Gå til innhold

Enova gir støtte til hurtigladere i distriktene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke slik at batteribil-eiere  "lader gratis hjemme", og altså ikke burde trenge disse?

- Og stadig påpeker at liknende støtte til Hydrogen-satsingen er bortkastede offentlige midler?

 

Men støtt i vei. Norge burde bli hel-elektrisk innen transport, for å redusere lokal forurensning. Og da trenger man ingen konstruerte motsetninger mellom batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk.

Men ta bort støtteordninger for el-biler generelt et par år, og teppelegg Norge både med el-ladestasjoner og Hydrogen-fyllestasjoner, for disse støtteordninge-pengene.  Så kommer nok elbil-salget, for begge typer, av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en flott start mot en bedre bruk av Enova sine resurser. 

 

De forrige rundene hvor de har spred pengene tynt utover hovedtrafikkårene har vært litt vanskelig å se logikken i. Støtte bør konsentreres om de stedene hvor infrastrukturen trengs men ikke gir noen mulighet for lønnsomhet.

 

Eksempler på dette er f eks viktige strekninger med for lavt trafikkgrunnlag, høy trafikk bare deler av året eller ikke minst viktige plasseringer som får et alt for stort anleggsbidrag. Det siste kan også skje der trafikken er stor.

Lenke til kommentar

For en utrolig sløsing med penger. Sett merkelappen "miljø" på noe og staten betaler ut milliarder. Og dette kun for symbolpolitikk som ikke vil ha noen målbar effekt i den store sammenhengen. Det er galskap.

 

Hva mener du er den store sammenhengen?

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at batteribil-eiere  "lader gratis hjemme", og altså ikke burde trenge disse?

- Og stadig påpeker at liknende støtte til Hydrogen-satsingen er bortkastede offentlige midler?

 

Men støtt i vei. Norge burde bli hel-elektrisk innen transport, for å redusere lokal forurensning. Og da trenger man ingen konstruerte motsetninger mellom batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk.

Men ta bort støtteordninger for el-biler generelt et par år, og teppelegg Norge både med el-ladestasjoner og Hydrogen-fyllestasjoner, for disse støtteordninge-pengene.  Så kommer nok elbil-salget, for begge typer, av seg selv.

 

Jeg håper du ikke spiller dum her. Men el-biler trenger også lading på tur. Dvs. når de ikke er hjemme....

 

Hva tenker du om å fjerne fordeler? Alt? Momsfritak og avgiftsfritak, eller slikt som bompenger, ferger og parkering?

 

Og det bør ikke være noe hinder for å ha både Hydrogen og El. Og det legges det heller ikke opp til i politikken så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar

For å ta det kronologisk:

Er det ikke slik at batteribil-eiere "lader gratis hjemme"

Ja, det stemmer i de aller fleste tilfeller.

 

og altså ikke burde trenge disse?

Nei, fordi det ikke gjelder alle tilfeller. Noen ganger skal man på langtur og da trengs hurtigladerne. Spesielt for biler med kort rekkevidde.

 

- Og stadig påpeker at liknende støtte til Hydrogen-satsingen er bortkastede offentlige midler?

Ja, én hydrogenstasjon med 4 pumper koster ca like mye som 10 hurtigladestasjoner for 10 biler hver. Når de fleste elbileiere også lader hjemme eller på jobb i de fleste tilfeller så dekker altså støttemidlene til hurtigladestasjoner langt flere elbilbrukere enn samme beløp ville dekt hydrogenbilbrukere.

 

Hydrogenbiler rammes altså av høna eller egget-problematikken. Det er uhyre få hydrogenbiler fordi det finnes uhyre få hydrogenstasjoner fordi det er uhyre få hydrogenbiler...

 

Men ikke vær så bitter på at Hydrogenbilene rammes av høna og egget-problematikken. Selv om hydrogenstasjoner og hydrogenbiler hadde vært kjempetilgjengelig så ville fortsatt hydrogenet vært vesentlig dyrere per kjørte km enn strøm og stått for vesentlige CO2-utslipp. Hydrogen produseres kommersielt fra metan, ikke fra elektrolyse, men det visste du vel etter tidligere diskusjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en utrolig sløsing med penger. Sett merkelappen "miljø" på noe og staten betaler ut milliarder. Og dette kun for symbolpolitikk som ikke vil ha noen målbar effekt i den store sammenhengen. Det er galskap.

 

"Enova skal dekke 40 prosent av investeringskostnadene, med en øvre grense på 200.000 kroner per hurtiglader."

"Det vil kunne innvilges støtte til inntil to hurtigladere i hver kommune."

"Ordningen er relevant for aktører i nesten 300 kommuner"

 

Det blir altså 120.000.000,- for 2 stasjoner i 300 kommuner. I forhold til andre ting det brukes mye penger på så er dette en dråpe i havet. Her i byen brukte de godt over 400.000,- på et par bautasteiner :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en utrolig sløsing med penger. Sett merkelappen "miljø" på noe og staten betaler ut milliarder. Og dette kun for symbolpolitikk som ikke vil ha noen målbar effekt i den store sammenhengen. Det er galskap.

 

ok, nyt eksosen du tydeligvis digger.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at batteribil-eiere  "lader gratis hjemme", og altså ikke burde trenge disse?

- Og stadig påpeker at liknende støtte til Hydrogen-satsingen er bortkastede offentlige midler?

 

Men støtt i vei. Norge burde bli hel-elektrisk innen transport, for å redusere lokal forurensning. Og da trenger man ingen konstruerte motsetninger mellom batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk.

Men ta bort støtteordninger for el-biler generelt et par år, og teppelegg Norge både med el-ladestasjoner og Hydrogen-fyllestasjoner, for disse støtteordninge-pengene.  Så kommer nok elbil-salget, for begge typer, av seg selv.

Hurtigladere brukes på tur, så de har ikke mye med hjemmelading å gjøre. I tillegg er det jo folk som ikke har mulighet til å lade hjemme, da er det jo fint å ha en hurtigladere mens en gjør ukeshandelen eller noe slik.

Lenke til kommentar

 

Er det ikke slik at batteribil-eiere  "lader gratis hjemme", og altså ikke burde trenge disse?

- Og stadig påpeker at liknende støtte til Hydrogen-satsingen er bortkastede offentlige midler?

 

Men støtt i vei. Norge burde bli hel-elektrisk innen transport, for å redusere lokal forurensning. Og da trenger man ingen konstruerte motsetninger mellom batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk.

Men ta bort støtteordninger for el-biler generelt et par år, og teppelegg Norge både med el-ladestasjoner og Hydrogen-fyllestasjoner, for disse støtteordninge-pengene.  Så kommer nok elbil-salget, for begge typer, av seg selv.

Jeg håper du ikke spiller dum her. Men el-biler trenger også lading på tur. Dvs. når de ikke er hjemme....

 

Hva tenker du om å fjerne fordeler? Alt? Momsfritak og avgiftsfritak, eller slikt som bompenger, ferger og parkering?

 

Og det bør ikke være noe hinder for å ha både Hydrogen og El. Og det legges det heller ikke opp til i politikken så langt jeg kan se.

 

Alt et år , så blir det nok til å bygge ut stasjoner for begge.

Lenke til kommentar

Leste at elbileiere utenfor byene bruker pengene de sparer på elbil til å kjøpe store dieselslukende bobiler. Og jeg har snakket med noen av de og de sier det selv..

Ser ikke noe problem med det. Det minner litt om plugin-hybrider. El når man skal kjøre de daglige korte turene og diesel når man skal langt. Fordelen med det er at man kan nøye seg med et ganske lite batteri (verdens Litium-ressurser fordeles på flere biler) og likevel kjøre mesteparten av tiden på el.

Lenke til kommentar

Leste at elbileiere utenfor byene bruker pengene de sparer på elbil til å kjøpe store dieselslukende bobiler. Og jeg har snakket med noen av de og de sier det selv..

 

Det er enkelt grunn til det. Og det er fordi det per i dag IKKE er noen produsenter som bygger bobiler som kjører elektrisk. Om noen år vil vi derimot se at dette kommer, i tillegg til at det blir batteridrift i de fleste kategorier, fra småbiler til busser, bobiler, SUVer, 7-setere etc. VolksWagen bygger nå opp sin nye plattform, som vil være fleksibel i så måte. Dermed vil de kunne tilby dette om de ønsker det, når de har alt i full drift innen 2020. Rener med de som kjøper bobil også ville ha valgt mer miljøvennlig variant om det var et tilbud på markedet.

Lenke til kommentar

 

Leste at elbileiere utenfor byene bruker pengene de sparer på elbil til å kjøpe store dieselslukende bobiler. Og jeg har snakket med noen av de og de sier det selv..

