Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rød hud og røde prikker etter barbering, tips? Bruker maskin.

Anbefalte innlegg

Barberbladene er like brede som de med flere blader

Så hva er forskjellen på Muhle og Gillette høvelen?

Anonymous poster hash: 51e96...29d

1 skarpt blad som er bedre og billigere enn de dyre gillette bladene og de er nær umulig å skjære seg selv med

Jeg har tatt skjegget uten å kutte det med maskin eller saks først

Håret setter seg fast i Gillette, det gjør det ikke i barberbladet og skulle det gjøre det fordi en ikke skyller, så er det bare å skru av bladet, som tar sekunder

Jeg barberer meg ikke lengre fordi jeg ikke gidder

Trimmer skjegget annenhver uke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 skarpt blad som er bedre og billigere enn de dyre gillette bladene og de er nær umulig å skjære seg selv med

Håret setter seg fast i Gillette, det gjør det ikke i barberbladet og skulle det gjøre det fordi en ikke skyller, så er det bare å skru av bladet, som tar sekunder

Stiv pris på Muhle da. 500 spenn

Lenke til kommentar

og Gillette har ikke stive priser?

Poenget er jo at bladene er billige og mye bedre

Jeg har denne som koster 339,-

https://www.barbershop.no/collections/tradisjonell-barberhovel/products/muhle-r89-tradisjonell-barberhovel

alt som Gillete kan gjøre, kan disse gjøre mye bedre og billigere

Lenke til kommentar

og Gillette har ikke stive priser?

Poenget er jo at bladene er billige og mye bedre

Jeg har denne som koster 339,-

https://www.barbershop.no/collections/tradisjonell-barberhovel/products/muhle-r89-tradisjonell-barberhovel

alt som Gillete kan gjøre, kan disse gjøre mye bedre og billigere

Hva slags skum/gel bruker du under barberingen? Og kjører du noe aftershave?

Lenke til kommentar

klipper jeg skjegget kort så er det mye mer behagelig å ha noen millimeter, du slipper kutt og røde prikker og det tar bare noen sekunder å ta alt.

Men da utsetter man seg for litt kviser, selv som voksen. Kommer noe ann på kosthold også da. Men, en høvel holder kviser litt i sjakk ihvertfall, i og med at man får luftet huden litt og kutter kvisetoppene av så bakteriene ikke får anledning til å godte seg under det tynne overhudslaget (litt usikker på navngivning av huddeler, men dere tok vel poenget?).

jeg har skjeldent/aldri kviser så det fungerer ivertfall bra her.

Lenke til kommentar

Hvilken gilette høvel? Den ordinære til 89,-?

Nja jeg har nå den super duper duper dyre Gillette-varianten, den som har vibrator.

Man må ikke ha vibrering, men det hjelper faktisk bittelitt på barberkomforten. Men vibrering hjelper ikke på 4-8 dagers skjeggstubbene. Da må jeg til med en skjeggtrimmer uten avstandsstykket før jeg tar resten med høvel. Ellers river det noe så jævlig. Du kan få det til med høvel, men det river, og man må i sånne situasjoner rake fort. Og hår kommer da garantert til å fylle mellomrommene fort opp mellom knivene. Gitt at man har ventet en uke med å barbere seg.

I slike situasjoner så tør jeg nesten vedde på at monokniv høvel er bedre enn 2 til 5 knivshøvlene. Om man leter etter alternativer til hvordan jeg tar fatt i kort til langt ansiktsbehåring. Sannsynligheten for å skjære seg på monohøvel, enkeltbladshøvel er vel en god god del større.

Endret av G
Lenke til kommentar

Sjansen for å skjære seg med Muhle "monohøvel" er lik null og en kan bruke den på ukes skjegg uten store problemer

Jeg har brukt både skum på flaske/boks og hard såpe med kost

Boks er klart mye enklere, men med hard såpe så har man flere duftvalg og trenger ikke bruke aftershave, + at man ser skjegget

Som sagt, eneste minuset med Muhle etc. er at det er noe dyrt i innkjøp, men det sparer man inn fort om en barberer seg hver dag

Lenke til kommentar

Sjansen for å skjære seg med Muhle "monohøvel" er lik null og en kan bruke den på ukes skjegg uten store problemer

Jeg har brukt både skum på flaske/boks og hard såpe med kost

Boks er klart mye enklere, men med hard såpe så har man flere duftvalg og trenger ikke bruke aftershave, + at man ser skjegget

Som sagt, eneste minuset med Muhle etc. er at det er noe dyrt i innkjøp, men det sparer man inn fort om en barberer seg hver dag

Men man skjærer seg vel heller ikke med en helt ordinær Gillette høvel?

Lenke til kommentar

Fittedårlig  :wee:

Vet ikke om et par hundre kroner er for dyrt å forsøke et kjøp med i vanlig butikk, men et tips til et helt ok produkt:

https://www.sparkjop.no/918166_Fusion_ProGlide_Flexball_Power_TMR?spa_7_categories=catalog01_kosmetikk&spa_7_categories=catalog01_kosmetikk_kosmetikk2dhygiene&spa_7_categories=catalog01_kosmetikk_kosmetikk2dhygiene_kosmetikk2dhygiene2dbarbering

På noen av modellene så passer det inn et AA-batteri i håndtaket som man vrir av med en enkel vridebevegelse for å bytte batteriene ut. Det finnes modeller uten vibreringsmulighet også.

