Morromann Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Jeg postet om dette i en annen tråd hvor det egentlig er å regne som off-topic så jeg starter det her. Jeg synes det bør innføres et nytt skattesystem hvor vi selv får velge hva skatten vår skal gå til; hver og en av oss. Altså at du fyller ut på selvangivelsen hva du vil DINE skattepenger skal gå til; gjerne ved at du krysser av ting i en lang liste. Og hvoretter da de distribuerer det du betaler til riktig område. Alle skal selvfølgelig betale skatt,men med dette systemet plasseres da skattepengene dine der hvor du ønsker at de skal plasseres. Dermed vil flere betale sin skatt med glede i viten om at vi får noe fint tilbake for å betale skatten og ingen vil lenger ergre seg over at pengene deres går til ting de er dypt uenige i. Jeg vet ihvertfall hva jeg ønsker at min skatt skal gå til og hva jeg IKKE ønsker at den skal gå til. Høres ikke dette fint ut. En vinn-vinn-situasjon Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Kan du velge hva som helst? Hva er da vitsen med skatt? Poenget med skatt er jo nettopp at du IKKE skal kunne velge hva pengene dine går til. Hvis du skal kunne velge hva pengene dine går til så kunne du jo bare fått beholde dem og bruke dem selv! 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 29. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2017 (endret) Nei, du misforstår. Vi MÅ betale skatt; men vi skal få medbestemmelsesrett til hva skatten skal gå til. Vi skal ikke velge "hva som helst"(som i:bruke de på meg selv), men ting som det offentlige bruker skattepenger på og da skal vi krysse av på skatteseddelen hva vi vil prioritere. Men dersom noen ikke vil krysse av på noe som helst blir de likevel trukket og skattepengene blir distribuert rundt til det som politikerne vil at skatten skal gå til. Jeg er sikker på at det vil komme noe bra ut av dette. Alle er jo for eksempel for at vi skal ha gratisk medisinsk behandling og et offentlig finansiert helsevesen; så jeg stoler på at det norske folk vil krysse av for at skatt skal gå til helse; det er vel bare sekten Det Liberale Folkeparti(latterlig å kalle et promilleparti for et "folkeparti"LOL) som er imot et offentlig helsevesen; men disse har jo bare 200 velgere eller noe sånt. 99,9% av oss stemmer jo for partier som vil ha et offentlig helsevesen. Faktisk tror jeg det vil komme enda mer penger inn i helsevesenet slik da flere vil betale skatt til dette enn på tullball som politikerne bruker skattepengene våre på. Jeg tror dette vil gi oss et langt bedre helsevesen. Bare tenk på hvor mye mer utstyr til kreftbehandling som vil kunne komme inn på dette. Men når det gjelder f.eks religiøse samfunn og NGOer er det nok mange av oss som velge bort at skatten vår skal gå til slikt. DET vil ikke jeg at skattepengene mine skal gå til. Endret 29. juni 2017 av Morromann Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Så man skal kunne velge blant alt det staten bruker penger på i dag, eller kan man man føye til flere felter? Og hvor spesifikt skal det være? Skal det bare stå "kunst" eller skal det være spesifisert hvilke kunstprosjekter du vil støtte? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Et slik system vil aldri fungere. Jeg synes dog at det burde være en avstemming rundt diverse ting vi bruker penger på. Hadde vært flott å faktisk kunne bestemme litt siden politikerne åpenbart ikke gjør det de sier de skal gjøre. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 29. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2017 Nei, det skal være felter du krysser av i selvangivelsen med ting som det brukes skattepenger på. Det er ikke noe du kan skrive inn selv. Og ja; under kunst kan det være felter som spesifiserer hvilke områder innen kulturlivet du vil støtte. Jeg; meg selv for eksempel, kan tenke emg å støtte konservering av gamle kulturbygg og tradisjonell malerkunst, men ikke å støtte avantgradeprosjekter og sånn. F.eks rubrikker med: "klassisk kunst"; "moderne kunst"; "festivaler" etc. Mulighetene er mange. Dette ville blitt helt topp. