AnonymDiskusjon Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Hvis en person føler seg dårlig, og er bekymret for f.eks. kolesterol-nivået, blodsukker og så videre.. Så man stikker innom legekontor, og får tatt blant annet EKG, blodprøver og litt forskjellige undersøkelser. Men det blir ikke oppdaget noe som helst galt. Men noen dager / uker eller måneder seinere dør man av f.eks. hjerte-svikt eller noe. Kan legekontoret holdes ansvarlig for slike dødsfall, ettersom de ikke klarte å oppdage det man døde av? Anonymous poster hash: 4a5b0...266 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Hvis de har oversett noen helt åpenbare sykdomstegn, så kanskje, men noe slikt kan godt skje uten at noen har gjort noe klanderverdig. Livet er uforutsigbart. 4 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Kun hvis det er noe legen åpenbart burde ha sett på kontrollen, men en lege skal henvise videre hvis pasienten trenger det. Hvis pasienten klager på brystsmerter så skal legen sende h*n videre selv om legen ikke finner noe. Måneder etterpå blir verre da ting oppstår raskt og uten forvarsel, igjen så kommer det an på grunnen til dødsfallet. Legene er ikke mirakelfolk og kan ikke se alt så man kan ikke legge alt av ansvar for helsen over på legen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 (endret) Nei, man blir ikke nødvendigvis henvist videre ved alle brystsmerter. Ofte er det bare angst og stress, og da er det ikke så mye å finne. Brystsmerter alene trenger ikke være farlig, de må se på typen smerter og om de opptrer sammen med andre ting. Endret 29. juni 2017 av Isbilen Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Jeg har ingen anelse om reglementet rundt dette, men logisk sett så kan ikke legen tas på noe hvis han/hun har gjort de undersøkelser det er indikasjon for, og ev. henvist videre. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Jeg mistet en onkel slik. Han hadde en blodpropp i armen, om jeg ikke husker feil, og kom ut av sykehuset med muskelavslappende medikamenter. Hjerteinfarktet kom i kort tid etter. Det falt oss ikke inn å skylde på helsetjenesten, selv om vi alle var klar over sviket. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Det er da ikke bare snakk om å skylde på helsetjenesten, men å gi tilbakemelding at ting ikke er slik de burde. Inntil klagene kommer (gjennom en offisiell kanal, f.eks pasientskadeerstatning eller fylkesmann) fra pasienter og pårørende, vil sykehusledelsen fortsette å kutte budsjetter, og dårlige ansatte vil fortsette i sin posisjon. Og man vet jo ikke alltids om det er gjort en feil, før en klager og noen med fagutdannelse undersøker saken. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Frem til at leger får "tricorder" så er det umulig for en lege til å oppdage alt. Det finnes noen ting man kan ha fra fødselen uten symptomer og plutselig falle om død. 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Kan legekontoret holdes ansvarlig for slike dødsfall, ettersom de ikke klarte å oppdage det man døde av? Anonymous poster hash: 4a5b0...266 Ja, i tilfeller av åpenbar neglekt, f.eks. at de har fått prøveresultater som viser sykdom, men har glemt å gi beskjed til pasienten. Da kan den ansvarlige legen få "advarsel", eller i verste fall miste autorisasjonen (spesielt hvis vedkommende har fått advarsel før). Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2017 Vi har en lignende sak inne. Fikk først full støtte av Fylkesmannen, men så totalt avvist av Helsetilsynet. Helt ufattelig hvor forskjellig konklusjonene var, noe som ikke akkurat er tillitsvekkende. For oss har saken vært svært tung da legen gikk fullstendig i skyttergraven og kom med løgn etter løgn mot min far og min mor (type hevdet å ha snakket med kollegaer av min far som visst hadde sagt til legen at han var helt fin i lunsjen dagen før han døde, mens han hadde vært borte fra jobb i uken før han døde). Han kom også med påstander om at min far som oppegående menneske burde skjønt selv at noe var galt. Etter å ha snakket med advokat, Pasientombudet og flere erfarne leger som leste gjennom saken fikk jeg skrevet en klage, og saken er nå satt ut til en ny lege. Vi krysser fingrene for at rettferdigheten seirer denne gangen, og at vi slipper å bli nedbrutt på nytt av helsevesenet. Alt vi ønsket var at legen innrømte at han burde henvist videre da varsellampene skrek hjerteinfarkt. I stedet har han gjort sitt beste for å ødelegge livene til oss pårørende. Vi har vært inne på båse sivilt søksmål (legene er ikke sikret mot løgner etc) og media/offentliggjøring av saken, men for øyeblikket avventer vi den nye konklusjonen og håper saken slutter der. Generelt sett vil jeg anbefale dere å ta kontakt med Pasientombudet. Det er gratis, og de kan hjelpe dere med å sende saken til Fylkeslegen om de mener dere bør det. De har vært fantastiske for oss. Anonymous poster hash: ad47d...042 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Hvis legekontoret ikke klarte å finne noe som helst galt, selv om de: Fulgte alle prosedyrer for hvilke undersøkelser som burde tas. Fulgte alle prosedyrer for hvordan resultatene fra undersøkelsene skulle tolkes, og fulgte alle prosedyrer hvordan man behandlet eventuelle funn. Da kan vi si at pasientens rettigheter til helsehjelp er oppfylt ved at helsepersonell har gitt den hjelp de er pliktet på en forsvarlig måte. Da kan heller ikke legekontoret holdes ansvarlig for dødsfallet. Hvis legekontoret ikke oppdaget noe som de burde, da har de sviktet i noen av leddene her ovenfor. Spørsmålet blir i stedet: Burde legekontoret ha oppdaget noe? Det er det som fylkesmannen vil spørre i en tilsynssak. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Jeg mistet en onkel slik. Han hadde en blodpropp i armen, om jeg ikke husker feil, og kom ut av sykehuset med muskelavslappende medikamenter. Hjerteinfarktet kom i kort tid etter. Det falt oss ikke inn å skylde på helsetjenesten, selv om vi alle var klar over sviket. Hvem skal man ta i såfall? - Legen som gjorde sitt beste og kom med feil diagnose? - Avdelingssjefen som har pålagt legen å bli mer effektiv og behandle flere på kortere tid? - Sykehussjefen som har pålagt avdelingssjefen å legge på plass føringer for å øke driften? - Helseministeren som er øverste ansvar for helsenorge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå