Gå til innhold

Denne mobilen har fingeravtrykkleseren bygget inn i selve skjermen

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Android daglig, men for meg er det ikke et alternativ når jeg har valget selv.

Teknisk sett er det selvsagt fullt fungerende, men jeg må gi slipp på så mye av det jeg liker og få så mye jeg ikke ønsker at det er uaktuelt. At noe fungerer er en ekstremt lav terskel, jeg stiller mye høyere krav enn det.

(Det er 100% pga software forresten, maskinvaren til konkurrentene er minst like god som Apple sin.)

Så gi oss noen konkrete eksempel da. Hva er det din iphone kan gjøre som ikke en android klarer? Og hva er det android tilbyr som du mener er unyttig og plagsomt?
Det er fint lite en iPhone kan som ikke en Androidtelefon også får til, men min erfaring er at kvaliteten på programvare er langt høyere på iOs.

På Android er det altfor mye valgfrihet og altfor stor fokus på funksjonalitet på bekostning av brukervennlighet. Det gir ingen mening at brukerne selv skal bestemme over UX, det får de ikke til. Proffene gjør det bedre.

Andre prioriterer selvfølgelig annerledes, og noen ganger tar Apple feil og begrenser for mye. Summen er allikevel langt bedre enn alternativet.

Edit: Dessuten er mye av programvaren Til Android direkte stygg. Dårlig typografi, elendig layout og generell elendighet. Det teller. Overhodet ikke Google sin skyld, Material Design er flott.

Legg til at jeg foretrekker å være kunde og ikke produkt, og valget er greit for min del.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Android daglig, men for meg er det ikke et alternativ når jeg har valget selv.

Teknisk sett er det selvsagt fullt fungerende, men jeg må gi slipp på så mye av det jeg liker og få så mye jeg ikke ønsker at det er uaktuelt. At noe fungerer er en ekstremt lav terskel, jeg stiller mye høyere krav enn det.

(Det er 100% pga software forresten, maskinvaren til konkurrentene er minst like god som Apple sin.)

Så gi oss noen konkrete eksempel da. Hva er det din iphone kan gjøre som ikke en android klarer? Og hva er det android tilbyr som du mener er unyttig og plagsomt?
Det er fint lite en iPhone kan som ikke en Androidtelefon også får til, men min erfaring er at kvaliteten på programvare er langt høyere på iOs.

På Android er det altfor mye valgfrihet og altfor stor fokus på funksjonalitet på bekostning av brukervennlighet. Det gir ingen mening at brukerne selv skal bestemme over UX, det får de ikke til. Proffene gjør det bedre.

Andre prioriterer selvfølgelig annerledes, og noen ganger tar Apple feil og begrenser for mye. Summen er allikevel langt bedre enn alternativet.

Edit: Dessuten er mye av programvaren Til Android direkte stygg. Dårlig typografi, elendig layout og generell elendighet. Det teller. Overhodet ikke Google sin skyld, Material Design er flott.

Legg til at jeg foretrekker å være kunde og ikke produkt, og valget er greit for min del.

Så du klarte altså ikke hoste opp ett eneste eksempel... Så da handler det om følelser, og ikke fornuft?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en tåpelig overskrift - øver dere på å bli en del av VG? Hvis Apple kommer med dette har de garantert hatt prototyper lenge allerede. Til og med masseproduksjon må snart være i gang for de nye telefonene.

Ja, og? Det er jo tilfelle med denne også? Dette er neppe første prototype.

AtW

Ja, og: Apple er ikke slått på målstreken.

Kommer det på iPhone 8 er de faktisk først ute med masseproduksjon ;)

Apple kan være slått på målstreken, de kan ikke være det. Hvem vet. Poenget er at "apple har hatt prototyper allerede", ikke er noe argument den ene eller andre veien, for andre produsenter operer også med tidlige prototyper.

AtW

Ja, og? Er du enig med overskriften?

Nei, men jeg er heller ikke enig med argumentasjonen din.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Liker at du kommer med argumenter, og skjønner jo hva det er du vektlegger, men det var ordleggingen din i det forrige innlegget ditt jeg reagerte på.

Subjektivt sett synes jeg designet til Iphone/Ipad er mindre bra, og det gjelder også layout osv på hjemskjermen. Og det å ikke ha en dedikert tilbake og hjem knapp er ting jeg ikke klarer å forstå hvordan kan være en fordel. Layout på spesielt Ipad (men også store Iphones) er jo også forferdelig dårlig, da det fortsatt ser ut til å være tilpasset en 3'' skjerm fra 2007. Og en annen ting som er en grov mangel og som burde vært standard på alle telefoner er en dedidert kameraknapp.

Andre ting som vanntetthet, minijack, GOD lyd etc er andre faktorer som er og har vært avgjørende for meg når jeg velger telefon.

Men jeg føler meg på ingen måter som et produkt for det=) (om det var det du mente i slutten)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mye rart. Force touch? Trykkfølsom skjerm, kalles det, og du kan da ikke innbille deg at Apple var først ute med det?

Jepp, der var det mange påstander, men om du synes de var "rare", så får det stå for din egen regning. Her gjelder kun argumenter basert på fakta. Ufundert synsing, som at noe er "rart" hører ikke til den kategorien.

Trykkfølsomme skjermer har eksistert siden 70-tallet, og ingen her har påstått at Apple var først ute med det, så den der stråmannsargumentasjonen kan du like godt kutte med en gang. Jeg har forøvrig ikke nevnt ordet "trykkfølsom" på noen steder som du kan påvise. Hvis du ennå ikke har fått det med deg, så er det en stor teknologisk forskjell på "Force Touch" og "trykkfølsomhet"; i motsetning til simpel trykkfølsomhet så kan "Force-touch" avkjenne forskjellige intensiteter av trykket samtidig som dette er kombinert med flerberøringsfølsomhet. Dermed kan "Force Touch" avkjenne forskjeller i både x, y, og z-retning. Derfor har også Apple kalt den mer sensitive avarten av "Force Touch" for nettopp "3D-touch". Dette er nytt, og JOVISST, ikke bare innbiller jeg meg det, men jeg VET at Apple var først på markedet med det, uansett om du liker det eller ikke.

Lenke til kommentar

Her var det mye rart. Force touch? Trykkfølsom skjerm, kalles det, og du kan da ikke innbille deg at Apple var først ute med det?

Jepp, der var det mange påstander, men om du synes de var "rare", så får det stå for din egen regning. Her gjelder kun argumenter basert på fakta. Ufundert synsing, som at noe er "rart" hører ikke til den kategorien.

Trykkfølsomme skjermer har eksistert siden 70-tallet, og ingen her har påstått at Apple var først ute med det, så den der stråmannsargumentasjonen kan du like godt kutte med en gang. Jeg har forøvrig ikke nevnt ordet "trykkfølsom" på noen steder som du kan påvise. Hvis du ennå ikke har fått det med deg, så er det en stor teknologisk forskjell på "Force Touch" og "trykkfølsomhet"; i motsetning til simpel trykkfølsomhet så kan "Force-touch" avkjenne forskjellige intensiteter av trykket samtidig som dette er kombinert med flerberøringsfølsomhet. Dermed kan "Force Touch" avkjenne forskjeller i både x, y, og z-retning. Derfor har også Apple kalt den mer sensitive avarten av "Force Touch" for nettopp "3D-touch". Dette er nytt, og JOVISST, ikke bare innbiller jeg meg det, men jeg VET at Apple var først på markedet med det, uansett om du liker det eller ikke.

Litt mer videreutviklet trykkfølsom skjerm, med andre ord. Men Huawei slo dem vel på målstreken ?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du klarte altså ikke hoste opp ett eneste eksempel... Så da handler det om følelser, og ikke fornuft?

Selvsagt.
Så hvorfor skrive side opp og side ned om ingenting, når du kunne avslørt at du ikke er rasjonell men full av følelser når du velger deg ny telefon?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle er styrt av følelser når de kjøper hva som helst. Forstår man ikke engang dét forstår man ikke mye om produktutvikling.

Nånei. Alle applekjøperne kanskje ja, men ikke alle mobilkjøpere. Du får snakke for deg selv.

Sist jeg kjøpte ny telefon hadde jeg en del kriterier. Stor skjerm, amoled, 3,5mm jack, og en moderne cpu som holder følge noen år. Så hadde jeg en del mindre viktigen kriterier, slik som minnekort, bra kamera, ok utseende, ok batteri, og noen småting til. Endte med den jeg har da den oppfylte de fleste av kriteriene samt at arbeidsgiver støtter denne modellen.

Så å tro at alle handler med følelser er feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke.

