Yvis&meg Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Jeg er amatør, og har ingen kunnskap om fotografering. Kan man få frem detaljer i ett ganske uskarpt bilde? Hvordan gjør jeg det, eller hvem sender jeg det til? Lenke til kommentar
johome Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Ja, ved hjelp av programvare. RAW eller JPEG ? Evt last opp bildet her på forumet Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Man kan oppskarpe litt i feks Photoshop, men ikke forvent samme kvaliteten som i Bones og CSI, de har tydeligvis noe rå software som ikke er i kommersielt salg. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 (endret) Om noe er ute av fokus rent optisk så får man det ikke i fokus igjen via software, så sant det er tatt med ett normal speilrefleks kamera.. Det finnes derimot kamera som tar bilder i forskjellig fokus og lagrer den informasjonen også inn i raw fila.. Men dette er ikke vanlig. Man kan gjøre noe skarpere, men det vil ikke endre fokuset i bildet på den måten jeg tror du ønsker det.. Det er derimot svært enkelt å ta ett bilde som er i fokus, og få resten til å se litt uskarpt ut Endret 30. juni 2017 av Krozmar Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 (endret) rawtherapee er greit mht å justere sånt (og det er gratis): www.rawtherapee.com Endret 7. juli 2017 av marius77 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 (endret) Du kan sannsynligvis gjøre bildet litt bedre i software med smarte justeringer, men ikke forvent mirakler uten mye manuell bearbeiding og en god posjon tålmodighet. Skarper du for mye opp blir det vanligvis bare forsterkede detaljer av uskarpheten. Kall det gjerne en skarpere uskarphet. Endret 8. juli 2017 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå