kolstade Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 (endret) Vet ikke om dette er litt off-topic, men prøver allikevel. Si jeg har planlagt en fremtidig avtale med selskap A og B, men selskap A har planlagt oppkjøp av selskap B. Årsaken til at jeg vil ha avtale med begge selskapene er å sikre avtalebetingelser med selskap B. Dersom selskap A kjøper selskap B vil min avtale med selskap B automatisk bli sagt opp? Finnes det eventuelt en klausul man kan sette i avtalen med selskap B for å sikre betingelsene selv med oppkjøp? Takker for alle svar. Endret 30. juni 2017 av kolstade Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Kort fortalt: Det koommer an på. Hvis A kjøper aksjene i B, vil A og B fortsatt eksistere som separate selskaper, og være fullt ut ansvarlig for sine respektive forpliktelser. Hvis A og B fusjonerer, vil det nye selskapet AB fullt ut være ansvarlig for sine respektive forpliktelser. Hvis A kjøper innmaten i B, det vil si at det kjøper alle de tingene som B eier og ansetter Bs ansatte, vil A være ansvarlig for forpliktelsene etter avtalen med A, og B vil være ansvarlig for avtalen med B. B vil på ett eller annet tidspunkt innstille sin drift, og du vil kanskje få et erstatningskrav mot B for brudd på avtalen. Det finnes regler i selskaps- og konkursretten som kan gi deg eller konkursboet anledning til å rette krav mot A, eller styremedlemmene i B, for tap du er påført som følge av at transaksjonen er gjennomført på en illojal måte e.l., men dont' count on it. Det finnes en rekke avtalemekanismer for å redusere partenes risiko hvis den andre parten driver med denne typen krumspring. Du må nok regne med å måtte betale en del penger for å få fornuftige råd om hvordan å implementere disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå