Gå til innhold

Flagger hjem igjen flere IT-jobber fra India etter kjempetabbe: – Vi er hoppende glade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men vi manler kompetansen for og ha dissa it jobben i Norge. Kompetansen finner man india!

Ja, den tidligere kompetansen er jo godt plassert andre steder nå så blir ikke nødvendigvis lett å få den tilbake igjen. Men tviler veldig sterkt på at kompetansen har fløyet til India mens fiaskoopplegget foregikk. Endret av Vice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

På tide å kutte ut outsourcing da kanskje?

 

Nå var det som skjedde i Statoil både outsourcing og offshoring, dvs satt ut til eksternt selskap og flyttet fra Norge. Viktig å ha med seg distinksjonen mellom outsourcing og offshoring. Outsourcing kan faktisk være svært fornuftig og i enkelte sammenhenger helt nødvendig av kompetansemessige grunner. Også offshoring kan ha hensikt. Men man skal være svært bevist fordeler og ulemper, vurdere sikkerhetsaspektet og ikke minst ha en oppegående IKT-organisajon som håndterer dette.

 

Realiteten er at de fleste små og mellomstore bedrifter outsourcer i stort monn, og har i realiteten ingen alternativer.

 

Og det er her ingen svart/hvitt verden - realiteten er både/og.

Lenke til kommentar

"Hovedkontor for internasjonale operasjoner på Fornebu"?? Det var da voldsomt til kreativ journalistikk.

 

1. Statoil har ikke noe 'hovedkontor for internasjonale operasjoner. De har en avdeling for det som ledes fra Fornebu. Selskapets eneste hovedkontoret er på Forus.

 

2. At inderne foretok IT-drift for Statoil fra utlandet, har ikke noe med Statoils internasjonale aktivitet å gjøre (noe skribenten i uvitenhet sannsynligvis trodde...)

 

3. De omtalte sikkerhetssviktene hadde mest med drift av norske anlegg å gjøre. Driftstøtte til Statoils installasjoner til havs og på land, skjer ved kontorer langs kysten - ikke fra Oslo. At det blir "flere norske IT-konsulenter i gangene på Statoils hovedkontor for internasjonale operasjoner på Fornebu", er heller tvilsomt.

 

4. Om noe kan kalles 'hovedkontor' for IT, så er det på Forus.

Lenke til kommentar

Hvorfor opptrer IKT Norge som fagforeningens motpart i denne sammenheng? Er det bare NRK/Dagsrevyen som har vinklet det sånn eller er det en reell uenighet?

 

Hvis det reelt sett er mangel på kompetanse i Norge er det vel i tilfelle bransjen som sørger for det ved å outsource og med dette hindre rekruttering.

 

Norge har stort kompetanse mangel. India har ikkje så vi må ha flere folk ta master i Norge eller så må vi finne kompetansen i India.

Lenke til kommentar

På tide å kutte ut outsourcing da kanskje?

 

Outsourcing er ikke problemet. Problemet er å sette kontrakten ut til selskaper der det ikke er kultur for å tenke helhetlig og der kompetanse ses på som en personlig eiendom som må beskyttes og ikke deles.

Outsourcing har vi hatt i Norge siden 60-tallet, og det har stort sett fungert bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor opptrer IKT Norge som fagforeningens motpart i denne sammenheng? Er det bare NRK/Dagsrevyen som har vinklet det sånn eller er det en reell uenighet?

 

Hvis det reelt sett er mangel på kompetanse i Norge er det vel i tilfelle bransjen som sørger for det ved å outsource og med dette hindre rekruttering.

 

Norge har stort kompetanse mangel. India har ikkje så vi må ha flere folk ta master i Norge eller så må vi finne kompetansen i India.

Hmm.. Mange erfarer at man må bruke betydelige resurser på opplæring av dem man outsourcer til. Men siden de skifter jobb langt oftere enn vi er vant med blir man aldri ferdig med opplæringen.

 

Klart de får mye kompetanse på denne måten, men ikke nødvendigvis til gunst for kunden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor opptrer IKT Norge som fagforeningens motpart i denne sammenheng? Er det bare NRK/Dagsrevyen som har vinklet det sånn eller er det en reell uenighet?

 

Hvis det reelt sett er mangel på kompetanse i Norge er det vel i tilfelle bransjen som sørger for det ved å outsource og med dette hindre rekruttering.

Norge har stort kompetanse mangel. India har ikkje så vi må ha flere folk ta master i Norge eller så må vi finne kompetansen i India.

Hmm.. Mange erfarer at man må bruke betydelige resurser på opplæring av dem man outsourcer til. Men siden de skifter jobb langt oftere enn vi er vant med blir man aldri ferdig med opplæringen.

 

Klart de får mye kompetanse på denne måten, men ikke nødvendigvis til gunst for kunden.

 

Hmm ikkje akkurat det jeg har erfart.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...