Gå til innhold

Rasisme - for siste gang


Anbefalte innlegg

Hva er rasisme?

 

Fra ordboken:

ras|is´me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer.

Rasismen bygger på forestillingen om at noen raser er høyerestående, mens andre raser er laverestående.

Dette sier ordboken. Nå er jeg spent på hvilke av følgende utsagn er rasistiske:

1. Pakistanerne er voldelige.

2. Amerikanerne er dumme.

3. Afrikanere er latere enn europere.

4. Muslimene i USA er late.

5. Afrikanerne er voldelige.

6. Jødene er mer arbeidssomme enn palestinerne.

7. Japanere er mer disiplinerte enn nordmenn.

 

Hva av dette er rasisme? Jeg anser hele rasismebegrepet for å være ødelagt og ubrukelig, da det misbrukes og brukes feil.

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Tror faktisk at ingen av de er rasistiske...

Fordomsfulle generaliseringer er de...

Stereotyper er noe annet som springer til hjernen.

 

Kanskje man bør bruke et begrep som heter "ethnicist"? Hehe.

Lenke til kommentar

Egentlig er ingen av dem rasistiske fordi ingen nevner noen rase som sådan, det er kun snakk om nasjonaliteter.

 

Men

 

Alle utsagnene kan tolkes som rasistiske ytringer og alle utsagnene kon tolkes som ytttringer som ikke er rasistiske.oi

 

Hva man kommer frem til er avhengig av sammenhengen, konteksten.

 

Jeg vil si at utsagnene vil tendere mer mot å bære rasistisk mening jo mindre begrunnelse og avgrensning som gis samtidig som begrunnelsen og avrensningen nettoppp kan bekrefte at yttringen er rasistisk.

Lenke til kommentar

Noken som har spillt C&C generals i multiplayer? i så fall har dere sikkert merka at ALLE "stygge ord" er sensurert i chatten der...

Til og med ordet "negro" er sensurert - er det rasistisk?

I og med at "Negro" eller "neger" på norsk, er det ordet som faktisk seier mest politisk korrekt åssn en person "er" - er det vel litt feil å sensurere det??

Egentlig så er jo ordet Negro basert på en farge, negria - svart....

Lenke til kommentar

Det er feil å definere rasisme og så hevde at alle uttrykk som ikke er rasistiske er OK.

 

Enkelte ord oppfattes av enkelte som sårende og støtende.

 

Derfor kaller ikke kona mi meg feite gris og jeg kaller ikke henne grimete sugge.

 

For alt jeg vet ville hun kanskje like det. Men jeg tror det ikke.

 

Jeg velger hvilke ord jeg bruker utfra hvilken effekt jeg ønkser å oppnå. Og jeg vet endel uttrykk faktisk er sårende for en del mennesker.

 

Av respekt velger jeg derfor stort sett å unngå å bruke ord jeg har en rimelig grunn til å anta vil virke støtende.

 

I andre sammenhenger kanskje velger jeg motsatt - jeg bruker de ordene jeg vet sårer, støter, ergrer, irriterer.

 

Men som sagt, stort sett, synes jeg det er greit å være på godfot med omverdenen - jeg har av erfaring sett at det kommer bedre resultater ut av dialog enn av gjensidig utveksling av ukvemsord.

Endret av sofokles
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Det er feil å definere rasisme og å hevde at alle uttrykk som ikke er rasistiske er OK.

Tror ikke dette er poenget.

Dette er noe mange misoppfatter.

Bare fordi noe ikke er rasistisk, betyr ikke nødvendigvis at det er "OK".

Vel, det er sånn en del her på forumet oppfatter det, men de samme lever i en svart/hvitt verden...

Lenke til kommentar
Dette sier ordboken. Nå er jeg spent på hvilke av følgende utsagn er rasistiske:

1. Pakistanerne er voldelige.

2. Amerikanerne er dumme.

3. Afrikanere er latere enn europere.

4. Muslimene i USA er late.

5. Afrikanerne er voldelige.

6. Jødene er mer arbeidssomme enn palestinerne.

7. Japanere er mer disiplinerte enn nordmenn.

 

Hva av dette er rasisme? Jeg anser hele rasismebegrepet for å være ødelagt og ubrukelig, da det misbrukes og brukes feil.

Fælt til fordommer her.

 

Bare så det er klart, her er definisjonen på rase.

 

I rase m1 (fra it.) gruppe individer innenfor en art med arvelige fellestrekk som skiller dem ut fra andre grupper den hvite r- / den nordiske r- / fer-, hester- .

 

1. Dette er mer en feilaktig generalisering, fordom. Man har møtt en voldelig pakistaner f.eks. og konkluderer deretter at alle pakistanere er voldelige. Hvis man derimot sier at mørkhudede mennesker er voldelige så er det rasisme. Pakistaner kan også være en hvit. Sier du at politikere er voldelige f.eks. er ikke det rasisme heller, såvidt meg bekjent er ikke politikere en egen rase ;)

2. se punkt 1.

3. se punkt 1. Afrikanere er en person som er statsborger i et afrikansk land, kan være et vell av raser.

4. Muslim er definitift ikke en rase. se punkt 1

5. se punkt 3

 

jøde m1 (gj lty fra lat. og gr, av hebr jehudi 'av Juda stamme')

1 medlem el. etterkommer av det semittiske folket som i oldtiden bodde i Palestina

2 person som bekjenner seg til den jødiske religion

 

6. Menes jøde ifølge punkt 1 så er det rasistisk. Fyyyyyyy.

7. se punkt 1.