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Nei, det skal være felter du krysser av i selvangivelsen med ting som det brukes skattepenger på. Det er ikke noe du kan skrive inn selv. Og ja; under kunst kan det være felter som spesifiserer hvilke områder innen kulturlivet du vil støtte. Jeg; meg selv for eksempel, kan tenke emg å støtte konservering av gamle kulturbygg og tradisjonell malerkunst, men ikke å støtte avantgradeprosjekter og sånn. F.eks rubrikker med: "klassisk kunst"; "moderne kunst"; "festivaler" etc. Mulighetene er mange. Dette ville blitt helt topp. Skal det stå hvilke festivaler også? Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 29. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2017 Nei, det skal være felter du krysser av i selvangivelsen med ting som det brukes skattepenger på. Det er ikke noe du kan skrive inn selv. Og ja; under kunst kan det være felter som spesifiserer hvilke områder innen kulturlivet du vil støtte. Jeg; meg selv for eksempel, kan tenke emg å støtte konservering av gamle kulturbygg og tradisjonell malerkunst, men ikke å støtte avantgradeprosjekter og sånn. F.eks rubrikker med: "klassisk kunst"; "moderne kunst"; "festivaler" etc. Mulighetene er mange. Dette ville blitt helt topp. Skal det stå hvilke festivaler også? Tja, vi kan jo ha kategorier under "festivaler" også som for eksempel "klassisk musikk", "samtidsmusikk", rock", "folkemusikk", osv. osv. Trenger ikke papirskjemaer. Vi kan jo fylle ut slike skjemaer på nettet. Med dagens teknologi vil ikke dette bli noe komplisert å fylle ut. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Ser for meg at f.eks helse, veier og kanskje skole hadde fått helt latterlig høye budsjetter i noen få år, før de hadde vært helt skrapt etterpå, ettersom folk hadde innsett at de fikk alt for mye penger og dermed gitt til andre. F.eks NAV hadde antagelig i praksis kunne blitt lagt ned. Du kan jo tenke deg om helse f.eks fikk 5-doblet budsjettet sitt i 2-3 år før det plutselig ble halvparten av det de egentlig hadde i noen år. Ser ikke at det kan komme så mye godt ut av ekstreme svingninger fra år til år, jeg tror heller stabilitet er viktig. Men det kunne kanskje vært en idè med en pot som gikk som en "bonus" til det man ville. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Jeg synes det bør innføres et nytt skattesystem hvor vi selv får velge hva skatten vår skal gå til; hver og en av oss. Altså at du fyller ut på selvangivelsen hva du vil DINE skattepenger skal gå til; gjerne ved at du krysser av ting i en lang liste. Nei, det skal være felter du krysser av i selvangivelsen med ting som det brukes skattepenger på. Det er ikke noe du kan skrive inn selv. Skal det eller kan det gjerne være? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 (endret) Ser for meg at f.eks helse, veier og kanskje skole hadde fått helt latterlig høye budsjetter i noen få år, før de hadde vært helt skrapt etterpå, ettersom folk hadde innsett at de fikk alt for mye penger og dermed gitt til andre. F.eks NAV hadde antagelig i praksis kunne blitt lagt ned. Du kan jo tenke deg om helse f.eks fikk 5-doblet budsjettet sitt i 2-3 år før det plutselig ble halvparten av det de egentlig hadde i noen år. Ser ikke at det kan komme så mye godt ut av ekstreme svingninger fra år til år, jeg tror heller stabilitet er viktig. Men det kunne kanskje vært en idè med en pot som gikk som en "bonus" til det man ville. Dette, selvfølgelig. Dog, det hadde vært morro å innføre et slags system hvor jeg kan bestemme hva de siste 5 % av skatten min skal gå. Da får man ikke disse store oscillasjonene, men samtidig litt direkte kontroll over hva man vil staten skal satse på. Som f.eks. mer fornybar teknologi, skole osv. Edit: det blir som en "hva er in-skatt". Altså en raskere