Ser ikke noe problem med det. Det minner litt om plugin-hybrider. El når man skal kjøre de daglige korte turene og diesel når man skal langt. Fordelen med det er at man kan nøye seg med et ganske lite batteri (verdens Litium-ressurser fordeles på flere biler) og likevel kjøre mesteparten av tiden på el.

 

Vet du, at dersom vi tar alle verdens elbiler og bytter de ut med fossilbiler i Sao Paulo by, vil de utgjøre under 20% av byens kjøretøy.

 

Gjør man det samme i Tokyo ville elbilene ha utgjort under 5 % av trafikken..

 

Verden har ikke resurser til mer enn noen titalls millioner elbiler.  Samtidig er de fleste bilprodusenter i verden enig om at el-drift er et blindvei inn i fremtidens transport, men jatter med politikerne..

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Hvorfor er el-drift en blindvei? Med bedre batterier og grønnere strømproduksjon så er det helt greit. Grunnen til at det kalles en blindvei er rett og slett pga. at batteriteknologien vi har i dag er søppel og forurenser for mye under produksjon.

 

Hva er alternativet mener du? Hydrogen har like mange problemer som el-drift.

 

Edit; Batteriteknologi inkluderer at lading er treigt. Et godt batter bør kunne lades til 80-90% på under 5 minutter, være relativt lite og lett og ha en rekkevidde som er like bra som en passe stor bensintank gir.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Verden har ikke resurser til mer enn noen titalls millioner elbiler.  Samtidig er de fleste bilprodusenter i verden enig om at el-drift er et blindvei inn i fremtidens transport, men jatter med politikerne..

 

If all other lithium industries suddenly evaporated, we could imagine using the entire world lithium production to make nothing but Nissan Leafs. At 2 × 107 kg of lithium per year, we can make 8.3 million of them. Using all 9.9 × 109 kg of the world's lithium reserves, we can make 4.1 billion Leafs; using all the identified lithium resources (2.55 × 1010 kg), we can make 10.6 billion Leafs. Kilde.

Nyere batterier trenger også mindre litium per kWh. En av teknikkene er å bytte ut elektroden med karbon.

 

Ellers så vil jeg si at det ikke er antall biler, men antall kjørte km som teller. Bruker man elbilen 80% av årlig kjørelengde og diesel-bobolen 20% av årets kjørelengde så er det mye bedre enn om man kjører 50/50. Det er også grunnen til at jeg mener plugin-hybrider er undervurdert. For samme mengde litium som én topp Tesla har kan man lage 8-12 PHEV-er.

 

Li-reservene er det altså ikke noe å klage på, men den årlige produksjonen er dessverre fortsatt ganske lav fortsatt. Det er heldigvis noe som stiger svært raskt. De neste fire årene alene er det estimert at Li-ion batteriproduksjonen kommer til å mangedobles på bare fire år. Kilde.

 

Bilbransjen sier det er 2 millioner elbiler globalt nå og at det vil stige til 9-20 millioner i 2020 og 40-70 millioner i 2025. Kilde.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva er alternativet mener du? Hydrogen har like mange problemer som el-drift.

Nå underdriver du! 1. Skyhøy pris sammenlignet med el. 2. CO2-utslippene når man konverterer metan til CO2. Lønnsom elektrolyse ligger visstnok fortsatt langt inn i framtida.

 

Edit; Batteriteknologi inkluderer at lading er treigt. Et godt batter bør kunne lades til 80-90% på under 5 minutter,

Hvorfor? Hvis alle hadde bensinstasjon i garasjen hjemme så hadde det vært sammenlignbart. Med elbil trenger man ikke å stoppe innom fyllestasjoner i hverdagen. Det er kun når man skal skikkelig langt og bør man ha lengre pause enn 5 minutter av sikkerhetsgrunner (og do og mat).

 

være relativt lite og lett og ha en rekkevidde som er like bra som en passe stor bensintank gir.

Igjen hvorfor? Batterier bør dekke daglig småkjøring. Skal man kjøre langt er det bedre å bruke bensin/diesel enn bruke opp Litiumproduksjonen på et langt færre antall biler bare fordi man skal kjøre langt en sjelden gang. Jeg tror de fleste Tesla-eiere bruker bare rundt 20% av batterikapasiteten 80% av dagene. De resterende 80% av batteriet brukes bare unntaksvis. Dette litiumet kunne heller stått i biler som bruker det daglig. 

 

Det er en veldig god idé og jeg håper de får det til kommersielt før eller senere.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...