 

Håper du er klokere nå. :thumbup: Flott at du tar opp dette, da mange er litt forvirret om hva som er rasistisk.

Lenke til kommentar
Håper du er klokere nå.  Flott at du tar opp dette, da mange er litt forvirret om hva som er rasistisk.
Kan ikke se at det har kommet frem så mye nytt i tråden, da det virker som om rasisme defineres ut av et helhetsbilde en tekst gir, og ikke enkeltsetninger. Dette er bra, og det er det jeg håpet på. Når det er sagt så valgte jeg bare endel vanlig "fordommer" (om de er korrekte lelr ikke), og de 7 "utsagnene" ikke er min mening. Jeg foreslår at man avvikler rasisme begrepet, og heller jobber for gjensidig respekt og forståelse, på begge "sider" av konflikten. Rasismen slår begge veier.

Stusset litt på din kommentar til følgende utsagn:

6. Jødene er mer arbeidssomme enn palestinerne.

6. Menes jøde ifølge punkt 1 så er det rasistisk. Fyyyyyyy.
Dette er nytt for meg. Jeg trodde rasisme bare gjalt negativt ladde utsagn. Er det f.eks rasistisk å si at afrikanere er raskere til å løpe enn hvite?
Lenke til kommentar
Stusset litt på din kommentar til følgende utsagn:

6. Jødene er mer arbeidssomme enn palestinerne.

6. Menes jøde ifølge punkt 1 så er det rasistisk. Fyyyyyyy.
Dette er nytt for meg. Jeg trodde rasisme bare gjalt negativt ladde utsagn. Er det f.eks rasistisk å si at afrikanere er raskere til å løpe enn hvite?

Høres det rart ut? Selvfølgelig er det rasistisk.

Lenke til kommentar
Stusset litt på din kommentar til følgende utsagn:

6. Jødene er mer arbeidssomme enn palestinerne.

6. Menes jøde ifølge punkt 1 så er det rasistisk. Fyyyyyyy.
Dette er nytt for meg. Jeg trodde rasisme bare gjalt negativt ladde utsagn. Er det f.eks rasistisk å si at afrikanere er raskere til å løpe enn hvite?

Høres det rart ut? Selvfølgelig er det rasistisk.

Dette ble spennende! *ivrig*. Du mener altså at det er rasistisk å si at afrikanere er raskere til å løpe enn hvite.

Er det fortsatt rasistisk hvis jeg sier at afrikanre generelt er raskere til å løpe enn hvite?

Har det noe å si om det er et snev av sannhet i utsagnet eller om det er pølsespinn?

Her er det noen som har driti seg ut og misforstått rasismebegrepet helt, og det kan godt være meg.

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Vel, at afrikanere er raskere å springe enn hvite er ikke rasistisk, da afrikanere ikke er en egen rase. Hadde du derimot sagt svarte eller 'negere' er raskere å springe enn hvite og at de har større penis enn hvite osv så er det rasistisk. Se på definisjonen av rasisme så ser du det.

:no:

 

Rasisme er å si at du er verre til noe fordi du er av den rasen.

Er ingenting galt i å si at svarte er raskere enn hvite, eller at de har større penis.

Begge de to utsagnene er til og med gjennomsnittlige korrekte.

Hvem vinner alle gull-medaljene i sommer-OL? Jo, svarte. De er raskere, hopper høyere, etc, etc. Hehe.

 

Det er ikke rasisme! Hallo?

 

Hvis du sier "han er treg fordi han er hvit" er rasistisk.

 

Å si at svarte er raskere enn hvite er en (korrekt) generalisering.

Lenke til kommentar

Nei det er det ikke.

 

Noen grupper mennesker er raskere enn andre grupper mennesker. Disse raskeste er blandt annet svarte i huden.

 

Det er noen få subgrupper blandt svarte som er raskere.

 

For langdistanseløpere feks. er det funnet at en gruppe Kenyanere fra området rund Longonot har leggben som er 10% lettere enn snittet. De får derfor en mer energiøkonomisk måte å løpe på.

 

Bortsett kanskje fra at de har en kondisjonsmessig fordel ved at de bor 1800 meter over havet og derved har opparbeidet bedre oksygenopptak.

 

Nabostammen har ikke samme fordel og er like trege som deg og meg.

 

Pygmeene er tregere enn snittet fordi de har så korte ben. Men de er også svarte.

Lenke til kommentar
Hva er rasisme?

 

Fra ordboken:

ras|is´me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer.

Rasismen bygger på forestillingen om at noen raser er høyerestående, mens andre raser er laverestående.

Dette sier ordboken. Nå er jeg spent på hvilke av følgende utsagn er rasistiske:

1. Pakistanerne er voldelige.

2. Amerikanerne er dumme.

3. Afrikanere er latere enn europere.

4. Muslimene i USA er late.

5. Afrikanerne er voldelige.

6. Jødene er mer arbeidssomme enn palestinerne.

7. Japanere er mer disiplinerte enn nordmenn.

 

Hva av dette er rasisme? Jeg anser hele rasismebegrepet for å være ødelagt og ubrukelig, da det misbrukes og brukes feil.

De er ikke rasistiske noen av dem. De er fordommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...