Selvsagt ikke 100% og ikke like mye for alle, men allikevel teller det veldig tungt for alle. Noen bare kaller det "rasjonelt" og tror kravene de stiller er styrt av fornuften, mens kravene egentlig er tilpasset det valget de ønsker seg.

Ditt behov for amoled er ikke mer rasjonelt eller mer fornuftig enn mitt behov for pen typografi.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Android sin? Ikke like krise i OS som før, men i appene er det stort sett jævlig.

Ikke kjempeviktig, men et lite moment som har noe å si hele tiden. Mer enn f.eks litt høyere ytelse eller minnekort.

Uansett er det bare et eksempel på en av mange ikke-teknisk og ikke-funksjonelle ting som teller. Kall det "følelsen av at noen har brydd seg".

Funksjonelt sett er alle moderne telefoner så godt som identiske og alle er gode nok til å tilfredsstille folks krav, så det er stort sett bare smak og følelser igjen å skille med. Pluss pris såkalt. Men det er følelser det også.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke.

Selvsagt ikke 100% og ikke like mye for alle, men allikevel teller det veldig tungt for alle. Noen bare kaller det "rasjonelt" og tror kravene de stiller er styrt av fornuften, mens kravene egentlig er tilpasset det valget de ønsker seg.

Ditt behov for amoled er ikke mer rasjonelt eller mer fornuftig enn mitt behov for pen typografi.

Ja, man ser mye av det, dvs at man etter å ha bestemt seg finner på masse "objektive" argument for hvorfor det egentlig var det beste valget. (og må vel innrømme at jeg selv er skyldig i denslags, dog kanskje langt mer på en ting som feks motorsykkel enn vaskemiddel)

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke.

Ja, man ser mye av det, dvs at man etter å ha bestemt seg finner på masse "objektive" argument for hvorfor det egentlig var det beste valget. (og må vel innrømme at jeg selv er skyldig i denslags, dog kanskje langt mer på en ting som feks motorsykkel enn vaskemiddel)

AtW

De gangene man ser det selv er nok også bare unntakene. Forskere har klart å måle folks valg ca et sekund før de selv visste at de hadde valgt noe. So much for free will.

Lenke til kommentar

Android sin? Ikke like krise i OS som før, men i appene er det stort sett jævlig.

Ikke kjempeviktig, men et lite moment som har noe å si hele tiden. Mer enn f.eks litt høyere ytelse eller minnekort.

Uansett er det bare et eksempel på en av mange ikke-teknisk og ikke-funksjonelle ting som teller. Kall det "følelsen av at noen har brydd seg".

Funksjonelt sett er alle moderne telefoner så godt som identiske og alle er gode nok til å tilfredsstille folks krav, så det er stort sett bare smak og følelser igjen å skille med. Pluss pris såkalt. Men det er følelser det også.

Stort sett? Nesten alle apper jeg har sett på begge plattformer har sett bortimot identiske ut, med enkelte unntak. Snapchat f.eks, som uansett plattform er en møkkaapp, har lagt sin elsk på Apple og er på ingen måter optimalisert Android. Og enkelte mindre lese-apper som Magasin+ og Donald+ var tidligere veldig dårlig utført på Android, men idag er det ikke stor forskjell.

Går man andre veien, er det forskjeller i Android sin favør også. Samtlige Kairosoft-spill ser jo ut som noe fra en Amiga 500 på Iphone sammenlignet med Android, og Facebook-appen er også veldig "rart", og egentlig lite praktisk utført på Iphone.

Android i 2008 var det kanskje slik du påpeker, men i 2017 vil jeg nesten si det er omvendt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, jeg sliter med å finne skikkelig god software til Android. Stort sett reklamefinansiert også, en total No-go.

Men man får jo gjort det man skal, og som du sier har det blitt ekstremt mye bedre siden 08.

Dessuten kommer det an på smak. Noen liker jo at apper er "avanserte" og kan tilpasses, samt at de er fullpakka med All verdens funksjonalitet.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Nja, jeg sliter med å finne skikkelig god software til Android. Stort sett reklamefinansiert også, en total No-go.

Men man får jo gjort det man skal, og som du sier har det blitt ekstremt mye bedre siden 08.

Dessuten kommer det an på smak. Noen liker jo at apper er "avanserte" og kan tilpasses, samt at de er fullpakka med All verdens funksjonalitet.

Kan du ikke gi oss ett eksempel, bare ett? Det er vel ikke for mye å forlange?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...