Endret av G
Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke meg at det er så himmelsk store forskjeller. Har gått hele løpet i fra 2 til 3 til 5 blader.

Men 5 blader er ok følelse. Av og til så følte nå jeg at jeg kom bedre til med 2 blads høvel enn 3 blads, når jeg var der for mange år siden. En ting disse 5 bladshøvlene fra Gillette har er en enblads kant man kan komme til med da. Men man skjærer seg enklere på en 2 blads enn enn 5 blads vil jeg si.

Om bladene er sløve så rasper en 5 bladshøvel ganske heftig også i huden. Men fine når de er nyslipte. Jeg liker å barbere i mot hårveksten i sluttdragene. Da jeg synes høvler generellt er "fittedårlige" på å barbere tett nok. Men det er min smak.

Men så har jeg mørke stubber som synes litt også da. Noen er jo blonde i hårvekst og merker kanskje ikke det Fred Flintstone utseende så mye

dd12d235cecfdc112c290f6d551f879a.png

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke meg at det er så himmelsk store forskjeller. Har gått hele løpet i fra 2 til 3 til 5 blader.

Men 5 blader er ok følelse. Av og til så følte nå jeg at jeg kom bedre til med 2 blads høvel enn 3 blads, når jeg var der for mange år siden. En ting disse 5 bladshøvlene fra Gillette har er en enblads kant man kan komme til med da.

Er denne her bra? https://www.barbershop.no/products/muhle-r89-tradisjonell-barberhovel?utm_medium=cpc&utm_source=googlepla&variant=14524787079&gclid=CjwKCAjw-ezKBRAGEiwAu-_-LDQyxigVlU7GcveK7usZ3dWYOtxpMgpzdb-xbqoNIPSKmbZMW-AVMhoC3VEQAvD_BwE

Lenke til kommentar

Har aldri prøvd ut slike, men det var jo noe liknende utseende på høvler som bestefedrene vår brukte. Sikkert godt gammelt håndverk, men må sannsynligvis prøves ut før man vet hva man synes om sånt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i ordet "engangs"

Den på bildet kan brukes mange ganger og bladene er billige

Hvor ofte bør bladene byttes ut?

Kommer an på hvor mye skjegg du drar av hver gang. Etter min erfaring så er det nok greit å bytte hver gang man barberer seg hvis man har hårvekst i hele trynet. Når jeg tar leppa og haka, eneste stedet det er skjegg, så bytter jeg ca hver 3-4 gang. Du får vesentlig billigere enn 10 blader for 40,-. Bestill i bulk (maaaange på en gang).

Men disse Muhle-høvlene ser jo så sjukt små ut. Er de virkelig SÅÅÅÅÅ mye bedre enn de 89-kroners gillette høvlene?

Det er ikke høvelen som er bedre, det er pga. at man kan bruke ferske blader hele tiden til samme pris som om man bruker et Gillette-blad en uke eller tre. Gillette bladene holder ikke lengre enn bladene på en Muhle-høvel.

Egentlig ikke da man sparer det inn i løpet av kanskje 1 år og man får en mye behageligere barberopplevelse. Så er Muhle et merke, man får samma høvelen til godt under 500,- ved å velge et annet merke og bestille fra utlandet.

Hvorfor klager du på pris egentlig? Du har problemer med barberingen og vil fikse det, er ikke det verdt noen hundrelapper? Tenk deg hvor mye annen dritt man bruker penger på som er mer meningsløst å kjøpe enn en relativt dyr høvel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i ordet "engangs"

Den på bildet kan brukes mange ganger og bladene er billige

Hvor ofte bør bladene byttes ut?

Kommer an på hvor mye skjegg du drar av hver gang. Etter min erfaring så er det nok greit å bytte hver gang man barberer seg hvis man har hårvekst i hele trynet. Når jeg tar leppa og haka, eneste stedet det er skjegg, så bytter jeg ca hver 3-4 gang. Du får vesentlig billigere enn 10 blader for 40,-. Bestill i bulk (maaaange på en gang).

Men disse Muhle-høvlene ser jo så sjukt små ut. Er de virkelig SÅÅÅÅÅ mye bedre enn de 89-kroners gillette høvlene?

Det er ikke høvelen som er bedre, det er pga. at man kan bruke ferske blader hele tiden til samme pris som om man bruker et Gillette-blad en uke eller tre. Gillette bladene holder ikke lengre enn bladene på en Muhle-høvel.

Egentlig ikke da man sparer det inn i løpet av kanskje 1 år og man får en mye behageligere barberopplevelse. Så er Muhle et merke, man får samma høvelen til godt under 500,- ved å velge et annet merke og bestille fra utlandet.

Hvorfor klager du på pris egentlig? Du har problemer med barberingen og vil fikse det, er ikke det verdt noen hundrelapper? Tenk deg hvor mye annen dritt man bruker penger på som er mer meningsløst å kjøpe enn en relativt dyr høvel.

Sjekk her. Dette er halsen.

Hvorfor i faen er de hår der, selvom jeg barberte meg med høvelen igår? Også ser du litt rødt der og

Endret av coby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...