Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppkjøp - følger avtaler?

kolstade

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er litt off-topic, men prøver allikevel. 

Si jeg har planlagt en fremtidig avtale med selskap A og B, men selskap A har planlagt oppkjøp av selskap B. Årsaken til at jeg vil ha avtale med begge selskapene er å sikre avtalebetingelser med selskap B. Dersom selskap A kjøper selskap B vil min avtale med selskap B automatisk bli sagt opp? Finnes det eventuelt en klausul man kan sette i avtalen med selskap B for å sikre betingelsene selv med oppkjøp? 

Takker for alle svar. 

Endret av kolstade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort fortalt: Det koommer an på.

Hvis A kjøper aksjene i B, vil A og B fortsatt eksistere som separate selskaper, og være fullt ut ansvarlig for sine respektive forpliktelser.

Hvis A og B fusjonerer, vil det nye selskapet AB fullt ut være ansvarlig for sine respektive forpliktelser.

Hvis A kjøper innmaten i B, det vil si at det kjøper alle de tingene som B eier og ansetter Bs ansatte, vil A være ansvarlig for forpliktelsene etter avtalen med A, og B vil være ansvarlig for avtalen med B. B vil på ett eller annet tidspunkt innstille sin drift, og du vil kanskje få et erstatningskrav mot B for brudd på avtalen. Det finnes regler i selskaps- og konkursretten som kan gi deg eller konkursboet anledning til å rette krav mot A, eller styremedlemmene i B, for tap du er påført som følge av at transaksjonen er gjennomført på en illojal måte e.l., men dont' count on it.

Det finnes en rekke avtalemekanismer for å redusere partenes risiko hvis den andre parten driver med denne typen krumspring. Du må nok regne med å måtte betale en del penger for å få fornuftige råd om hvordan å implementere disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...