Gå til innhold

– I løpet av de neste fem årene er planen å bygge en skipsflåte med 15 til 25 «kjempeseilskip»


Anbefalte innlegg

Uten og satt meg alt for mye inn i dette kan jeg tenke mengde LNG man må ha med ombord for og få samme energiinnholdt som tungolje kan være problematisk "det er lang avstand imellom bunkerbåtene i dag".

 

Siden virkningsgraden på tungolje og LNG er ganske lik så burde det være mulig å bytte men pris og tilgjengelighet er nok viktigere i dagens marked.

LNG/Metan er vel blant de med høyeste energiinnhold per kilo, og er betydelig mer energirik enn tungolje. Et problem kan jo være tankene man måtte bygge for å oppbevare drivstoffet om bord, men kontra å bygge store master og seil...

 

Vet ikke hva prisen på LNG/metan er i forhold til tungolje, tipper den er høyere. Hvis ikke hadde vel "alle" fyrt med LNG, men kontra seil?

 

Synes i grunn hele konseptet som presenteres her virker litt søkt, og bærer preg av å skal være "i tiden". Bygge små båter med liten kapasitet og lav fart? som ei miljø-unnskyldning virker det vel, men ikke så mye mer. "Vi har spart miljøet for x tonn ditt og x tonn datt". Høres fint ut, men skal det monne så må man nok gjøre litt større grep. Ett effektivt grep er vel å gå opp på skipsstørrelse, et annet er ned på fart. Begge disse sammen kan kanskje motvirke at fraktprisen går opp? En tredje mulighet er å finne alternativt drivstoff. Hvis ikke LNG, kanskje en moderne fisjons-reaktor hadde gjort susen?  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4000 kvadratmeter med seil. Masser av seil, men fortsatt 1400 kvadratmeter mindre enn de virkelig majestetiske seilskutene som HMS Victory :)

 

Vi er i 2017, ikke 1789. Teknologiske fremskritt tilsier at vi burde klare få på mer seil enn skarve 4000 kvadrat!

Det er mer som teller enn bare seilarealet. En analogi er at noen bedømmer en bils egenskaper utfra motorvolumet ("no replacement for displacement")

 

Med moderne materialer og seilplaner, utnytter man vinden mye mer effektivt enn på 1700-tallet, med samme seilareal. Dersom man i tillegg kan samle solkraft på det samme seilarealet og lagre den som strøm, kanskje til og med bremse med propeller for å lagre strøm i sterk medvind, bruke propellkraft til å gå høyere mot vinden på kryss, og bruke moderne meteorologi for å beregne optimale seilruter, da har vi tatt svært store framskritt fra HMS Victory.

Lenke til kommentar

Jeg håper illustrasjonen er fiktiv. Råseil er noe av det minst effektive som finnes!

Min ville gjetning er at det ikke skal illustrere råseil, men relativt stive komposittseil. Seiltrimming er en svært avansert disiplin, men en god flyvingeform er ikke å forakte.

Lenke til kommentar

 

 

Har lurt litt på hvorfor store skip ikke kan bruke LNG i stedet for tungolje?[....].

Prisen, billigste, lovlige, råoljedestillat er det "de" vil bruke. Så en svart, svovelholdig, greie som knapt er flytende ved 70 grader er nok fremdeles billigere enn gass, enten den er nedkjølt eller under trykk

 

Ja, det enkle svaret er naturlig nok prisen. Men hvor store forskjeller er det? Hvis man sammenligner med vindkraft, som vil doble seilingstiden, er fortsatt LNG et dårlig valg hvis man ønsker et miljøvennlig alternativ til tungolje?

 

Det er vel også slik at slike skip forurenser så mye at de kun får fyre med svovelsuppa si langt ute til sjøs. I nærheten av havner er det vel diesel som gjelder?

 

Tenkte også slik at med LNG har man 2 alternativer. Stempel-motoren eller steam-turbiner. Sistnevnte har vel litt høyere virkningsgrad?

 

Vet ikke om LNG er helt tullete, men hvis miljøvennlig skal bli en faktor også i skipsfart, så er det fort en blindvei å gå tilbake på teknologi. I alle fall å ha seil som eneste miljøvennlige alternativ for havgående skip.

 

Edit: Vil også tro at skip som drives av LNG ikke trenger å ha kjøleanlegg ombord. De fyller nedkjølt LNG, og forbrenner avdampingen ++ Det er vel slik LNG frakt-tankere fungerer i dag?

 

 

Steamturbiner har vesentlig dårligere virkningsgrad fordi man på en båt sliter med å bruke overskuddsvarmen til noe. Det gjør at man først tar ut energien i en høytrykksturbin og deretter en lavtrykksturbin før man må kjøle ned steam for å gjøre dem om til vann og et nytt kretsløp. Noe av varmen kan selvsagt brukes til oppvarming osv , men det er begrenset hvor stort oppvarmingsbehov man vanligvis har på en båt. Man får meget god drivstoffefektivitet med en saktegående totakts dieselmotor. (Sammenlignet med bilmotorer selvsagt)

 

Det er (Heldigvis) kommer mange nye regler for svovelutslipp de siste 10årene. Mens man idag kan bruke fuel med opptil 3,5% svovel vil denne grensen om et par år synke til 0,1%, noe som gjør at man enten må over på ULSHFO eller MGO (Ikke så langt fra Diesel). Både USA, EU , Kina , Tyrkia , Island har nå regler som sier at man må ha rensing av eksos eller gå på MGO. 

 

Japanerne prøvde seil for ca 30år siden uten suksess. Håper selvsagt det kan bli bedre denne gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...