Gå til innhold

feil i prime95 og annen feilmelding

JKJK

Anbefalte innlegg

Etter 2 minutter med torturtest i prime95 får jeg feilmelding:

[sat Dec 06 13:36:38 2003]

FATAL ERROR: Rounding was 0.4998016357, expected less than 0.4

Hardware failure detected, consult stress.txt file.

det hender også (skjelden, men det hender) at jeg får følgende feilmelding i forskjellige programmer:

error.jpg

Det kan ikke være noen alvorlig feil, siden pcn er jevnt over stabil. 3Dmark 03 og andre benchmarkprogrammer kjøres fint.

har 1x 512mb pc2700 twinmos brikke og 1x tilsvarende 256mb brikke (identiske brikker, bare forskjellige størrelser). Var meget påpasselig da jeg monterte pc'n og brukte armlenke i tillegg.

noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei DJ-JK

3DMark03 stresser ikke CPU'n og minnesystemet så mye som Prime95 gjør. Finner Prime95 en slik "Hardware failure" så har du faktisk også det! Det kan være at du har for lite volt til CPU eller RAM, varme eller ikke stabil nok strøm fra PSU. Så hvis du overklokker og får feil i Prime95 har du gått for høyt.

Jeg kjører mine Corsair TwinX3200LL DDR400 brikker på DDR440 2.5-3-3-7 og 2.85V. Brukte da nyeste verson av Prime95 og modulen "Blend" for å teste stabilitet. Klarte 12 timer uten error, og det er da godt nok for meg. Kanskje jeg hadde fått error etter 15 timer, men jeg synes 12 holder :D

Så hva enn du gjør, du skal klare Prime95 i 12 timer uten error. Klarer du ikke det har du ett hardware problem alla det jeg beskrev dessverre :dontgetit:

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

vell. har ikke overklokket, og ram timings står på standard.

cpu tempen er strøken (37 grader idle, opptil 40 ved stress). Kjører cpu volt på 1,6. Kanskje dette er litt lite. Husker ikke hva jeg kjører ram volt på, men det er nok standard. skal sjekke.

Lenke til kommentar

cpu tempen er strøken (37 grader idle, opptil 40 ved stress). Kjører cpu volt på 1,6. Kanskje dette er litt lite. Husker ikke hva jeg kjører ram volt på, men det er nok standard. skal sjekke.

Kjører du på standard verdier og temperaturen er slik du sa, så er det ikke det som er problemet iallefall. Da kan det være at hovedkortet ikke liker RAM'n din. Å flashe til en nyere BIOS kan da hjelpe. Kanskje teste andre RAM brikker?

Tror nok RAM'n er problemet...

Lenke til kommentar

Kjører du på standard verdier og temperaturen er slik du sa, så er det ikke det som er problemet iallefall. Da kan det være at hovedkortet ikke liker RAM'n din. Å flashe til en nyere BIOS kan da hjelpe. Kanskje teste andre RAM brikker?

Tror nok RAM'n er problemet...

skulle akurat til å poste en post om at jeg er ganske sikker på at det er ram'en.

Har nå stresset cpu med andre programmer, og det fungerer helt fint. var i utgangspunktet veldig skeptisk til disse brikkene, men de ble innkjøpt likevell grunnet prisen.

Vet ikke om jeg gidder å gjøre noe stort nummer utav det, da problemet er relativt lite. Blir nok nye minnebrikker etter hvert. (f.eks 2x geil 512 brikker elns).

kan såklart prøve å flashe bios (den som er nå er den kortet ble levert med og er fra i sommer), men har litt flashe-angst da jeg klarte å drepe et skjermkort til 3000,- en gang :)

Lenke til kommentar

Hei DJ-JK

3DMark03 stresser ikke CPU'n og minnesystemet så mye som Prime95 gjør. Finner Prime95 en slik "Hardware failure" så har du faktisk også det! Det kan være at du har for lite volt til CPU eller RAM, varme eller ikke stabil nok strøm fra PSU. Så hvis du overklokker og får feil i Prime95 har du gått for høyt.

Jeg kjører mine Corsair TwinX3200LL DDR400 brikker på DDR440 2.5-3-3-7 og 2.85V. Brukte da nyeste verson av Prime95 og modulen "Blend" for å teste stabilitet. Klarte 12 timer uten error, og det er da godt nok for meg. Kanskje jeg hadde fått error etter 15 timer, men jeg synes 12 holder :D

Så hva enn du gjør, du skal klare Prime95 i 12 timer uten error. Klarer du ikke det har du ett hardware problem alla det jeg beskrev dessverre :dontgetit:

kjørte prime 95 feilfritt i 12 timer på den mest ustabile pc'en min.

vanligvis kjører den 2-10 min før den restarter, men med prime 95 kjørte den feilfritt i 12 timer

merkelig lol

Lenke til kommentar
Kjørte prime 95 feilfritt i 12 timer på den mest ustabile pc'en min. Vanligvis kjører den 2-10 min før den restarter, men med prime 95 kjørte den feilfritt i 12 timer.

merkelig lol

Prøv å være litt mer saklig da! Sier du at vanligvis restarter PC'n etter 2-10 min, men klarer Prime95 i 12 timer!!?? Klar over hvor dumt ett slikt utsagn er?

Forklar hva du gjør med PC'n slik at den henger seg etter så kort tid f.eks!! Hvis det er problemer med driveren til skjermkortet, så vil ikke Prime95 stoppe opp vet du! Prime95 tester hovedsaklig CPU og RAM.

"på den mest ustabile PC'en min..." :thumbs:

Lenke til kommentar
Kjørte prime 95 feilfritt i 12 timer på den mest ustabile pc'en min. Vanligvis kjører den 2-10 min før den restarter, men med prime 95 kjørte den feilfritt i 12 timer.

merkelig  lol

Prøv å være litt mer saklig da! Sier du at vanligvis restarter PC'n etter 2-10 min, men klarer Prime95 i 12 timer!!?? Klar over hvor dumt ett slikt utsagn er?

Forklar hva du gjør med PC'n slik at den henger seg etter så kort tid f.eks!! Hvis det er problemer med driveren til skjermkortet, så vil ikke Prime95 stoppe opp vet du! Prime95 tester hovedsaklig CPU og RAM.

"på den mest ustabile PC'en min..." :thumbs:

:lol: !!!

Lenke til kommentar

feilmeldinga i kingpin ble jeg kvitt ved å patche til nyeste versjon. Enda hender det at opera kan komme med et utbrudd en gang i skuddåret, men det er sjelden. Er egentli litt usikker på hva det egentlig er, når en patch fixet problemet i kingpin!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...