VRK18 Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Det sies at rike mennesker betaler (prosentvis) langt mindre skatt enn vanlige folk. Hvordan klarer de dette? Det er jo flat skatt på formue, og det er flat skatt når man tar ut gevinst? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Ved å leie inn de beste økonomene. Google "Skatteoptimalisering". Lenke til kommentar
Zork Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Gode økonomer på lønningslisten og Erna i statsministerstolen så ordner det meste seg for de rikeste. 1 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Når man sier dette så mener man som oftest at en person med 1 mrd i formue(eier bedrifter og verdier) ikke tar ut lønn eller utbytte fordi det ikke er behov. Da sitter man kun igjen med formueskatten. Formueskatten er prosentvis mye lavere enn lønn og utbytteskatten. Igjen så kan man redusere formuen ved å f.eks. investere i eiendom, men akkurat der er jo vanlige folk prosentvis mye tyngre investert. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Det sies at rike mennesker betaler (prosentvis) langt mindre skatt enn vanlige folk. Hvordan klarer de dette? Det er jo flat skatt på formue, og det er flat skatt når man tar ut gevinst? Kapitalskatt er jo lavere enn inntektsskatt, det er en av grunnene. AtW Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Det sies at rike mennesker betaler (prosentvis) langt mindre skatt enn vanlige folk. Hvordan klarer de dette? Det er jo flat skatt på formue, og det er flat skatt når man tar ut gevinst? Bra mange rikinger sitter med "private" formuer som er tatt ut som aksjeutbytte fra selskapene deres for lenge, lenge siden, når skattereglene for det var langt gunstigere; kanskje fikk de det til helt skattefritt... Disse formuene er det kun formuesskatt på, og naturligvis skatt (er den på 25% nå? 28 før i tiden...) på rente/kapitalinntekten. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 For det første, fordi de ikke nødvendigvis har et stort behov for løpende inntekter, og de styrer inntektsnivået selv ved å bestemme hva som skal tas ut. Hvorfor ta ut penger av firmaet hvis huset er nedbetalt, bilen er nedbetalt, og du har så du trenger til det du trenger? Hadde jeg hatt nedbetalt bolig og bil hadde min nåværende lønn vært betydelig mye mer enn jeg trenger i det daglige. De har altså valgmuligheter andre ikke har. Hvis jeg tar lavere lønn hos min arbeidsgiver taper jeg de pengene. Det gjør ikke en bedriftseier som unnlater å ta ut lønn/utbytte. For det andre, fordi skatten som betales av deres virksomheter ikke nødvendigvis dukker opp på deres egen skatteseddel. Fordi aksjeselskaper betaler skatt i eget navn i stedet for i eiernes navn må du for å avklare hvor mye skatt en bedriftseier har betalt i løpet av et år legge til (en andel av) vedkommendes aksjeselskaps skatt. Aksjeselskaper er bare en måte for eieren å organisere en virksomhet på. For det tredje fordi alle skattesystemer har sine tilpasningsmuligheter. Nesten alle dagens rikinger som var rike før 2006 tok ut enorme utbytter fra selskapene sine og skjøt det inn som innskutt egenkapital før skattereformen av 2006. Denne reformen innførte økt utbytteskatt men null skatt på tilbakebetaling av innskutt egenkapital. Det er altså snakk om verdien av å være tilpasningsdyktig. 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Er det ikke litt kunstig å telle selskapsskatten til aksjene du eier som endel av din egen skatt? AtW Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Selskapsskatten på mine andeler i et ANS/DA er min skatt, selv om den betales av selskapet. Står på min ligning. Når man påstår at noen er nullskatteyter/lavskatteyter bør man se på hvordan personen effektivt beskattes. Overskudd som følge av virksomhet i ANS og AS jeg eier er avkastning av mine eiendeler. Men definisjonene i skatteloven sier at det ene er et selvstendig skattesubjekt, og det andre ikke. Eller mener du at det er en relevant forskjell på om jeg betaler 100k i skatt fordi ANS'et jeg er 50 % deleier i har overskudd og om AS'et jeg eier 50 % betaler 200k i skatt på det samme overskuddet, alt annet identisk? 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Er det ikke litt kunstig å telle selskapsskatten til aksjene du eier som endel av din egen skatt? AtW Ikke om du fullt ut kontrollerer virksomheten. Da er det for alle praktiske formål dine penger, og du kunne like gjerne drevet virksomheten personlig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå