med. Det er dermed ikke et representativt utvalg av befolkningene.

Hvis jeg får lov å ta kenyanerne som eksempel - det er kun disse langdistanseløperne fra en liten stamme innenfor et begrenset geografisk område som er raske. De andre millionene kenyanere er det ikke.

Det blir som en amerikaner som har har observert reindriftssamer fange dyr inn til slakt skulle si at nordmenn generelt er dyktige med lasso.

Eller at en nordmann påstår at amerikanere generelt er gærne, etter å ha sett Jackass .

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Ehm, ja men fakta er at det er svarte, all slags svarte, som hovedsaklig vinner flest medaljer i sommer OL, spesielt i løping.

Michael Johnson, Carl Lewis, Maurice Greene, etc, etc.

Kenyaere er svarte, er de ikke det? De er raskere enn de hvite.

Generaliseringen min er fremdeles korrekt. Det er en generalisering. Dvs. ikke alle svarte er raskere enn hvite. Men de raskeste svarte, er raskere enn de raskeste hvite.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Men de raskeste svarte, er raskere enn de raskeste hvite.

Dette vil være en mer korrekt generalisering, men så er den jo også snevret inn og ikke lenger like generell.

Ja, den er mer nyansert, og mer korrekt, men den første er likevel en korrekt generalisering. Kenyaere er svarte de og. Jeg sa ikke at de var raske fordi de var svarte, dermed trenger du ikke grave fram alt det du sa.

Lenke til kommentar
generalisere ~e´re v2 gi allmenn gyldighet; stille opp allmenne regler på  grunnlag av enkelttilfeller 

En generalisering sier noe om regelmessighet, den er en regel.

Hvis du hevder at en generalisering er korrekt, hevder du at det den sier, er noe som gjelder for de aller fleste tilfeller av fenomenet generaliseringen beskriver.

Ergo så hevder du ved å si at den første generaliseringen er korrekt, at allment sett, altså i de aller fleste tilfeller, er svarte raskere enn hvite.

Ingen regel uten unntak - derfor vil det også i henhold til din generalisering om at svarte er raskere enn hvite, være slik at av og til, en sjelden gang, er hvite raskere enn svarte.

Det har du ikke noe grunnlag for å hevde, og derfor er din versjon feil.

Endret av sofokles
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Du generaliserer generaliseringen min. :p

Fra det du sier, høres det ut som jeg har sagt at alle svarte er raskere enn hvite, noe jeg ikke sa. Jeg sa ikke hvor mange svarte, eller hvilke svarte var raskere enn hvite. Det forblir udefinert, og dermed hvis det finnes svarte folk som er raskere enn hvite folk, så blir det en "korrekt" generalisering.

Er idiotisk å fortsette om dette. :p

Lenke til kommentar
Begynner snart å lure på om hw.no forum brukere er mindre smarte og mer fordomsfulle enn gjennomsnittet. Ihvertfall de som snakker høyest.

Som min lærer på ungdomsskolen sa... Det er ikke de beste elevene som blir husket. Det er de verste.

Det er de verstes holdninger man legger merke til. Det er de som går sterkest inn på oss. Det kan ha noe å si.

Lenke til kommentar
Jeg kan f.eks si at jeg ikke vil ha asiatere i klubben min. Dette er ikke rasistisk. Hvis jeg sier at jeg ikke vil ha de i klubben min fordi de er av en verre rase, så er det rasistisk.

Vel, for meg er det revnende likegyldig om du vil ha asiatene i klubben din fordi de er en værre rase eller fordi du mener asiatere er tyver eller hva det nå pokker er. Det du bedriver nå er bare språklig flisespikkeri og fjas. Om du stenger asiatere ute fra klubben din er du rasist, end of story.

Lenke til kommentar

Right, just what I was about to say.

Hvor fant du denne ?

Right, just what I was about to say var tatt fra The Julekalender.

Quoten far tatt fra bunnen av Seixons innlegg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Hvis det er din klubb, så kan du bestemme hvem som skal være i den.

Trenger ikke være sexist for at du ikke vil ha jenter i en klubb du lager.

Kanskje du bare ikke vil at jenter skal være med?

Trenger det å være sexist?

Samme med rase.

Du utestenger de ikke fordi du syns rasen deres er mindre verdt en din. Du stenger dem ute fordi du ikke vil at de skal være med. Dog er dette jo diskriminering, og ikke "kult", men det trenger ikke være rasistisk ment.

Det kan jo være rasistisk, hvis du sier "nei, ingen svarte får være med, de er ikke verdt nok for å være med". Da er det rasistisk.

Folk må nå få lov å bestemme hvem som skal få være med i deres egen klubb uten at det betyr de er noe slags -ist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...