omstrukturering av deler av budsjettet som kan endres etter hva befolkningen er opptatt av. Endret 29. juni 2017 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 (endret) Jeg synes det bør innføres et nytt skattesystem hvor vi selv får velge hva skatten vår skal gå til; hver og en av oss.Det hadde da vært bedre om hver og en av oss fikk avgjøre HVEM som skulle administrere den besktattningen vi blit utsatt for. Dvs la Høyre beskatte Høyrevelgere og gi Høyrevelgerne de tjenestene de vil ha. Endret 29. juni 2017 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Jeg synes det bør innføres et nytt skattesystem hvor vi selv får velge hva skatten vår skal gå til; hver og en av oss.Det hadde da vært bedre om hver og en av oss fikk avgjøre HVEM som skulle administrere den besktattningen vi blit utsatt for. Dvs la Høyre beskatte Høyrevelgere og gi Høyrevelgerne de tjenestene de vil ha. Får FRP-velgere kjøre på veier bygget av SP-velgere da? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 (endret) Får FRP-velgere kjøre på veier bygget av SP-velgere da?Kommer trolig an på hvilken avtale FrP og Sp har for å tillate slikt, samt hvor mye de vil ha betalt av hverandre. Eventuellt er der jo en viss mulighet at disse partiene vil la egne velgere kjøre gratis på sine veier, og ta betalt fra andre partiers velgere. Andre vil miligens ta betalt fra alle (inkludert sine egne velgere), mens andre vil kanskje la alle kjøre gratis. Etthvert parti vil gjøre som de finner det best med de veier de eier, de kan til og med finne på å selge sine veier til andre partier ... eller, skrekk og gru, privatisere sine veier. Endret 29. juni 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 29. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2017 Jeg synes det bør innføres et nytt skattesystem hvor vi selv får velge hva skatten vår skal gå til; hver og en av oss. Altså at du fyller ut på selvangivelsen hva du vil DINE skattepenger skal gå til; gjerne ved at du krysser av ting i en lang liste. Nei, det skal være felter du krysser av i selvangivelsen med ting som det brukes skattepenger på. Det er ikke noe du kan skrive inn selv. Skal det eller kan det gjerne være? Skal. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 29. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2017 Ser for meg at f.eks helse, veier og kanskje skole hadde fått helt latterlig høye budsjetter i noen få år, før de hadde vært helt skrapt etterpå, ettersom folk hadde innsett at de fikk alt for mye penger og dermed gitt til andre. F.eks NAV hadde antagelig i praksis kunne blitt lagt ned. Du kan jo tenke deg om helse f.eks fikk 5-doblet budsjettet sitt i 2-3 år før det plutselig ble halvparten av det de egentlig hadde i noen år. Ser ikke at det kan komme så mye godt ut av ekstreme svingninger fra år til år, jeg tror heller stabilitet er viktig. Men det kunne kanskje vært en idè med en pot som gikk som en "bonus" til det man ville. Nå er det vel ganske bred oppslutning om velferdsstaten blant det norske folk så jeg tror det ville kommet penger inn til NAV. Og ingen ønsker vel et amerikanisert helsevesen? Jeg har faktisk tro på folks dømmekraft og at de med glede vil betale skatt til velferd. Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 29. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2017 Jeg synes det bør innføres et nytt skattesystem hvor vi selv får velge hva skatten vår skal gå til; hver og en av oss.Det hadde da vært bedre om hver og en av oss fikk avgjøre HVEM som skulle administrere den besktattningen vi blit utsatt for. Dvs la Høyre beskatte Høyrevelgere og gi Høyrevelgerne de tjenestene de vil ha. Ingen dum ide; ingen dum ide. Og dermed lager hvert enkelt parti sitt eget statsbudsjett. Men vent....det er et problem med dette da det vil stride mot prinsippet om hemmelige valg. