Gå til innhold

domenenavn fremtidig kommune

Hanramli

Anbefalte innlegg

Jeg eier to .no (eks xxxxøxxx.no og xxxxoxxx.no) som er en gammel kommune som ble lagt ned for et par tiår siden. Nå er det avgjort at to nabokommuner blir slått i lag, og navnet på mine .no domener står øverst på listen over et sannsynlig nytt navn. Jeg har eid domenene i et par år, lenge før en sammenslåing i det hele tatt var påtenkt.

Kan en eventuell ny kommune tvinge frem overtakelse av mine domener, eller er de fritt for meg å selge? Vil de i det hele tatt kunne være verdt noe?

Endret av Hanramli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke er en "domenehai" så kan de ikke tvinge deg til noenting. Domener er verdt det kjøperen er villig til å betale, men husk å overprise domenet da det er naturlig å prute uansett pris.

Ligger en sak på Tek, TU eller Digi der NSB skulle bytte navn og en fyr eide domenenavnet de ville ha. Ingen tvang ham til å selge og de ble enige om en fin pris til slutt.

Lenke til kommentar

Et kjapt søk avslører at kommunene ikke bruker de domenene uansett.

Og Google har blitt såpass smart at du får neppe mange søkeresultater om du skulle ønske å "utnytte" domenet ditt for reklame eller andre formål heller. 

Lenke til kommentar

Etter å ha søkt litt på whois virker det som det er Norid som eier alle domenene for kommunenavn. De fleste jeg har forsøkt virker ikke, men f.eks. bergen.no fører videre til bergen.kommune.no som alle andre bruker.

Her er det nok bare å vente og se hva som skjer, men mulig Norid trekker det tilbake på følgende grunnlag i egenerklæringen, med tilbakevirkende kraft:

Abonnenten erklærer med dette at registrering og/eller bruk av domenenavnet 

• ikke uberettiget gir inntrykk av å angå offentlig forvaltning eller myndighetsutøvelse

Abonnenten samtykker til

• at Norid kan trekke tilbake et registrert domenenavn når det er åpenbart at tildelingen er i strid med forhold som er nevnt i denne egenerklæringen, eller som på annen måte er i strid med regelverket eller formålet bak regelverket
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om det har tilbakevirkende kraft. Jeg registrerte domenene for noen år siden for å bruke det til et lokalhistorisk prosjekt som aldri tok ordentlig av.  Jeg registrerte dem ikke for egen vinnings skyld

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...