Gå til innhold

Forslag til vidvinkel (for landskap) til Nikon D550?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sigma 15-30

Sigma har vel ikke en 15-30, antar du tenker på Tamron 15-30 f/2,8.

Nå er ikke 15 mm så voldsomt mye til vidvinkel på DX-format, du får normalzoomer som går nesten så langt ned. Jeg ville heller gått for noe som går ned til i hvert fall 12 mm, gjerne 10.

Nikon har sin egen relativt ferske AF-P DX 10-20mm f/4.5-5.6G VR. Tamron har 10-24mm F3.5-4.5 Di II VC HLD.

Sigma har et lass med vidvinkelzoomer til DX-format, 10-20mm F4-5.6 EX DC (HSM), 10-20mm F3.5 EX DC HSM, 12-24mm F4.5-5.6 DG HSM II og 8-16mm F4.5-5.6 DC HSM. I motsetning til Nikon og Tamron sine objektiver så har de ikke bildestabilisering.

Tokina har ATR-X Pro 11-20mm F2.8 DX hvis du vil ha mer lysstyrke (men heller ikke den har bildestabilisering). Tokina er ikke noe stort merke i Norge, så den kan være litt vanskelig å få tak i.

Skulle jeg ha valgt hadde det nok stått mellom Nikon og Tamron. Begge er passe små og kompakte (Nikonen minst) og har bildestabilisering. Tamron har noe bedre lysstyrke i tillegg, men er en del dyrere.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Sigma 15-30

Sigma har vel ikke en 15-30, antar du tenker på Tamron 15-30 f/2,8.

Nei, jeg tenkte på Sigma 18-35. 

Aner ikke hvordan jeg klarte å skrive 15-30...

Det objektivet er det eneste jeg savner med cropkamera. 

Det er vidvinkel, og TS har ikke gitt noen andre kriterier. 

Endret av tow
Lenke til kommentar

Ville valgt et objektiv med stabilisering og Nikon AF-P 10-20mm f/4.5-5.6 VR og Tamron 10-24 f/3.5-4.5 VC er allerede nevnt. Kjenner ikke til Nikon sin, men Tamronen har jeg og synes den er kjempebra. Bruke du mye stativ, så står du litt friere til å velge objektiver uten stabilisering, men for min del vil jeg alltid prioritere stabilisering (VR på Nikon og VC på Tamron).

Lenke til kommentar

Ville valgt et objektiv med stabilisering og Nikon AF-P 10-20mm f/4.5-5.6 VR og Tamron 10-24 f/3.5-4.5 VC er allerede nevnt. ............

Personlig er jeg ikke så opptatt av ekstrem vidvinkel for landskap, men når noen først spør om vidvinkel til landskap antar jeg de ønsker mer vidvinkel en standardzoomen gir og da virker ikke Sigma 18-35 som noen godt alternativ.

Derimot enig i forslagene Thunderhead, men ville kanskje ventet litt til det kom tester av Nikons nye 10-20mm. Ellers har jo Sigma 8-16mm fått bra kritikker, men Sigmas 10-20 F3.5 og 8-16 vidvinkelzoomer begynner å bli en del år og usikker på hvor bra de er med nyere sensorer med 24MP. Nikon har jo også en eldre 10-24mm som kan være aktuell. Litt dyrere linse og uten stabilsiering.

DxO har en del tester av linser og det er ingen vidvinkelzoom (sist jeg sjekket) som scorer veldig bra på oppløsing/skarphet på Nikon crop-kameraer med 24MP, men langt fra alle alternativ er testet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...