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Folks dømmekraft er det jo ikke så mye galt med, men problemet er at jeg ikke vet hva de 5 millioner andre krysser av på når jeg skal krysse av, så jeg må jo ta det jeg mener er fornuftig. Selv mener jeg jo at helseveen er viktig, det mener folk flest. Det er jo også fornuftig. Men er det fornuftig at de skal f.eks få halvparen av statsbudjettet, ettersom halvparten mener dette er fornuftig å bruke penger på? Når flertallet bestemmer direkte på den måten blir også mesteparten av pengene gå til det flertallet mener er viktig. Selv om det ikke nødvendigvis er fornuftig å bruke mesteparten av pengene på. Klart det vil komme penger inn til NAV også, og alle andre, men tror helsevesenet vil stikke av med usakelig mye penger de første årene. Du kan jo tenke deg selv om du gir 20 000 forskjellige personer kontroll over en krone hver av ditt månedsbudsjett. Enhver fornuftig person vil jo antagelig si at mat er viktigere enn f.eks bil, men når du sitter med 18 000 i matpenger og ikke mer enn 200kr i bensinpenger vil du antagelig ikke mene at resultatet er fornuftig, selv om de 18 000 sin individuelle vurdering om at matpenger er viktig jo er riktig. Å ha kontroll over en bitte liten del av noe som skal bli en helhet er ikke alltid lurt. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Får FRP-velgere kjøre på veier bygget av SP-velgere da?Kommer trolig an på hvilken avtale FrP og Sp har for å tillate slikt, samt hvor mye de vil ha betalt av hverandre. Eventuellt er der jo en viss mulighet at disse partiene vil la egne velgere kjøre gratis på sine veier, og ta betalt fra andre partiers velgere. Andre vil miligens ta betalt fra alle (inkludert sine egne velgere), mens andre vil kanskje la alle kjøre gratis. Etthvert parti vil gjøre som de finner det best med de veier de eier, de kan til og med finne på å selge sine veier til andre partier ... eller, skrekk og gru, privatisere sine veier. Høres ut som et byråkrati ut av en annen verden. Man må basically ha avtaler med alle som eier en stubb med vei. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Interessant forslag! Helt urealistisk, men likevel interessant som tankeeksperiment. Det impliserer at vi samtidig avskaffer det politiske systemet siden politikerne likevel fratas sin rolle som pengefordelere. Det blir altså et slags detaljert direktedemokratisk valg på skattemeldingen.Som tankeeksperiment burde man foretatt en større undersøkelse, blant for eksempel 2000 personer. Resultatet burde blitt sammenlignet med dagens reelle statsbudsjett så vi kunne gjort noen antagelser om konsekvensene.Videre så vil et slikt system bli ekstremt sårbart for skiftende folkemeninger, som i sin tur ofte er styrt av media. Fokuserer for eksempel media på monstermaster i Hardanger så deles befolkningen i to grupper, de som spytter penger i monstermaster og de som ikke gjør det. Den sterke fokuseringen på enkeltsaker vil altså gi overfinansiering enkelte steder, mens for eksempel mer anonyme ting som psykiatrisk helsetilbud vil få underfinansiering. Siden folks meninger og oppmerksomhet skifter raskt så vil statsbudsjettet flytte penger mellom poster som en jojo mens etatene vil ikke klare å følge opp med oppbemanning eller nedbemanning. Et annet eksempel: Plutselig blir det en sak i media om for dårlig spesialpoliti, så blir finansieringen tidoblet fra det ene året til det neste. 10 000 nye politistudieplasser mangler lærere, men de kjører i gang likevel. Neste år blir lokalsykehus den store mediesaken og 9000 av politistudieplassene fjernes til fordel for avanserte fødestuer i en hver avkrok. Neste år igjen synes halve Norge det høres kult ut med en Hyperloop på Østlandet. De midlertidig ansatte sykepleierne og jordmødrene som tidligere studerte på første året på politihøyskolen kastes nå ut i byggebransjen som midlertidige ingeniører... akkurat nå som de 100 nye politikontorene som ble finansiert for et par år siden står ferdig... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå